Oddvar Nyland i Thor Tenden Transport ruller 12 000 mil i året med jevnlige turer fra Vestlandet til Østlandet og tilbake. Den siste tiden har han testkjørt Volvo FH16-750 XXL og opplevd forbruk helt ned på 3,95 liter på mila på røft vinterføre. 50-åringen har konkludert.

– En helt annen kjøreopplevelse

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

Oddvar Nyland. Sjåfør, Thor Tenden Transport AS.

Utvekslingen er perfekt. Motoren får mulighet til å jobbe på svært lavt turtall, og girkassen girer naturlig.

– Dette er en klar forbedring fra 2016-modellen. Det er en helt annen kjøreopplevelse, beskriver Tenden-sjåføren.

Nyland har latt seg imponere av mye, særlig av I-shift-systemet.

– Utvekslingen er perfekt. Motoren får mulighet til å jobbe på svært lavt turtall, og girkassen girer naturlig, er hans skussmål.

I-Shift girkassen jobber i kombinasjon med SmartBoost som gir hurtigere og mykere girskift, opp mot ti prosent raskere, samtidig som forbruket reduseres.

Farten opprettholdes da turbotrykket er konstant mellom girskiftene.


_MG_9031.jpg

En lang rekke oppgraderte og intelligente systemer jobber sammen med sjåføren for å gjøre kjøreopplevelsen naturlig, smidig, og effektiv. Hovedmålet er å spare drivstoff uten at det skal gå på bekostning av egenskaper og ytelse.

Nyland kjører normalt en 2016-modell FH 75o Euro6. Modellen han nå har tester har 750 hester og et dreiemoment på 3550Nm. Motoren har muskler i massevis, og drar på svært lavt turtall. Erfaringen til Nyland, ved 80 km/t, er at den ligger på 1000 omdreininger på tolvte gir, og 1300 på ellevte og 1500 på tiende gir. Tre gir innenfor grønnfeltet. Det er veldig positivt.

Høyere utveksling og lavere turtall betyr at den får brukt dreiemomentet til å holde jevn fart. Alt dette bidrar til en mykere kjøreopplevelse med mindre støy. Ikke minst reduseres drivstoff-forbruket.

– Endelig får 16-literen gjøre det den skal. Den er innenfor grønnfeltet på tre gir. Den nekter å gi seg før den har kommet ned til 800 omdreininger. Det er kjempebra. Du sparer diesel, og den gnager seg over bakketopper. Den er en fryd å kjøre, sier Nyland.

På vei ned igjen gjør retarderen jobben, sammen med I-see-systemet som hele tiden har kommet litt lenger frem enn både bil og sjåfør, og har planlagt et optimalt kjøremønster. Her har Thor Tenden Transport og Volvo jobbet sammen for å justere parameterne for utrulling på bilen.

– Retarderen må være sterkest i klassen. Helt rå. Den holder igjen nedover bakken. Mot slutten frir den ut, og du øker farten og triller bortover flaten. Det er kjempebra, beskriver Nyland.

Naturlig, smidig og effektiv

Resized_20200211_203845.jpg


Thor Tenden Transport har målt bilen i drift fra uke 1 til 5 i 2020. Strekningene kjørt i testperioden er E6, RV 15, E16 Filefjell, RV 52 og RV 60 Utvikfjellet på krevende føreforhold med kolonnekjøring og full vinter.

  • Vekten har ligget mellom 30-52 tonn.
  • Laveste snittforbruk pr tur 3,95 liter pr mil.
  • Gjennomsnittet ble 4,68 liter per mil, noen som utgjør en reduksjon på 4-10% mot biler med sammenlignbart effektnivå.
  • Forbruket av Adblue var på 0,16 liter per mil.
  • Gjennomsnittet i uke 6 ligger på 4,2 liter per mil på samme distanse.

Gjennomsnittsforbruk

Jeg er svært positivt overrasket over dieselforbruket.

Oddvar Nyland.

Hva så med drivstoff-forbruket? Hans seneste tur fra Stryn til Vinterbro, en tur på rundt 50 mil gir noen svar. Tenden-sjåføren kjørte da med en vekt på 35 tonn. På svært blandet føre.  

– Det var kaos på Strynefjellet og vinter til Lom, forteller han.

Tallenes tale er et forbruk på 3,95 liter per mil, med en snitthastighet på 70 km/t. Tall som imponerer Nyland.

– Vakkert, er hans beskrivelse.

– Jeg er svært positivt overrasket over dieselforbruket, også med tandem, som de påstår utgjør 0,2 liter på mila, fortsetter han.

Tallenes tale

De mangfoldige millionene som er investert i intelligente systemer til tross. Til sist er det personen bak ratt og spaker som i stor grad bestemmer forbruket. 50-åringen fra Stryn har 30 års erfaring. Erfaring nok til å innse at alt faktisk ikke var bedre før.

– Denne gjør det enkelt å være sjåfør. Du trenger egentlig ikke å gjøre noen verdens ting. Bilen styrer alt, hvis du tillater den å styre alt, fortsetter han.

Men det er selvsagt du som hele tiden har herredømme over bilen, skulle du trenge å ta over kommandoen.

