Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

BIR har en renovasjonsbilflåte på rundt 60 biler. Nå har de gått til anskaffelse av tolv elektriske lastebiler fra Volvo.

– Vi har ambisjon om å bli utslippsfrie innen få år, da må vi faktisk være i front på dette, innleder John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS.

Nå har de altså gått for tolv Volvo FE Electric. De første ble satt i drift tidligere i år, og de har rukket å gjøre verdifulle erfaringer gjennom en kald ettervinter.

– Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra, sier Kvinge.

Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Store og små

De har bestilt fem to-akslede og syv tre-akslede biler. De to-akslede er nødvendige for fremkommelighet i trange gater og veier, opp og ned bratte bakker, og i krappe svinger på Bergens-veiene.

– Tonnasjen blir mindre enn på en tilsvarende dieselbil, men dette gikk vi inn i med åpne øyne. Det går ikke på bilen i seg selv, men påbygget, sier Kvinge.

BIR betjener et stort område. Begrensingene i rekkevidde og lastekapasitet, kombinert med høy variasjon på både veibredde og veikvalitet, gjør ruteplanlegging til en svært viktig øvelse.

– All vår logistikk og ruteplanlegging er digitalisert, slik at vi har full kontroll på alt vi gjør. Dette datagrunnlaget blir brukt for å designe ruteopplegg som passer til disse bilene, forklarer 62-åringen.

– Rutene går helt fint

I to-tre måneder har BIR-renovatør Terje Samuelsen manøvrert den nye to-akslede el-Volvo-en. Han kjører ti ulike ruter, de fleste mellom 60 og 100 kilometer. I dag er han på den korteste av dem alle med sine 44 kilometer, men den er utfordrende der den snirkler seg gjennom trange og bratte boligfelt på Nesttun. Han gir FE Electric en langt over godkjent attest.

– Alle rutene går helt fint. Det eneste er ved sprengkulde om vinteren, da senkes effektiviteten litt. Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet, forteller han.

– Vi målte restkapasiteten på batteriet etter nettopp denne ruten til 63%. Det er den korteste, men den har mange stopp med 483 beholdere på ruten som betyr veldig mange stopp/bevegelser på påbygget, sier John Gaute Kvinge.

Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet.
Terje Samuelsen, renovatør BIR Husholdning AS

– Kjenner det ganske godt på kroppen

Terje Samuelsen elsker at bilen er stille og fredelig, og mener det er en av de aller største plussene.

– Det er mer behagelig. Du kjenner det ganske godt på kroppen med akselerasjon og bremsing med en elbil, kontra en dieselbil, sier han.

Han tar gjerne renovasjonsruten som en treningsøkt, og elsker å være effektiv på ruta. Men det kan ikke gå i rykk og napp. Kjørestilen har han måttet tilpasse noe.

– Du kan ikke være så glad i gassen og må tenke underveis. Her har jeg såpass grei fart, slipper jeg akselerasjonen nå så vil momentet og vekten av bilen få den til å rulle ganske godt, for den ruller veldig fint. Har du en liten bakke er det bare å slippe gassen, og trå veldig mykt på bremsen slik at regenerering går i gang, sier han.

Ønsker seg lynladestasjoner

Når Terje Samuelsen returnerer til hovedkvarteret på Espehaugen plugger han inn støpselet, slik at bilen er klar til neste dags runde. BIR baserer seg i hovedsak på lading over natten på deres tjue 44 kW-ladere.

– Vi har også investert i to 150 kW hurtigladere her hos oss. Vi snakker også med eksterne aktører om lynladestasjoner i områder som er ønskelig for vår transport, sier Kvinge.

Målet er selvsagt å kunne bruke bilene i en enda større geografi enn de har anledning til i dag.

– Hovedutfordringen er tilgang på hurtigladestasjoner, og det går fryktelig sent – synes vi da. Det hadde gjort underverker om vi kunne «booste» de litt med en liten halvtime under lunsjen, sier den daglige lederen.

Har bygget viktig kompetanse

Selv om de tolv elbilene fra Volvo er flunkende nye, har renovasjonsselskapet fire års erfaring med elektrisk drift.

