Raymond Lillemo driver som entreprenør i Førde-området. I mai 2020 gikk han til innkjøp av en tipphenger i XTREME-serien. Det har han ikke angret på.

– Jeg bruker den for det den er verdt – og litt til

Raymond Lillemo

Hadde jeg gjort det på en varehenger, hadde det tatt en liten uke før jeg hadde måttet bytte bunn i den.

Han har travle dager, og har valgt å gjøre noen grep for å bli enda mer effektiv. En tre tonns gravemaskin trekker ofte på XTREME-hengeren hans.

 – Jeg monterte en krok på skjæret på gravemaskinen, og jeg drar hengeren etter meg når jeg jobber. Da får jeg jobbet i hager, eller langs fortau, og får strødd grus eller singel «as I go», forklarer han.

Han er imponert over hvor godt hengeren henger med.

 – Den tåler utrolig mye, og er veldig solid. Husk at jeg graver ut av kassen. Hadde jeg gjort det på en varehenger, hadde det tatt en liten uke før jeg hadde måttet bytte bunn i den, sier han.

Bunnen i tipphengeren hans er en stålbunn med svært høystrekkfasthet. Den er laget for å tåle høy slitasje. Slik Lillemo bruker den.

 – Jeg har lastet både fin sand og stor stein. Det er ikke noe merker i den bunnen å snakke om, sier en imponert Lillemo.

Røff bruk

Raymond Lillemo

Det blir nok lyder og bråk i løpet av en dag, om ikke hengeren skal støye i tillegg.

35-åringen har hatt hengeren i daglig bruk siden anskaffelsen, og han kan egentlig ikke få fullrost den nok.

– Jeg har den på kroken omtrent hver eneste dag. Erfaringen min er at det er en særs solid henger, sier Lillemo.

Vi skal tilbake til hvorfor han mener nettopp dét, men aller først: Hva er den han elsker mest med hengeren?

– Det er det at den er helt stille når du kjører. Helt stille bak bilen, gjentar han.

Mye av takken kan tilskrives det patenterte bladfjærsystemet tilhengeren er utstyrt med som sikrer minimalt med støy og vibrasjon. Begge deler kan være utmattende over tid, for både sjåfør og henger.

Når den nesten halvannen times turen til Førde en mandagsmorgen kan foregå uten verken slamring eller hamring i understellet på tilhengeren er Lillemo en lykkelig sjåfør.

– Det blir nok lyder og bråk i løpet av en dag, om ikke hengeren skal støye i tillegg, sier Førde-entreprenøren.

Se mer

Kåre Stokken, salgssjef Tysse

Så vidt vi kjenner til er det det høyeste på markedet. Vi vet at tippvinkelen er veldig viktig for kundene.

Entreprenøren jobber mye med graving og masser. Derfor måtte han ha en tipphenger. Tysses tipphengere har en solid 55 graders tippvinkel. Såpass raust at fint lite klarer å klore seg fast i kassa. Ut skal det, og ut kommer det.

 – Så vidt vi kjenner til er det det høyeste på markedet. Vi vet at tippvinkelen er veldig viktig for kundene, sier Kåre Stokken, salgssjef i Tysse.

 Med udelte karmer uten midtstolper, og dermed helt glatte sidevegger, skal du slippe å ha masser hengende igjen i sidene. Lillemo må allikevel passe litt på, særlig de gangene han tømmer jord eller vannholdige masser fra sin enveis-tipp.

 – Uansett hva som er i kassa siger det ned, men det blir som regel liggende en kvart bøtte igjen i hvert hjørne bak. Det må jeg gjerne sparke vekk slik at jeg får igjen bakluka, sier han.

 – Det er ingen stor sak, for jeg er alltid ute for å følge med uansett, legger han til

God tippvinkel

Raymond Lillemo

Jeg synes egentlig at det er helt utrolig. Det pleier alltid være en bolt, en lås eller en spenne som knekker, men denne tåler juling.

XTREME tipphengere fra Tysse er laget med en svært kraftig rammekonstruksjon med tanke på de store påkjenningene når du tipper med last. Tippsylinderen er overdimensjonert for raskere bevegelse opp og ned. Det gir lengre levetid påpakninger, og mindre behov for service.

Når vi er inne på nettopp dét: Etter snart et halvt års bruk har det ikke vært behov for noe service eller reservedeler. Lillemo har latt seg imponere av det, for som han selv sier, han har brukt den hardt - og mye.

 – Jeg synes egentlig at det er helt utrolig. Det pleier alltid være en bolt, en lås eller en spenne som knekker, men denne tåler juling, konstaterer Førde-mannen.

Men han steller godt med den, det må nevnes. Tette masser, som jord og leire får ikke lang levetid på lasteplanet hans.

 – Jeg er veldig nøye med å vaske den. Det er viktig å få vekk det som kan ligge og presse i sprekker og åpninger. Det er jo også en egen batteripakke med hydraulikkpumpe- og tank foran. Jeg rengjør hengeren for hvert prosjekt jeg er ute på, forteller han.

Enkelt vedlikehold

Hva gjorde egentlig at valget falt på en Tysse XTREME-henger? Det var ikke tilfeldig, for Lillemo har det han selv beskriver som et ekstremt godt forhold til Førde Motorsport. En forhandler som også er områdets Tysse-forhandler.

 – Jeg har egentlig handlet alt for mye hos dem, sier han og ler, før han ramser opp på hengere, firehjuling, motorsag og klær.

 Men så blir han også svært godt ivaretatt av sin lokale butikk.

 – Er det noe jeg skulle hatt en sen fredagskveld fikser de det. Jeg må få lov til å skryte litt av dem også, sier han.

Godt forhold

Raymond Lillemo skulle gjerne hatt påbyggingsgrind på hengeren sin, men utover det?

 – Konstruksjonsmessig er det ingenting jeg savner. Jeg synes oppriktig at det er et veldig godt produkt, sier han.

Det er svært mye som tyder på at det blir en Tysse XTREME neste gang 35-åringen går inn dørene hos Førde Motorsport, på jakt etter ny henger.

 – Det blir det garantert!

– Garantert!

ANNONSE FOR TYSSE MEKANISKE VERKSTED AS

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

Redaktør:

Klaus Eriksen


Forlagsredaktør:

Thomas Witsø-Bjølmer


Nettansvarlig:

Hans Kristian Barbøl


Salgsansvarlig:

André Berger


Salgsansvarlig:

Marius Rønningsen


Anlegg&Transport er medlem av:

KONTAKT


Redaksjonen:

tips@at.no


Salg:

salg@at.no


Telefon:

66 82 21 21


Postadresse:

Postboks 11
1411 Kolbotn


Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr


Personvern/cookies


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

ANNONSE