– Det er ikke alltid bremsepedalen er det riktige å bruke. Det er betryggende at du alltid har mulighet til å «kjøre» deg ut av en situasjon, sier Nyland.

Men som oftest kan du la bilen gjøre det meste av jobben.

– Det er en glede og en nytelse å la elektronikken styre deg trygt frem til bestemmelsesstedet. Det har blitt en mye roligere hverdag. Det blir ikke så stressende, og du kommer fram like fort. Det flyter fint, sier han.

Ikke minst sparer du drivstoff på denne måten. Til det gode for miljøet, og for eieren.

– Vi må være med på å sikre vår egen arbeidsplass. Da må vi som sjåfører bidra der vi kan til å gjøre inntjeningen best mulig, sier Nyland.

Sikrer vår egen arbeidsplass

Denne gjør det enkelt å være sjåfør. Du trenger egentlig ikke å gjøre noen verdens ting. Bilen styrer alt, hvis du tillater den å styre alt.

Oddvar Nyland

Oddvar Nyland kan uttale seg med tyngde. 50-åringen har 30-års bransjeerfaring.

– Jeg er ingen fanatisk Volvo-mann. Jeg er kritisk, og er jeg misfornøyd får du vite det. Jeg setter pris på det som fungerer, og skryter av dem som fortjener det, bedyrer han.

Årlig kjører han opp mot 120 000 kilometer, og han overnatter mellom 15 og 20 døgn i måneden i bilen. Motor, gear og hjelpesystemer betyr selvsagt enormt, men også komfort- og bomiljø. Det er jo her han tilbringer majoriteten av døgnets timer.

– Det er en skikkelig oppgradering av arbeidsplassen. Kjørekomforten er helt topp. Bilen er retningsstabil, og det er minimalt med sveiing og krenging på dårlig vei. En veldig rolig hytte, beskriver han.

Bomiljøet får de beste skussmål. Den ekstra brede senga i XXL-hytta settes enormt stor pris på.

– Jeg sover som en stein her. Det er god fordeling av riktig temperert luft, og det er lystette gardiner. Det har det ikke vært før. Vi sover jo en god del på dagen, forteller han.

De ekstra centimeterne merkes svært godt. 25 i bredden og 13 i lengden gjør sengen betydelig romsligere.

– Det er drømmen. Her kan du be med din bedre halvdel uten at du får klaustrofobi. Det har vi testet. Tommel opp, sier Oddvar Nyland.

Hus og hytte

Det er en skikkelig oppgradering av arbeidsplassen.

Oddvar Nyland

_MG_9236.jpg
i-see-by-volvo-trucks-video-img.jpeg

I-See vet hvordan du kan optimalisere hastighet og girskift for topografien på rutene dine for å spare drivstoff.

i-save-i-shift-for-long-haul.jpeg

I-Shift-girkassene er konstruert for å gjøre kjøringen enklere, tryggere og mer komfortabel. Hvert girskift er perfekt timet – automatisk.

_MG_9364.jpg

Volvo FH med I-Save er den ultimate langtransportbilen som reduserer drivstofforbruket og beholder kjøreegenskapene.

Volvo FH med I-Save

Larssen-prvekjrer.png

LIVET PÅ VEIEN:
Med henger og XXL-hytte i Oslo-trafikken

_MG_9327-fade.jpg


VOLVO FH16-750 XXL

  • I-Shift med powerboost og krypgir.
  • I-See, I-Roll og I-Cruise.
  • Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.
  • 3400 mm akselavstand, 6x4 med tandemløft, helluft, retarder, VEB+, VDS II, kamera + + +
  • Aerodynamisk hytte gir mindre støy og luftmotstand med samme funksjonalitet.
  • Ekstra stort førerhus.
  • Integrerte Vision-X ekstralys, skjult horn, fjernet takbrakett.


_MG_9364.jpg
_MG_9352.jpg
_MG_9444.jpg
_MG_9280.jpg
_MG_9276.jpg
_MG_9327.jpg
_MG_9031.jpg
_MG_9259.jpg
_MG_9106.jpg
_MG_9236.jpg
_MG_9226.jpg
_MG_9074.jpg
_MG_9072.jpg
_MG_9076.jpg
_MG_9067.jpg
_MG_9133.jpg
_MG_9148.jpg
_MG_9179.jpg
_MG_8925.jpg
_MG_9256.jpg
_MG_9025.jpg

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR VOLVO TRUCKS

at-with-caption-white.png

Redaktør:

Klaus Eriksen


Forlagsredaktør:

Thomas Witsø-Bjølmer


Nettansvarlig:

Hans Kristian Barbøl


Salgsansvarlig:

André Berger


Salgsansvarlig:

Marius Rønningsen


Anlegg&Transport er medlem av:

fagpressen.png

KONTAKT


Redaksjonen:

tips@at.no


Salg:

salg@at.no


Telefon:

66 82 21 21


Postadresse:

Postboks 11
1411 Kolbotn


Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr


Personvern/cookies


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Volvo_Trucks_Logo.png

ANNONSE

at-logo.svg