I februar lanserer Volvo sine nye rammestyrte dumpere og hjullastere i F- og G-serier.
I februar lanserer Volvo sine nye rammestyrte dumpere og hjullastere i F- og G-serier.

Volvos lykkelige nyttårsbudskap

Lykkelig er den maskinprodusent som har et solid lastebil- og busselskap i ryggen, når myndighetene strammer kravene til utslipp (EU Steg 3B i 2011) fra motorene i anleggsmaskiner. Når Volvo Construction Equipment (VCE) i disse dager åpner gotteposen og lanserer sine nye G-modeller av hjullastere og F-serie rammestyrte dumpere, bygger motorløsningene på velprøvd teknologi i lastebilene.

Volvo kommer med sine nye hjullastere og dumpere i februar 2011. Timingen er svært god, for Volvo VC kombinerer kravene til utslipp og effektivitet fra de nye motorene, med å presentere helt nye og oppgraderte maskinserier.

-Den nye Volvo F-serien rammestyrte dumpere omfatter modellene A25F, A30F, A35F, A35F FS, A40F og A40F FS.
-Den nye Volvo G-serien hjullasterne gjelder modellene L150G, L180G og L220G.
-Selv om det ikke er uttalt, regner vi med at også nye gravemaskiner vil opptre på arenaen i overskuelig fremtid.

Motorendringene

Motorene i de nye maskinene er hentet og videreutviklet fra det mest moderne Volvo benytter i lastebilene. Anleggsversjonene introduseres i 2011 og 2012 og omfatter tre motorer som er testet i 100.000 timer og hevdes å være meget drivstofføkonomiske:

-D11, en ny 11-liters motor som erstatter D9 og D10.    
-D13, en ny 13-liters motor som erstatter D12.
-D16 som er utviklet videre fra dagens D16.

For å oppfylle kravene til Steg 3B har Volvo benyttet nye høytykks enhetsinjektorer som gir drivstofftrykk på 2500 bar. Det er trolig "verdensrekord" i øyeblikket.

Videre benyttes vannkjølt lagerhus og elektronikk i en ny VGT-turbo (variable geometri turbo) hvor inngangsportens tverrsnitt varieres og regulerer luftstrømmen i tre mengder. For å redusere NOx og karbonpartikler benyttes EGR, velkjent for lastebilmotorene allerede ved innføringen av Euro 4. Meget viktig er det at anleggsmaskin-motorene får utnytte Volvos ekspertise på området elektronisk styring av innsprøytningen. De nye motorene har derfor nye motordiagrammer tilpasset de to maskintypenes typiske driftsforhold. Motorene har i tillegg partikkelfilter med regenerering (forbrenning). Det hele begynner å ligne utstyret som kvalifiserer til EEV-kravet (strengere enn Euro 5) i bilverdenen. 

Dumperne

- Volvo har rettet blikket mot tre hovedområdet i F-serien rammestyrte dumpere. Det er drivstofføkonomi, førermiljø og lett betjening for føreren. Fra en salgsorganisasjons synsvinkel virker dette svært lovende, sier produktsjef Gunnar Netland hos Volvo Maskin AS på Mastemyr.

D11-motoren i A25F og A30F har fått noen flere kW, men en økning i dreiemomentet fra 1700 Nm til hele 2040 Nm er betydelig viktigere.

Dumperne leveres fra fabrikk med såkalt ATC (antispinnsystem) som standard. Dette systemet inkluderer automatisk innkobling av langsgående sperrer og ditto innkobling av 6x6 når det spinner ved drift på to aksler. Det opplyses at systemet reduserer drivstofforbruket med 6% og dekkslitasjen med hele 12%.

Førerhytta

Den nye hytta har fått glassfelt helt ned i døren og bedre sikt til sidene for føreren. Nytt design og bedre plassering av håndtakene gjør det enklere og sikrere å klatre inn/ut av førerhytta. Frontruta er flyttet noe frem og er buet. Nå benyttes også samme klimaanlegg som i hjullasterne, og betjeningspanelet er enklere for føreren å betjene.

A25 og A30 har fått gass/hydraulisk fjæring foran, mens A35F og A40F fortsatt har gummiavfjæring. I FS-utgaver kan imidlertid hydropneumatisk fjæring leveres rund baut.

Bakvogna har fjæring på boggien og på alle modellene, FS-utgavene unntatt.

Tippfunksjonen

En nyvinning maskinførerne vil sette stor pris på, er den nye tippebremsen som automatiserer tipping. Når dumperen er i posisjon, trekkes spaken fremover for tipping og låses. Etter tippingen senkes kassen automatisk. Når den er i riktig posisjon, kobles låsingen ut, kjørebremsen kobles automatisk ut og dumperen settes automatisk i gir.

- Det blir mindre å tenke på for føreren når dumperen er i tippsituasjon, sier Netland.

Den andre store nyvinningen er at vinkelen på dumperkassa kan forhåndsprogrammeres til maks. ønsket tippehøyde. For arbeid i tunnel, eller under ledninger og kabler kan dette systemet gardere mot skader ved at kassa går for høyt og river med seg ledninger, rør og lignende.

Forsiden nå