AT.JOBBER | Stillingsmarked

SKRED: E6 forsvant i et skred som dessverre også kostet menneskeliv. Ny omkjøringsvei bygges nå, og skal stå ferdig innen midten av november.

E6-omkjøring klar innen november

LEVANGER: Anleggsarbeidene er godt i gang, og målet er å åpne den midlertidige veien forbi rasstedet i midten av november.

Publisert Sist oppdatert

Et kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger 30. august tok med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen. Siden den gang har Norge i praksis vært delt i to, med omkjøringsveier via fylkesvei 755 over Fosen og E14 gjennom Sverige.

Nå er anleggsarbeidene på den midlertidige omkjøringsveien godt i gang, og de neste ukene blir det arbeidet for fullt langs hele traseen for å få klar midlertidig E6 forbi rasstedet. Målet er å kunne åpne veien i midten av november 2025, formidler Statens vegvesen i nyhetsmeldingen.

Valgte lengste trasé

Statens vegvesen har de siste ukene jobbet for å finne en trygg trasé for å bygge midlertidig vei forbi området der raset gikk. Flere alternativer ble undersøkt og forkastet på bakgrunn av usikre grunnforhold.

Traseen som ligger ovenfor bebyggelsen er det alternativet som er vurdert til å kunne være egnet som midlertidig vei forbi rasstedet. Dette er alternativet som er tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny vei og rasområdet.

Den valgte traseen er halvannen gang så lang som det korteste alternativet Statens vegvesen vurderte, opplyser assisterende prosjektleder Odd Jostein Haugen til Trønder-Avisa. Det er grunnen til at fristen har blitt flyttet fra opprinnelig 31. oktober til 15. november.

50-70 millioner kroner

Statens vegvesen signerte 15. september kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge den lokale omkjøringsveien. Totalkostnad for kontrakten er stipulert til mellom 50 og 70 millioner kroner eksklusiv merverdiavgift.

Omkjøringene er ikke dimensjonert for trafikkmengden, og tungtrafikken har i dag lange omkjøringsveier via Fosen og Sverige. Det er derfor behov for ny E6 forbi rasområdet så raskt som mulig.

Parallelt med planleggingen av midlertidig vei, pågår også arbeidet med å kartlegge skadene på den opprinnelige E6-traseen. Dette arbeidet er omfattende og vil trolig ta tid, og gjøres i samarbeid med Bane Nor. Kartleggingen i samarbeid med Bane Nor vil avgjøre hva som blir den permanente løsningen for E6 Levanger.

Powered by Labrador CMS