– Vi var veldig tidlig ute med fire elektriske biler, og har testet på godt og vondt i løpet av de siste årene. Barnesykdommer må en regne med når en skal over på ny teknologi, sier Kvinge.

Lengre tid med elektrisk drift har gitt BIR verdifull erfaring med tanke på kravstilling i en anbudssituasjon, og nå i dialog med Trucknor og Volvo.

– Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand. Alt dette er meget viktig for oss for å få ting til å gå i hop, understreker den daglige lederen.

– Fulgt svært godt opp av Volvo

Med ni biler i full drift, og de tre siste like rundt hjørnet, ser BIR lyst på fremtiden, og har tro på Volvo Trucks.

– Vi har fått et meget godt inntrykk av både Volvo sentralt og Trucknor lokalt. Vi har blitt fulgt svært godt opp og jeg føler vi har en veldig god dialog, sier Kvinge.

– Sånn som jeg oppfatter det er dette en ganske viktig sak for dem også, og de er selvfølgelig opptatt av at vi skal ha suksess med våre biler og vår drift, fortsetter han.

At det blir flere anbudsprosesser, og dermed elektriske biler, er det liten tvil om.

– Vår største eier er Bergen kommune. De stiller krav til fossilfri innsamling i Bergen, så langt det er praktisk mulig, sier John Gaute Kvinge.

BIR

BIR er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 000 innbyggere i syv eierkommuner. Konsernt tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

BIR er eid av kommunene Askøy, Bergen, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Øygarden, Samnanger og Vaksdal.

Volvo-leveranse

7 FE 6x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 26,5 tonn
• Akselavstand: 3900 mm

5 FE 4x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 19 tonn
• Akselavstand: 4100 mm

Påbygg
• 6 stk. Geesinknorba N4 LVS Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 1 stk. Geesinknorba MF300 Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 5 stk. Geesinknorba N4 Renovasjonspåbygg for 4x2 chassis

Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

BIR har en renovasjonsbilflåte på rundt 60 biler. Nå har de gått til anskaffelse av tolv elektriske lastebiler fra Volvo.

– Vi har ambisjon om å bli utslippsfrie innen få år, da må vi faktisk være i front på dette, innleder John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS.

Nå har de altså gått for tolv Volvo FE Electric. De første ble satt i drift tidligere i år, og de har rukket å gjøre verdifulle erfaringer gjennom en kald ettervinter.

– Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra, sier Kvinge.

Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Store og små

De har bestilt fem to-akslede og syv tre-akslede biler. De to-akslede er nødvendige for fremkommelighet i trange gater og veier, opp og ned bratte bakker, og i krappe svinger på Bergens-veiene.

– Tonnasjen blir mindre enn på en tilsvarende dieselbil, men dette gikk vi inn i med åpne øyne. Det går ikke på bilen i seg selv, men påbygget, sier Kvinge.

BIR betjener et stort område. Begrensingene i rekkevidde og lastekapasitet, kombinert med høy variasjon på både veibredde og veikvalitet, gjør ruteplanlegging til en svært viktig øvelse.

– All vår logistikk og ruteplanlegging er digitalisert, slik at vi har full kontroll på alt vi gjør. Dette datagrunnlaget blir brukt for å designe ruteopplegg som passer til disse bilene, forklarer 62-åringen.

– Rutene går helt fint

I to-tre måneder har BIR-renovatør Terje Samuelsen manøvrert den nye to-akslede el-Volvo-en. Han kjører ti ulike ruter, de fleste mellom 60 og 100 kilometer. I dag er han på den korteste av dem alle med sine 44 kilometer, men den er utfordrende der den snirkler seg gjennom trange og bratte boligfelt på Nesttun. Han gir FE Electric en langt over godkjent attest.

– Alle rutene går helt fint. Det eneste er ved sprengkulde om vinteren, da senkes effektiviteten litt. Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet, forteller han.

– Vi målte restkapasiteten på batteriet etter nettopp denne ruten til 63%. Det er den korteste, men den har mange stopp med 483 beholdere på ruten som betyr veldig mange stopp/bevegelser på påbygget, sier John Gaute Kvinge.

Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet.
Terje Samuelsen, renovatør BIR Husholdning AS

– Kjenner det ganske godt på kroppen

Terje Samuelsen elsker at bilen er stille og fredelig, og mener det er en av de aller største plussene.

– Det er mer behagelig. Du kjenner det ganske godt på kroppen med akselerasjon og bremsing med en elbil, kontra en dieselbil, sier han.

Han tar gjerne renovasjonsruten som en treningsøkt, og elsker å være effektiv på ruta. Men det kan ikke gå i rykk og napp. Kjørestilen har han måttet tilpasse noe.

– Du kan ikke være så glad i gassen og må tenke underveis. Her har jeg såpass grei fart, slipper jeg akselerasjonen nå så vil momentet og vekten av bilen få den til å rulle ganske godt, for den ruller veldig fint. Har du en liten bakke er det bare å slippe gassen, og trå veldig mykt på bremsen slik at regenerering går i gang, sier han.

Ønsker seg lynladestasjoner

Når Terje Samuelsen returnerer til hovedkvarteret på Espehaugen plugger han inn støpselet, slik at bilen er klar til neste dags runde. BIR baserer seg i hovedsak på lading over natten på deres tjue 44 kW-ladere.

– Vi har også investert i to 150 kW hurtigladere her hos oss. Vi snakker også med eksterne aktører om lynladestasjoner i områder som er ønskelig for vår transport, sier Kvinge.

Målet er selvsagt å kunne bruke bilene i en enda større geografi enn de har anledning til i dag.

– Hovedutfordringen er tilgang på hurtigladestasjoner, og det går fryktelig sent – synes vi da. Det hadde gjort underverker om vi kunne «booste» de litt med en liten halvtime under lunsjen, sier den daglige lederen.

Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Har bygget viktig kompetanse

Selv om de tolv elbilene fra Volvo er flunkende nye, har renovasjonsselskapet fire års erfaring med elektrisk drift.

– Vi var veldig tidlig ute med fire elektriske biler, og har testet på godt og vondt i løpet av de siste årene. Barnesykdommer må en regne med når en skal over på ny teknologi, sier Kvinge.

Lengre tid med elektrisk drift har gitt BIR verdifull erfaring med tanke på kravstilling i en anbudssituasjon, og nå i dialog med Trucknor og Volvo.

– Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand. Alt dette er meget viktig for oss for å få ting til å gå i hop, understreker den daglige lederen.

– Fulgt svært godt opp av Volvo

Med ni biler i full drift, og de tre siste like rundt hjørnet, ser BIR lyst på fremtiden, og har tro på Volvo Trucks.

– Vi har fått et meget godt inntrykk av både Volvo sentralt og Trucknor lokalt. Vi har blitt fulgt svært godt opp og jeg føler vi har en veldig god dialog, sier Kvinge.

– Sånn som jeg oppfatter det er dette en ganske viktig sak for dem også, og de er selvfølgelig opptatt av at vi skal ha suksess med våre biler og vår drift, fortsetter han.

At det blir flere anbudsprosesser, og dermed elektriske biler, er det liten tvil om.

– Vår største eier er Bergen kommune. De stiller krav til fossilfri innsamling i Bergen, så langt det er praktisk mulig, sier John Gaute Kvinge.

BIR

BIR er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 000 innbyggere i syv eierkommuner. Konsernt tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

BIR er eid av kommunene Askøy, Bergen, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Øygarden, Samnanger og Vaksdal.

Volvo-leveranse

7 FE 6x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 26,5 tonn
• Akselavstand: 3900 mm

5 FE 4x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 19 tonn
• Akselavstand: 4100 mm

Påbygg
• 6 stk. Geesinknorba N4 LVS Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 1 stk. Geesinknorba MF300 Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 5 stk. Geesinknorba N4 Renovasjonspåbygg for 4x2 chassis

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

BIR har en renovasjonsbilflåte på rundt 60 biler. Nå har de gått til anskaffelse av tolv elektriske lastebiler fra Volvo.

– Vi har ambisjon om å bli utslippsfrie innen få år, da må vi faktisk være i front på dette, innleder John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS.

Nå har de altså gått for tolv Volvo FE Electric. De første ble satt i drift tidligere i år, og de har rukket å gjøre verdifulle erfaringer gjennom en kald ettervinter.

– Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra, sier Kvinge.

Store og små

De har bestilt fem to-akslede og syv tre-akslede biler. De to-akslede er nødvendige for fremkommelighet i trange gater og veier, opp og ned bratte bakker, og i krappe svinger på Bergens-veiene.

– Tonnasjen blir mindre enn på en tilsvarende dieselbil, men dette gikk vi inn i med åpne øyne. Det går ikke på bilen i seg selv, men påbygget, sier Kvinge.

BIR betjener et stort område. Begrensingene i rekkevidde og lastekapasitet, kombinert med høy variasjon på både veibredde og veikvalitet, gjør ruteplanlegging til en svært viktig øvelse.

– All vår logistikk og ruteplanlegging er digitalisert, slik at vi har full kontroll på alt vi gjør. Dette datagrunnlaget blir brukt for å designe ruteopplegg som passer til disse bilene, forklarer 62-åringen.

– Rutene går helt fint

I to-tre måneder har BIR-renovatør Terje Samuelsen manøvrert den nye to-akslede el-Volvo-en. Han kjører ti ulike ruter, de fleste mellom 60 og 100 kilometer. I dag er han på den korteste av dem alle med sine 44 kilometer, men den er utfordrende der den snirkler seg gjennom trange og bratte boligfelt på Nesttun. Han gir FE Electric en langt over godkjent attest.

– Alle rutene går helt fint. Det eneste er ved sprengkulde om vinteren, da senkes effektiviteten litt. Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet, forteller han.

– Vi målte restkapasiteten på batteriet etter nettopp denne ruten til 63%. Det er den korteste, men den har mange stopp med 483 beholdere på ruten som betyr veldig mange stopp/bevegelser på påbygget, sier John Gaute Kvinge.

– Kjenner det ganske godt på kroppen

Terje Samuelsen elsker at bilen er stille og fredelig, og mener det er en av de aller største plussene.

– Det er mer behagelig. Du kjenner det ganske godt på kroppen med akselerasjon og bremsing med en elbil, kontra en dieselbil, sier han.

Han tar gjerne renovasjonsruten som en treningsøkt, og elsker å være effektiv på ruta. Men det kan ikke gå i rykk og napp. Kjørestilen har han måttet tilpasse noe.

– Du kan ikke være så glad i gassen og må tenke underveis. Her har jeg såpass grei fart, slipper jeg akselerasjonen nå så vil momentet og vekten av bilen få den til å rulle ganske godt, for den ruller veldig fint. Har du en liten bakke er det bare å slippe gassen, og trå veldig mykt på bremsen slik at regenerering går i gang, sier han.

Ønsker seg lynladestasjoner

Når Terje Samuelsen returnerer til hovedkvarteret på Espehaugen plugger han inn støpselet, slik at bilen er klar til neste dags runde. BIR baserer seg i hovedsak på lading over natten på deres tjue 44 kW-ladere.

– Vi har også investert i to 150 kW hurtigladere her hos oss. Vi snakker også med eksterne aktører om lynladestasjoner i områder som er ønskelig for vår transport, sier Kvinge.

Målet er selvsagt å kunne bruke bilene i en enda større geografi enn de har anledning til i dag.

– Hovedutfordringen er tilgang på hurtigladestasjoner, og det går fryktelig sent – synes vi da. Det hadde gjort underverker om vi kunne «booste» de litt med en liten halvtime under lunsjen, sier den daglige lederen.

Har bygget viktig kompetanse

Selv om de tolv elbilene fra Volvo er flunkende nye, har renovasjonsselskapet fire års erfaring med elektrisk drift.

– Vi var veldig tidlig ute med fire elektriske biler, og har testet på godt og vondt i løpet av de siste årene. Barnesykdommer må en regne med når en skal over på ny teknologi, sier Kvinge.

Lengre tid med elektrisk drift har gitt BIR verdifull erfaring med tanke på kravstilling i en anbudssituasjon, og nå i dialog med Trucknor og Volvo.

– Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand. Alt dette er meget viktig for oss for å få ting til å gå i hop, understreker den daglige lederen.

– Fulgt svært godt opp av Volvo

Med ni biler i full drift, og de tre siste like rundt hjørnet, ser BIR lyst på fremtiden, og har tro på Volvo Trucks.

– Vi har fått et meget godt inntrykk av både Volvo sentralt og Trucknor lokalt. Vi har blitt fulgt svært godt opp og jeg føler vi har en veldig god dialog, sier Kvinge.

– Sånn som jeg oppfatter det er dette en ganske viktig sak for dem også, og de er selvfølgelig opptatt av at vi skal ha suksess med våre biler og vår drift, fortsetter han.

At det blir flere anbudsprosesser, og dermed elektriske biler, er det liten tvil om.

– Vår største eier er Bergen kommune. De stiller krav til fossilfri innsamling i Bergen, så langt det er praktisk mulig, sier John Gaute Kvinge.

BIR

BIR er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 000 innbyggere i syv eierkommuner. Konsernt tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

BIR er eid av kommunene Askøy, Bergen, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Øygarden, Samnanger og Vaksdal.

Volvo-leveranse

7 FE 6x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 26,5 tonn
• Akselavstand: 3900 mm

5 FE 4x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 19 tonn
• Akselavstand: 4100 mm

Påbygg
• 6 stk. Geesinknorba N4 LVS Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 1 stk. Geesinknorba MF300 Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 5 stk. Geesinknorba N4 Renovasjonspåbygg for 4x2 chassis

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

Tolv nye elektriske biler: – Vi må være i front

BIR har en renovasjonsbilflåte på rundt 60 biler. Nå har de gått til anskaffelse av tolv elektriske lastebiler fra Volvo.

– Vi har ambisjon om å bli utslippsfrie innen få år, da må vi faktisk være i front på dette, innleder John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS.

Nå har de altså gått for tolv Volvo FE Electric. De første ble satt i drift tidligere i år, og de har rukket å gjøre verdifulle erfaringer gjennom en kald ettervinter.

– Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra, sier Kvinge.

Vi har virkelig fått testet ut disse bilene. Det har fungert godt til de rutene vi har satt dem opp på. Så langt lover dette veldig bra.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Store og små

De har bestilt fem to-akslede og syv tre-akslede biler. De to-akslede er nødvendige for fremkommelighet i trange gater og veier, opp og ned bratte bakker, og i krappe svinger på Bergens-veiene.

– Tonnasjen blir mindre enn på en tilsvarende dieselbil, men dette gikk vi inn i med åpne øyne. Det går ikke på bilen i seg selv, men påbygget, sier Kvinge.

BIR betjener et stort område. Begrensingene i rekkevidde og lastekapasitet, kombinert med høy variasjon på både veibredde og veikvalitet, gjør ruteplanlegging til en svært viktig øvelse.

– All vår logistikk og ruteplanlegging er digitalisert, slik at vi har full kontroll på alt vi gjør. Dette datagrunnlaget blir brukt for å designe ruteopplegg som passer til disse bilene, forklarer 62-åringen.

– Rutene går helt fint

I to-tre måneder har BIR-renovatør Terje Samuelsen manøvrert den nye to-akslede el-Volvo-en. Han kjører ti ulike ruter, de fleste mellom 60 og 100 kilometer. I dag er han på den korteste av dem alle med sine 44 kilometer, men den er utfordrende der den snirkler seg gjennom trange og bratte boligfelt på Nesttun. Han gir FE Electric en langt over godkjent attest.

– Alle rutene går helt fint. Det eneste er ved sprengkulde om vinteren, da senkes effektiviteten litt. Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet, forteller han.

– Vi målte restkapasiteten på batteriet etter nettopp denne ruten til 63%. Det er den korteste, men den har mange stopp med 483 beholdere på ruten som betyr veldig mange stopp/bevegelser på påbygget, sier John Gaute Kvinge.

Én dag har jeg måttet returnere før slutt, men stort sett ender jeg rutene med 20-30% igjen på batteriet.
Terje Samuelsen, renovatør BIR Husholdning AS

– Kjenner det ganske godt på kroppen

Terje Samuelsen elsker at bilen er stille og fredelig, og mener det er en av de aller største plussene.

– Det er mer behagelig. Du kjenner det ganske godt på kroppen med akselerasjon og bremsing med en elbil, kontra en dieselbil, sier han.

Han tar gjerne renovasjonsruten som en treningsøkt, og elsker å være effektiv på ruta. Men det kan ikke gå i rykk og napp. Kjørestilen har han måttet tilpasse noe.

– Du kan ikke være så glad i gassen og må tenke underveis. Her har jeg såpass grei fart, slipper jeg akselerasjonen nå så vil momentet og vekten av bilen få den til å rulle ganske godt, for den ruller veldig fint. Har du en liten bakke er det bare å slippe gassen, og trå veldig mykt på bremsen slik at regenerering går i gang, sier han.

Ønsker seg lynladestasjoner

Når Terje Samuelsen returnerer til hovedkvarteret på Espehaugen plugger han inn støpselet, slik at bilen er klar til neste dags runde. BIR baserer seg i hovedsak på lading over natten på deres tjue 44 kW-ladere.

– Vi har også investert i to 150 kW hurtigladere her hos oss. Vi snakker også med eksterne aktører om lynladestasjoner i områder som er ønskelig for vår transport, sier Kvinge.

Målet er selvsagt å kunne bruke bilene i en enda større geografi enn de har anledning til i dag.

– Hovedutfordringen er tilgang på hurtigladestasjoner, og det går fryktelig sent – synes vi da. Det hadde gjort underverker om vi kunne «booste» de litt med en liten halvtime under lunsjen, sier den daglige lederen.

Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand.
John Gaute Kvinge, daglig leder i BIR Husholdning AS

Har bygget viktig kompetanse

Selv om de tolv elbilene fra Volvo er flunkende nye, har renovasjonsselskapet fire års erfaring med elektrisk drift.

– Vi var veldig tidlig ute med fire elektriske biler, og har testet på godt og vondt i løpet av de siste årene. Barnesykdommer må en regne med når en skal over på ny teknologi, sier Kvinge.

Lengre tid med elektrisk drift har gitt BIR verdifull erfaring med tanke på kravstilling i en anbudssituasjon, og nå i dialog med Trucknor og Volvo.

– Det handler om å få biler som både har tilstrekkelig batterikapasitet, riktig lastekapasitet og rett akselavstand. Alt dette er meget viktig for oss for å få ting til å gå i hop, understreker den daglige lederen.

– Fulgt svært godt opp av Volvo

Med ni biler i full drift, og de tre siste like rundt hjørnet, ser BIR lyst på fremtiden, og har tro på Volvo Trucks.

– Vi har fått et meget godt inntrykk av både Volvo sentralt og Trucknor lokalt. Vi har blitt fulgt svært godt opp og jeg føler vi har en veldig god dialog, sier Kvinge.

– Sånn som jeg oppfatter det er dette en ganske viktig sak for dem også, og de er selvfølgelig opptatt av at vi skal ha suksess med våre biler og vår drift, fortsetter han.

At det blir flere anbudsprosesser, og dermed elektriske biler, er det liten tvil om.

– Vår største eier er Bergen kommune. De stiller krav til fossilfri innsamling i Bergen, så langt det er praktisk mulig, sier John Gaute Kvinge.

BIR

BIR er et av Norges største renovasjonsselskap, og er ansvarlig for avfallshåndteringen til over 365 000 innbyggere i syv eierkommuner. Konsernt tilbyr også avfallsløsninger for næringslivet.

BIR er eid av kommunene Askøy, Bergen, Bjørnafjorden, Kvam, Osterøy, Øygarden, Samnanger og Vaksdal.

Volvo-leveranse

7 FE 6x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 26,5 tonn
• Akselavstand: 3900 mm

5 FE 4x2 jevnlast luftfjæring Elektrisk
• Batterikapasitet: 265 kWh
• Tillatt totalvekt: 19 tonn
• Akselavstand: 4100 mm

Påbygg
• 6 stk. Geesinknorba N4 LVS Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 1 stk. Geesinknorba MF300 Renovasjonspåbygg for 6x2 chassis
• 5 stk. Geesinknorba N4 Renovasjonspåbygg for 4x2 chassis

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.