Annonsørinnhold for Rosendal Maskin

NORSK: Dumperne fra Doosan, tidligere kjent som Moxy, lages i Elnesvågen utenfor Molde.

Made in Norway

Norske entreprenører jobber på noen av verdens mest krevende anleggsplasser med strenge krav. Da er det en stor fordel at utstyret er laget av folk som vet hva som kreves.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vi snakker selvsagt om dumpere fra Doosan. Du trenger ikke være nostalgisk anleggsarbeider for å vite at disse dumperne tidligere het Moxy. Norske Moxy fra lille Elnesvågen utenfor Molde.

GAMMEL ÅRGANG: Foran fabrikken står den nest første dumperen Moxy, nå Doosan, produserte. Trykk på bildet for større versjon.

Selv om navnet Doosan Infracore Norway er «nytt» er det fortsatt den samme, tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften som står for produksjonen.

Og faktisk er de den eneste produsenten av kjøretøy igjen i Norge. Det er definitivt noe å være stolt av.

– Klart vi er stolte av det, men vi har sannsynligvis ikke vært tydelige nok ute i markedet at vi skaper et norsk produkt med norske arbeidsplasser, begynner Jan Roger Lindseth, markedsansvarlig ved Doosan-fabrikken i Elnesvågen.

NB: Saken fortsetter under bildet.

– Norsk og konkurransedyktige

STOLT: Jan Roger Lindseth fra Doosan Infracore Norway er stolt over industrieventyret i Elnesvågen.
– Automatisering er en sterk bidragsyter til at vi faktisk kan beholde arbeidsplassene her. Ikke motsatt, sier Jan Roger Lindseth. Ved maskineringssenteret (over) lages det deler og komponenter til hele produksjonen.

Han er naturligvis klar over at det ikke holder å «bare være norsk».

– Kundene våre skal ikke velge oss bare fordi vi er et norsk produkt. Men vi er norsk OG konkurransedyktige.

Med konkurransedyktige mener Lindseth både selve produktet, men også det faktum at både support, salgsapparat og mange av leverandørene er norske.

LAGER PÅ LAGER: Nyutviklet produkt som både er maskinert og herdet på fabrikken i Elnesvågen.

– Vi har rundt 120 ansatte her på fabrikken, men begynner du å regne inn leverandører og transportører, så blir det fort et mye høyere tall, fortsetter Lindseth.

Poenget er at det gir mange positive ringvirkninger hvis man velger norske produkter.

– Det høres kanskje merkelig ut å sammenligne en dumperprodusent med bønder, men ta den norske bonden som eksempel. Alle vet at det skapes gode verdier for Norge hvis vi handler mat fra norske bønder. Det er ikke veldig ulikt for anleggsbransjen, eller i industrien, sier Lindseth.

NB: Saken fortsetter under videoen.

– Best fremkommelighet

Mens vi blir geleidet rundt på fabrikken, mellom egenutviklede lager, avanserte sveiseroboter og produksjonslinjer, spør vi hvorfor dumperne fra Doosan har fått en så sterk posisjon i markedet.

– Det aller viktigste er fremkommelighet. Der er vi best. Konkurrentene våre har to akslinger bak, mens vi har bare én bakaksel hvor hjulnavene sitter i tandemhusene. Det gjør at du bestandig vil ha maksimal kontakt med underlaget, siden du alltid har seks hjul på bakken. Den har en permanent sekshjulsdrift, forteller Lindseth.

EGET DESIGN: Doosan-ramma er konstruert med sju graders helling og det gjør at 18 prosent av lasten i bakvogna blir overført til fremvogna. 
FORHANDLER: Tor Anders Høgaas er daglig leder ved Rosendal Maskin, Norges eneste Doosan-forhandler.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Han får støtte fra Tor Anders Høgaas, daglig leder i Rosendal Maskin, Doosan sin forhandler i Norge.

– Doosan-ramma er konstruert med sju graders helling og det gjør at 18 prosent av lasten i bakvogna blir overført til fremvogna. Da får du et likere marktrykk på alle seks hjulene. Det er kompleksiteten i designet totalt sett som gir de beste egenskapene. Doosan har rett og slett hatt fokus på å lage en dumper med best fremkommelighet. Det er perfekt sett med norske øyne, hvor både geografien og klimaet er krevende, sier Høgaas.

Dekktrykkovervåking

En spennende nyhet sett med Doosan-øyne er integreringen av dekktrykkmålere. I bilverden er det selvsagt, men på dumpere er det en verdensnyhet.

FULL KONTROLL: I samarbeid med Continental har Doosan utviklet og intergrert dekktrykkmåling i skjermen i førerhuset.

– Dette er nok et eksempel på godt samarbeid og evnen til å tilpasse seg. Hæhre ønsket å teste ut denne teknologien og sammen med Continental sørget vi for å utvikle og få det integrert i skjermen i hytta. Da får føreren beskjed umiddelbart dersom ett av dekkene har et avvik på ti prosent eller mer, forteller Lindseth.

RIKTIG TRYKK: Et avvik i dekktrykk på 10 prosent kan forkorte levetiden på et dekk med rundt 30 prosent.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Det er mye penger å spare på å gjøre ting riktig.

Feil lufttrykk betyr tapte penger. Setter du på seks nye anleggsdekk og kjører med 10 prosent undertrykk hele levetiden kan du regne bort 30 prosent av dekkinvesteringen. Med riktig trykk er man også mindre sårbar for sidekutt, sier Frode Abrahamsen i Continental Norge

Og det er ikke småpenger det er snakk om, for et nytt dekksett til en DA30 havner fort rundt 150 000 kroner. På en DA45 kan du gange summen med to.

Rosendal-sjefen roser samarbeidet med fabrikken i Elnesvågen og Continental.

– Denne nyutviklingen hadde være mye vanskeligere å få til uten en god dialog med fabrikken og korte linjer. I dette tilfellet var systemet på plass på en måneds tid. Det er en klar styrke, både for oss og dumper-kundene våre, sier Høgaas.

KORTE LINJER: God dialog og evne til å gjøre tilpasninger. Slik beskriver Tor Anders Høgaas (t.v.) fra Rosendal Maskin og Jan Roger Lindseth fra Doosan Infracore Norway samarbeidet.

Vil utvikle porteføljen

Hva fremtiden vil bringe er naturligvis vanskelig å spå, men Lindseth utelukker ikke at det kommer nye, spennende produkter fra Doosan Infracore Norway.

– Doosan har investert rundt 1,3 milliarder her, så de har troen på oss. De har hatt en langsiktig plan som de har fulgt. Det gjør også at vi kan begynne se på hva som kan være et matchende produkt for utvidelse av porteføljen vår. Som produsent ønsker vi selvsagt alltid å se på mulige utviklingsmuligheter basert på dagens produkter, forteller Lindseth.

Powered by Labrador CMS