Tatra har uavhengig oppheng på alle hjul.
Tatra har uavhengig oppheng på alle hjul.

Volvo var ikke først

Sorry Volvo, men andre kom med uavhengig forhjulsoppheng tidligere.

I vår omtale av nye Volvo FH i Anlegg&Transport har vi tatt forbehold om at Volvo kanskje ikke har vært først med uavhengig forhjulsoppheng på lastebiler. En observant leser har tatt kontakt og minnet om at tsjekkiske Tatra har uavhengig forhjulsoppheng og har hatt det i hvert fall siden 60-tallet. Han har selvsagt rett. Det gjelder ikke bare forhjulene, men alle hjul har uavhengig oppheng og dermed fjæring. Tatras konstruksjon gjør at det må være slik.

Sentralrørramme

Legg merke til hjulstillingen på denne Tatra Phoenix.
Legg merke til hjulstillingen på denne Tatra Phoenix.

Tatra har en helt spesiell konstruksjon hvor mellomakselen går inne i en kraftig sentralrørramme. Akslene er festet med et pendlende oppheng på sentralrørramma. For at hjulene i hele tatt skal kunne fjære, må de dermed ha uavhengig oppheng. Stive aksler finnes ikke på Tatra. Akselkonstruksjonen minner noe om det gamle Volkswagen Boble hadde, men er selvsagt mer moderne og mer avansert.

Tatra-løsningen er først og fremst velegnet når man kjører utenfor vei. Uavhengig hjuloppheng på alle hjul innebærer at hjulene følger alle ujevnheter i terrenget på en fremragende måte. Alle Tatra lastebiler som produseres i dag, sikter seg inn mot kunder som har krav på ekstra god fremkommelighet under vanskelige forhold.

Moderne bil

Tatra har en lenger historie som bilprodusent enn de fleste. Selskapet startet å produsere hestevogner allerede i 1850, jernbanemateriell fra 1882, og den første personbilen så dagens lys i 1897. Første lastebilen kom i produksjon allerede året etter. Selskapets nyeste modell, Tatra Phoenix, fremstår som en moderne bil. DAF er i dag inne med en betydelig eierinteresse i selskapet, og dette synes på Phoenix. Førerhuset er en modifisert utgave av det man finner på DAF CF85. Motorene er DAF-utviklede Paccar MX (13 liter) med effekter fra 360 til 510 hk. Girkassene er manuelle ZF Ecosplit eller automatiserte ZF AS-Tronic.

Tatra jobber for å få et sterkere fotfeste i Vest-Europa og er nå på plass i Nederland, Belgia, Frankrike og Tyskland.

Annen konstruksjon 

Vi legger til at Volvos uavhengige forhjulsoppheng IFS (Individual Front Suspension) selvsagt har en helt annen konstruksjon enn Tatras pendelaksler. IFS har en geometri som gjør at hjulene fjærer rett opp og ned og dermed ikke endrer sporvidde under fjæring slik pendelaksler gjør.

Forsiden nå