Både daglig leder Poul Erik Hoffmann (t.v.) i Alås og daglig leder Kaj Sigurd Gjerstad i Alås-kunde Miniekspress har innsett det økende behov for alkolås blant yrkessjåfører.

Yrkessjåførenes alko-hjelp

Den nystartede gründerbedriften Alås AS har innsett det økende behovet for alkolås blant yrkessjåfører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Autowatch og Larvik-bedriften har solgt ca. 100.000 Autowatch alkolås i Europa, et produkt som tåler minst 45 minusgrader og tilfredsstiller alle EU- og Cenelec-krav.

- Vi er også en av få aktører som leverer trådløs alkolås med serviceavtaler, døgnsupport og livstidsgaranti, forteller Jørn Nicolaisen til Transport Inside.

Trekløver

I februar startet Jørn Nicholaisen og Poul Erik Hoffmann, henholdsvis salgssjef og daglig leder, gründerbedriften Alås AS. De har også med seg Oddbjørn Wølneberg som produktsjef.   

– Innen årsskiftet planlegger vi en økning fra 10 til 25 ansatte. De 10 første regner vi med er ansatt innen august, forteller Nicolaisen.

Larvik-bedriften har også salgskonsulent i både Trondheim og Bergen. Planen er å utvikle disse kontorene etter hvert.

Tryggere ferdsel

Med alkolås bidrar tungtransporten og yrkesbilsjåførene til tryggere veier og redusert ulykkesstatistikk.

Transportselskapene har merket seg at deres kunder krever alkolås på bilene.

- Vi har blitt tatt godt i mot i markedet, og har skaffet oss langt flere kunder enn ventet etter tre måneder i drift. Vår webside alaas.no blir hyppig besøkt av kunder som ønsker å bestille produkt, eller få vite mer om alkolås. Vi ser nå at flere aktører tar steget for å anskaffe alkolås, noe som gjør veiene i Norge tryggere, forteller daglig leder Poul Erik Hoffmann.

På god vei

Ifølge Oddbjørn Wølneberg kjører en av fire bilister i påvirket tilstand av ulike typer rusmidler som alkohol, narkotika og medikamenter.

Et lovforslag om påbud av alkolås i busser og minibusser er på høring i Stortinget, og som trolig blir innført i løpet av høsten. Wølneberg tror dette har hjulpet Alås godt på vei.

Markedet for alkolås er relativt nytt i Norge. Mens det i Sverige er solgt nærmere 250.000 alkolåser, er det i Norge blitt solgt kun 10.000-12.000.

Alås fokuserer kun på alkolåser, og tilbyr både en fastmontert alkolås, og en bærbar alkolås for dem som bruker flere enn et kjøretøy.

- Ved å kutte unødvendige mellomledd kan vi selge alkolåsen til rundt 3000-4000 kroner billigere enn andre leverandører i Norge. I tillegg har vi utviklet et oppfølgingsprogram for kundene, forteller Nicolaisen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS