Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett.

– Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt, sier Gjerdalen.

Han glemte aldri synet av den bilen. Nå har han helt maken. Som snytt ut av 80-tallet.

– Nå er det en kultbil, sier han.

Vi møter han på Volvo Truck Center på Gardermoen, og bilen han har med seg er rett og slett vakker, herlig retro og tilsynelatende i prikkfri stand. Nummer 20/200 og fortsatt helt konge. Den er til forveksling lik bilen hans nabo hadde i 1987. Det har også vært målet til Gjerdalen. Så autentisk som overhodet mulig.

– Det har vært et poeng at jeg ikke skal sette på uoriginale ting. Det føler jeg at jeg har fått til ganske bra.  Jeg har ikke spjåket den opp. Den er som den var da den rullet ut fra Volvo, sier han.

Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt.
Torbjørn Gjerdalen

Til Torbjørn (15) fra Torbjørn (42)

Men det skulle ta 27 år før han anskaffet en selv. Gjerdalen jobbet som personbilselger i mange år, men da han begynte på Ekeri ble interessen for lastebiler vekket til live igjen. Et sted nede i Kristiansand sto guttedrømmen. En F12 Royal. Men den var langt fra like pen som i hukommelsen. Årevis med virke som tømmerbil hadde satt sine spor.

– Jeg hadde med svogeren min, og sa til ham at vi reiser rett tilbake om bilen ikke ser ut i måneskinn, sier han.

Ved første øyesyn konstaterte de relativt raskt at bilen var et bedrøvelig kapittel.

– Svogeren min snudde på hælen og trodde jeg var like bak, men jeg kjøpte den jo, sier han og flirer.

SOM NY: Det står i artikkelen at Torbjørn Gjerdalens F12 Royal er som ny. Her kan du bedømme selv. Dette er faktisk bilen som ny, bokstavelig talt. Fersk ut fra Volvo-portene i 1987. Foto: Privat.
Dette er kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten.
Torbjørn Gjerdalen

Hjelp på jobben

Det var en del bulker på hytta, men utover det var den faktisk relativt komplett, og rust var det lite av. Ingenting han ikke kunne fikse med hjelp fra utstyr og hjelpende hender, tenkte Gjerdalen raskt.

– Jeg har muligheter på jobben, og har sandblåst ramme og lakkert hytta. Jeg har fått mye hjelp av gutta på Ekeri og spesielt Jan Pellegård. Jeg får også gjort ting rimeligere, sier han.

– Men det er jo også sånn at du ikke skjønner hvor mye arbeid det er før du starter, legger han til, og avslører samtidig at det har gått med en god del timer på å sette den i stand.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Nære originalen

All jobben er allikevel glemt når han nå kjører stolt rundt i et prakteksemplar av en F12 Royal. Ikke minst det som var målet. En F12 Royal tett opptil de som rullet rundt på veiene på slutten av 80-tallet.

– Ja, det vil jeg si, og kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten. Det er kanskje den som er mest komplett også. Det er nesten umulig å få tak i de blanke detaljene på den. Interiøret på disse er ofte ødelagt eller trukket om. I min bil er det 99% originalt interiør, forteller Gjerdalen.

Han har til og med fått tak i originalsetet, med Royal-logo. Et nærmest ubrukt sete, som i sin tid hadde blitt erstattet av et komfortsete. Det hadde stått i en reol inne i Oslo i over tretti år. Litt tilfeldig, men med litt flaks og en god del vilje ble det hans. Et funn!

– Ja, det var det. Det finnes det ikke flere av, det er jeg helt sikker på. Det ser helt nytt ut, og var bare å sette rett inn i min. Han som eide det visste hva det var verdt, for han skulle ha det hvite i øyet for det, sier han og ler.

Noen kreative løsninger har han måttet foreta. Støtfangerne på F12 var litt lave og fikk mye juling. Det finnes nok få, om noen, intakte i dag.

– Jeg har fått laget nye hos Truck Style i Finland. De er 99% lik originalen, men de som er veldig kyndige kan nok se små forskjeller, sier han.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Alle har et forhold til Royal.
Torbjørn Gjerdalen

Retro, men moderne

Hva synes han så om at Volvo Trucks har gjenopplivet konseptet med sin FH Royal nå i år?

