AVDUKET: Dette er Scania XT-serien. Bygget for tøffe anleggsoppgaver. (Foto: Espen Braata)
AVDUKET: Dette er Scania XT-serien. Bygget for tøffe anleggsoppgaver. (Foto: Espen Braata)

XT er nå avduket

SÖDERTÄLJE (AT.no): Mandag kveld ble Scanias nye anleggsserie, XT, offisielt avduket. De er enda mer tilpasset tøff anleggsbruk enn bilene som allerede har vært i Norge noen uker.

Den nye anleggsbilen har fått et XT-emblem i grillen. Ved første øyekast er det fronten som skiller den fra en annen Scania Next Generation-lastebil. XT-serien skal leveres på hele produktserien.

De største nyhetene ved denne lanseringen sitter i drivlinjen. Scania lanserer «Clutch on demand». Det betyr at også lastebiler med Opticruise automatisk girkasse kan få clutchpedalen tilbake.

Clutchpedalen blir ikke med tradisjonell gjennomføring, men har et elektronisk popmeter koblet til pedalen. Dermed blir responsen i pedalen mer lik gasspedalen.

Den store fordelen med Clutch on demand, er at clutchen kan brukes hvis sjåføren føler behov for den. Særlig ved finmanøvrering. Når sjåføren tråkker inn pedalen, overstyrer han den automatiske clutchen. Så lenge den ikke tråkkes på, girer bilen selv som en hvilken som helst annen automatgiret bil. Systemet leveres på alle modeller.

Kommer med manuell giring

Samtidig relanserer Scania gammeldags manuell girkasse med tradisjonell girspak. Noen sjåfører har savnet den gamle girstangen.

SNIKTITT: Scania har vært rundt og vist frem den nye bilen på flere arrangement. Den sto utstilt på MEFs anleggsdager i Våler i forrige uke med den nye offroadfronten.
SNIKTITT: Scania har vært rundt og vist frem den nye bilen på flere arrangement. Den sto utstilt på MEFs anleggsdager i Våler i forrige uke med den nye offroadfronten. Foto: Klaus Eriksen.

Nå er den tilbake i en litt «tightere» variant enn tidligere.

Spørsmålet er likevel om mange som ønsker den tilbake heller vil og bør velge Clutch on demand. Manuelt gir kommer på alle motorstørrelser - unntatt toppmoddelen 730

Mer klaring

En av hovedhensiktene med den nye anleggsbilen, er å få en bil med bedre bakkeklaring. Fronten på nye XT-serien er ikke så ulik det Scania hadde på offroadversjonen av G-serien tidligere.

Samtidig har rampevinkelen blitt større. En av hovedgrunnene til dette, er at forakslingen er flyttet 5,5 centimeter fremover på Scania Next Generation. Det gjør at rampevinkelen har økt til over 40 grader.

Samtidig har offroadstøtfangeren blitt tilgjengelig på vanlige R-serie-lastebiler i Next Generation. Scania vil fra nå begynne å levere tandem på Next Generation.

Du kan lese mer om Scania XT i Anlegg&Transport nummer 9, 2017.

Forsiden nå