Ifølge funnene i EU-prosjektet CARES jukses det mye med eksosrensingen til lastebiler i Europa. Her fra en kontroll i Praha.

Avslørte storstilt juks med lastebilutslipp

Nye målinger viser at europeiske lastebiler slipper ut langt mer nitrogenoksid og partikler enn tillatt, og at det foregår omfattende juks.

Publisert

Ifølge et EU-prosjekt ledet av svenske IVL Svenska Miljöinstitutet slipper lastebiler i Europa ut for mye nitrogenoksider og partikler. Målinger ble utført på over 250.000 lastebiler i Milano, Praha og Krakow og resultatene var at nesten 40 prosent av samtlige lastebiler med Euro-klasse IV, V og VI hadde for høye utslipp av nitrogenoksid, melder IVL i en pressemelding.

Nattetid steg tallet til over 70 prosent av lastebilene. Over 60 prosent av Euro V-lastebilene slapp ut for mye også på dagtid. Nattetid var samtlige Euro V-biler over kravet.

– Resultatet er bekymringsfullt. Det viser at det er vanlig at lastebiler eksosbehandling manipuleres for eksempel gjennom å installere såkalte emulatorer som simulerer effekten av tilsetningsstoffet AdBlue. Med en Adblue-emulator slutter lastebilens rensing av nitrogenoksider helt å fungere, sier Åke Sjödin, som er prosjektets koordinator og utslippsekspert hos IVL.

EU-prosjektet heter CARES (City Air Remote Emissions Sensing) og utvikler metoder for å overvåke trafikkens reelle utslipp av nitrogenoksider og partikler. Prosjektet har utført målinger i Praha, Krakow og Milano fordi dette er byer som sliter med store lokale utslipp og dårlig luftkvalitet.

– Spørsmålet om luftkvalitet og eksosbehandling står høyt på EU-kommisjonens agenda. Mange byer i Europa har store problemer med å klare grenseverdiene for nitrogenoksider og partikler i luften, så det er viktig å gjøre målinger i reell trafikk for å se om de regler som finnes følges, eller om det trengs ytterlige tiltak, sier Sjödin.

Powered by Labrador CMS