– Jeg synes det er moro at de gjør det. 97-modellen var litt for kjedelig, men den som har kommet nå er virkelig fin. De har klart å finne litt retro-stil på den samtidig som det er en moderne bil, sier han, og passer samtidig på å skryte av Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

– Jeg synes generelt at Scania har vært flinkere til å dyrke interessen rundt veteranbilene, men han har virkelig fått satt Royal på kartet nå. Even har vært helt kolossal, og det skal han ha all honnør for.

Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også

Vekker interesse

Torbjørn Gjerdalen legger ikke skjul på at han er stolt over bilen, selv om han har litt dårlig samvittighet for at han bruker den for lite.

– Det er litt moro å ha noe som ingen andre har. Det finnes vel ni biler igjen i Norge. Alle i litt forskjellig forfatning. Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også, sier han.

Det er liten tvil om at bilen vekker interesse der den synes eller ferdes. Om det er langs veien, på Transportmessa, Facebook eller Instagram.

– Ja, det er alltid stor respons på den. Alle har et forhold til Royal, sier Torbjørn Gjerdalen.

RESTAURERT: Torbjørn Gjerdalen har sandblåst ramma, lakkert hytta, samt fått på ny dekor. Blant annet. Foto: Privat.

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett.

– Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt, sier Gjerdalen.

Han glemte aldri synet av den bilen. Nå har han helt maken. Som snytt ut av 80-tallet.

– Nå er det en kultbil, sier han.

Vi møter han på Volvo Truck Center på Gardermoen, og bilen han har med seg er rett og slett vakker, herlig retro og tilsynelatende i prikkfri stand. Nummer 20/200 og fortsatt helt konge. Den er til forveksling lik bilen hans nabo hadde i 1987. Det har også vært målet til Gjerdalen. Så autentisk som overhodet mulig.

– Det har vært et poeng at jeg ikke skal sette på uoriginale ting. Det føler jeg at jeg har fått til ganske bra.  Jeg har ikke spjåket den opp. Den er som den var da den rullet ut fra Volvo, sier han.

Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt.
Torbjørn Gjerdalen

Til Torbjørn (15) fra Torbjørn (42)

Men det skulle ta 27 år før han anskaffet en selv. Gjerdalen jobbet som personbilselger i mange år, men da han begynte på Ekeri ble interessen for lastebiler vekket til live igjen. Et sted nede i Kristiansand sto guttedrømmen. En F12 Royal. Men den var langt fra like pen som i hukommelsen. Årevis med virke som tømmerbil hadde satt sine spor.

– Jeg hadde med svogeren min, og sa til ham at vi reiser rett tilbake om bilen ikke ser ut i måneskinn, sier han.

Ved første øyesyn konstaterte de relativt raskt at bilen var et bedrøvelig kapittel.

– Svogeren min snudde på hælen og trodde jeg var like bak, men jeg kjøpte den jo, sier han og flirer.

SOM NY: Det står i artikkelen at Torbjørn Gjerdalens F12 Royal er som ny. Her kan du bedømme selv. Dette er faktisk bilen som ny, bokstavelig talt. Fersk ut fra Volvo-portene i 1987. Foto: Privat.
Dette er kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten.
Torbjørn Gjerdalen

Hjelp på jobben

Det var en del bulker på hytta, men utover det var den faktisk relativt komplett, og rust var det lite av. Ingenting han ikke kunne fikse med hjelp fra utstyr og hjelpende hender, tenkte Gjerdalen raskt.

– Jeg har muligheter på jobben, og har sandblåst ramme og lakkert hytta. Jeg har fått mye hjelp av gutta på Ekeri og spesielt Jan Pellegård. Jeg får også gjort ting rimeligere, sier han.

– Men det er jo også sånn at du ikke skjønner hvor mye arbeid det er før du starter, legger han til, og avslører samtidig at det har gått med en god del timer på å sette den i stand.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Alle har et forhold til Royal.
Torbjørn Gjerdalen

Nære originalen

All jobben er allikevel glemt når han nå kjører stolt rundt i et prakteksemplar av en F12 Royal. Ikke minst det som var målet. En F12 Royal tett opptil de som rullet rundt på veiene på slutten av 80-tallet.

– Ja, det vil jeg si, og kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten. Det er kanskje den som er mest komplett også. Det er nesten umulig å få tak i de blanke detaljene på den. Interiøret på disse er ofte ødelagt eller trukket om. I min bil er det 99% originalt interiør, forteller Gjerdalen.

Han har til og med fått tak i originalsetet, med Royal-logo. Et nærmest ubrukt sete, som i sin tid hadde blitt erstattet av et komfortsete. Det hadde stått i en reol inne i Oslo i over tretti år. Litt tilfeldig, men med litt flaks og en god del vilje ble det hans. Et funn!

– Ja, det var det. Det finnes det ikke flere av, det er jeg helt sikker på. Det ser helt nytt ut, og var bare å sette rett inn i min. Han som eide det visste hva det var verdt, for han skulle ha det hvite i øyet for det, sier han og ler.

Noen kreative løsninger har han måttet foreta. Støtfangerne på F12 var litt lave og fikk mye juling. Det finnes nok få, om noen, intakte i dag.

– Jeg har fått laget nye hos Truck Style i Finland. De er 99% lik originalen, men de som er veldig kyndige kan nok se små forskjeller, sier han.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Retro, men moderne

Hva synes han så om at Volvo Trucks har gjenopplivet konseptet med sin FH Royal nå i år?

– Jeg synes det er moro at de gjør det. 97-modellen var litt for kjedelig, men den som har kommet nå er virkelig fin. De har klart å finne litt retro-stil på den samtidig som det er en moderne bil, sier han, og passer samtidig på å skryte av Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

– Jeg synes generelt at Scania har vært flinkere til å dyrke interessen rundt veteranbilene, men han har virkelig fått satt Royal på kartet nå. Even har vært helt kolossal, og det skal han ha all honnør for.

Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også

Vekker interesse

Torbjørn Gjerdalen legger ikke skjul på at han er stolt over bilen, selv om han har litt dårlig samvittighet for at han bruker den for lite.

– Det er litt moro å ha noe som ingen andre har. Det finnes vel ni biler igjen i Norge. Alle i litt forskjellig forfatning. Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også, sier han.

Det er liten tvil om at bilen vekker interesse der den synes eller ferdes. Om det er langs veien, på Transportmessa, Facebook eller Instagram.

– Ja, det er alltid stor respons på den. Alle har et forhold til Royal, sier Torbjørn Gjerdalen.

RESTAURERT: Torbjørn Gjerdalen har sandblåst ramma, lakkert hytta, samt fått på ny dekor. Blant annet. Foto: Privat.

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett.

– Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt, sier Gjerdalen.

Han glemte aldri synet av den bilen. Nå har han helt maken. Som snytt ut av 80-tallet.

– Nå er det en kultbil, sier han.

Vi møter han på Volvo Truck Center på Gardermoen, og bilen han har med seg er rett og slett vakker, herlig retro og tilsynelatende i prikkfri stand. Nummer 20/200 og fortsatt helt konge. Den er til forveksling lik bilen hans nabo hadde i 1987. Det har også vært målet til Gjerdalen. Så autentisk som overhodet mulig.

– Det har vært et poeng at jeg ikke skal sette på uoriginale ting. Det føler jeg at jeg har fått til ganske bra.  Jeg har ikke spjåket den opp. Den er som den var da den rullet ut fra Volvo, sier han.

Til Torbjørn (15) fra Torbjørn (42)

Men det skulle ta 27 år før han anskaffet en selv. Gjerdalen jobbet som personbilselger i mange år, men da han begynte på Ekeri ble interessen for lastebiler vekket til live igjen. Et sted nede i Kristiansand sto guttedrømmen. En F12 Royal. Men den var langt fra like pen som i hukommelsen. Årevis med virke som tømmerbil hadde satt sine spor.

– Jeg hadde med svogeren min, og sa til ham at vi reiser rett tilbake om bilen ikke ser ut i måneskinn, sier han.

Ved første øyesyn konstaterte de relativt raskt at bilen var et bedrøvelig kapittel.

– Svogeren min snudde på hælen og trodde jeg var like bak, men jeg kjøpte den jo, sier han og flirer.

SOM NY: Det står i artikkelen at Torbjørn Gjerdalens F12 Royal er som ny. Her kan du bedømme selv. Dette er faktisk bilen som ny, bokstavelig talt. Fersk ut fra Volvo-portene i 1987. Foto: Privat.

Hjelp på jobben

Det var en del bulker på hytta, men utover det var den faktisk relativt komplett, og rust var det lite av. Ingenting han ikke kunne fikse med hjelp fra utstyr og hjelpende hender, tenkte Gjerdalen raskt.

– Jeg har muligheter på jobben, og har sandblåst ramme og lakkert hytta. Jeg har fått mye hjelp av gutta på Ekeri og spesielt Jan Pellegård. Jeg får også gjort ting rimeligere, sier han.

– Men det er jo også sånn at du ikke skjønner hvor mye arbeid det er før du starter, legger han til, og avslører samtidig at det har gått med en god del timer på å sette den i stand.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Nære originalen

All jobben er allikevel glemt når han nå kjører stolt rundt i et prakteksemplar av en F12 Royal. Ikke minst det som var målet. En F12 Royal tett opptil de som rullet rundt på veiene på slutten av 80-tallet.

– Ja, det vil jeg si, og kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten. Det er kanskje den som er mest komplett også. Det er nesten umulig å få tak i de blanke detaljene på den. Interiøret på disse er ofte ødelagt eller trukket om. I min bil er det 99% originalt interiør, forteller Gjerdalen.

Han har til og med fått tak i originalsetet, med Royal-logo. Et nærmest ubrukt sete, som i sin tid hadde blitt erstattet av et komfortsete. Det hadde stått i en reol inne i Oslo i over tretti år. Litt tilfeldig, men med litt flaks og en god del vilje ble det hans. Et funn!

– Ja, det var det. Det finnes det ikke flere av, det er jeg helt sikker på. Det ser helt nytt ut, og var bare å sette rett inn i min. Han som eide det visste hva det var verdt, for han skulle ha det hvite i øyet for det, sier han og ler.

Noen kreative løsninger har han måttet foreta. Støtfangerne på F12 var litt lave og fikk mye juling. Det finnes nok få, om noen, intakte i dag.

– Jeg har fått laget nye hos Truck Style i Finland. De er 99% lik originalen, men de som er veldig kyndige kan nok se små forskjeller, sier han.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Retro, men moderne

Hva synes han så om at Volvo Trucks har gjenopplivet konseptet med sin FH Royal nå i år?

– Jeg synes det er moro at de gjør det. 97-modellen var litt for kjedelig, men den som har kommet nå er virkelig fin. De har klart å finne litt retro-stil på den samtidig som det er en moderne bil, sier han, og passer samtidig på å skryte av Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

– Jeg synes generelt at Scania har vært flinkere til å dyrke interessen rundt veteranbilene, men han har virkelig fått satt Royal på kartet nå. Even har vært helt kolossal, og det skal han ha all honnør for.

Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også

Vekker interesse

Torbjørn Gjerdalen legger ikke skjul på at han er stolt over bilen, selv om han har litt dårlig samvittighet for at han bruker den for lite.

– Det er litt moro å ha noe som ingen andre har. Det finnes vel ni biler igjen i Norge. Alle i litt forskjellig forfatning. Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også, sier han.

Det er liten tvil om at bilen vekker interesse der den synes eller ferdes. Om det er langs veien, på Transportmessa, Facebook eller Instagram.

– Ja, det er alltid stor respons på den. Alle har et forhold til Royal, sier Torbjørn Gjerdalen.

RESTAURERT: Torbjørn Gjerdalen har sandblåst ramma, lakkert hytta, samt fått på ny dekor. Blant annet. Foto: Privat.

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett.

– Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt, sier Gjerdalen.

Han glemte aldri synet av den bilen. Nå har han helt maken. Som snytt ut av 80-tallet.

– Nå er det en kultbil, sier han.

Vi møter han på Volvo Truck Center på Gardermoen, og bilen han har med seg er rett og slett vakker, herlig retro og tilsynelatende i prikkfri stand. Nummer 20/200 og fortsatt helt konge. Den er til forveksling lik bilen hans nabo hadde i 1987. Det har også vært målet til Gjerdalen. Så autentisk som overhodet mulig.

– Det har vært et poeng at jeg ikke skal sette på uoriginale ting. Det føler jeg at jeg har fått til ganske bra.  Jeg har ikke spjåket den opp. Den er som den var da den rullet ut fra Volvo, sier han.

Den var så fin da den kom, så spesiell. Jeg syntes de var heldige med utsyr, striper, farger og alt.
Torbjørn Gjerdalen

Til Torbjørn (15) fra Torbjørn (42)

Men det skulle ta 27 år før han anskaffet en selv. Gjerdalen jobbet som personbilselger i mange år, men da han begynte på Ekeri ble interessen for lastebiler vekket til live igjen. Et sted nede i Kristiansand sto guttedrømmen. En F12 Royal. Men den var langt fra like pen som i hukommelsen. Årevis med virke som tømmerbil hadde satt sine spor.

– Jeg hadde med svogeren min, og sa til ham at vi reiser rett tilbake om bilen ikke ser ut i måneskinn, sier han.

Ved første øyesyn konstaterte de relativt raskt at bilen var et bedrøvelig kapittel.

– Svogeren min snudde på hælen og trodde jeg var like bak, men jeg kjøpte den jo, sier han og flirer.

SOM NY: Det står i artikkelen at Torbjørn Gjerdalens F12 Royal er som ny. Her kan du bedømme selv. Dette er faktisk bilen som ny, bokstavelig talt. Fersk ut fra Volvo-portene i 1987. Foto: Privat.
Dette er kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten.
Torbjørn Gjerdalen

Hjelp på jobben

Det var en del bulker på hytta, men utover det var den faktisk relativt komplett, og rust var det lite av. Ingenting han ikke kunne fikse med hjelp fra utstyr og hjelpende hender, tenkte Gjerdalen raskt.

– Jeg har muligheter på jobben, og har sandblåst ramme og lakkert hytta. Jeg har fått mye hjelp av gutta på Ekeri og spesielt Jan Pellegård. Jeg får også gjort ting rimeligere, sier han.

– Men det er jo også sånn at du ikke skjønner hvor mye arbeid det er før du starter, legger han til, og avslører samtidig at det har gått med en god del timer på å sette den i stand.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Alle har et forhold til Royal.
Torbjørn Gjerdalen

Nære originalen

All jobben er allikevel glemt når han nå kjører stolt rundt i et prakteksemplar av en F12 Royal. Ikke minst det som var målet. En F12 Royal tett opptil de som rullet rundt på veiene på slutten av 80-tallet.

– Ja, det vil jeg si, og kanskje den eneste av de som er igjen som er restaurert på denne måten. Det er kanskje den som er mest komplett også. Det er nesten umulig å få tak i de blanke detaljene på den. Interiøret på disse er ofte ødelagt eller trukket om. I min bil er det 99% originalt interiør, forteller Gjerdalen.

Han har til og med fått tak i originalsetet, med Royal-logo. Et nærmest ubrukt sete, som i sin tid hadde blitt erstattet av et komfortsete. Det hadde stått i en reol inne i Oslo i over tretti år. Litt tilfeldig, men med litt flaks og en god del vilje ble det hans. Et funn!

– Ja, det var det. Det finnes det ikke flere av, det er jeg helt sikker på. Det ser helt nytt ut, og var bare å sette rett inn i min. Han som eide det visste hva det var verdt, for han skulle ha det hvite i øyet for det, sier han og ler.

Noen kreative løsninger har han måttet foreta. Støtfangerne på F12 var litt lave og fikk mye juling. Det finnes nok få, om noen, intakte i dag.

– Jeg har fått laget nye hos Truck Style i Finland. De er 99% lik originalen, men de som er veldig kyndige kan nok se små forskjeller, sier han.

LES OGSÅ: 

Lidenskapen lever for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge. Les mer, se video og bilder her.

Retro, men moderne

Hva synes han så om at Volvo Trucks har gjenopplivet konseptet med sin FH Royal nå i år?

– Jeg synes det er moro at de gjør det. 97-modellen var litt for kjedelig, men den som har kommet nå er virkelig fin. De har klart å finne litt retro-stil på den samtidig som det er en moderne bil, sier han, og passer samtidig på å skryte av Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

– Jeg synes generelt at Scania har vært flinkere til å dyrke interessen rundt veteranbilene, men han har virkelig fått satt Royal på kartet nå. Even har vært helt kolossal, og det skal han ha all honnør for.

Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også

Vekker interesse

Torbjørn Gjerdalen legger ikke skjul på at han er stolt over bilen, selv om han har litt dårlig samvittighet for at han bruker den for lite.

– Det er litt moro å ha noe som ingen andre har. Det finnes vel ni biler igjen i Norge. Alle i litt forskjellig forfatning. Jeg tror ikke det er noen som er i den skikken min er, og jeg tror det blir vanskelig å få dem dit også, sier han.

Det er liten tvil om at bilen vekker interesse der den synes eller ferdes. Om det er langs veien, på Transportmessa, Facebook eller Instagram.

– Ja, det er alltid stor respons på den. Alle har et forhold til Royal, sier Torbjørn Gjerdalen.

RESTAURERT: Torbjørn Gjerdalen har sandblåst ramma, lakkert hytta, samt fått på ny dekor. Blant annet. Foto: Privat.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.