Den nye stasjonen på Gol skal gi sjåførene
mer forutsigbare pauser og styrke overgangen til elektrisk langtransport.
ÅPNET: 10. desember åpnet ladestasjonen for tungbiler på Gol døgnhvileplass. Daglig leder i Fastcharge, Paal Berg, ordfører i Gol Heidi Granli og seksjonssjef Tomas Moen i Statens vegvesen deltok på åpningsmarkeringen.Foto: Kyrre Riksen / Fastcharge AS
Norges første ladestasjon for tungbil på
døgnhvileplass
10. desember åpnet Statens vegvesen og
Fastcharge en ny ladestasjon med fem høyeffekts ladepunkter på Gol
døgnhvileplass langs riksvei 7.
Annonse
Dette er første gang i Norge at
ladetilbudet for tunge kjøretøy etableres direkte på en statseid døgnhvileplass
– et grep som skal gjøre elektrisk tungtransport mer praktisk i hverdagen.
Tungbilpakken
Hva er målet?
– Flere ladeplasser for tungbil – Utslippsfri tungtransport innen 2030
Hvor bygges det?
– Langs hovedkorridorene – På døgnhvileplasser
Hvorfor døgnhvileplasser?
– Sjåførene stopper uansett – Mindre tidstap – Forutsigbar lading
Hva kreves?
– Høyeffektlading (350 kW+) – Tett avstand mellom punkter
Hvor mange?
– Cirka 80 plasser innen 2030 – 430 døgnhvileplasser finnes i dag
Hvem bygger?
– Statens vegvesen – Enova og private aktører
– Vi skal gjøre hverdagen enklere for
sjåførene. Med lading på døgnhvileplassene får de mer forutsigbare hvilepauser
og mindre tid tapt til å lete etter ladetilbud, sier seksjonssjef Tomas Moen i
Statens vegvesen.
– Dette er et viktig steg for å få fart på
elektrifiseringen av tungtransporten. Transportørene får større trygghet for at
nullutslippskjøretøy kan fungere i praksis, sier han.
Viktig knutepunkt mellom øst og vest
Ladestasjonen på Gol er plassert der
riksvei 7 møter riksvei 52 – en av landets viktigste korridorer for
tungtransport mellom Østlandet og Vestlandet.
Gol døgnhvileplass er allerede et etablert
stoppested med oppstillingsplasser og hvilefasiliteter.
– Gol døgnhvileplass er allerede et
etablert stoppested. Nå styrkes tilbudet med ladeinfrastruktur som gjør det
mulig å gjennomføre elektriske langtransporter på en mer forutsigbar måte, sier
Paal Berg, daglig leder i Fastcharge AS.
Krever samarbeid – og målrettede
investeringer
Etableringen på Gol er resultat av et
samarbeid mellom Statens vegvesen, Fastcharge, transportører og Enova.
– Når vi planlegger og bygger i fellesskap,
kan vi sørge for at ny infrastruktur faktisk treffer de transportrutene som
finnes i dag. Erfaringene fra Gol viser at slike samarbeidsmodeller kan brukes
andre steder i landet når tungtransporten skal elektrifiseres, sier Berg.
ASKO mener Gol vil få umiddelbar effekt:
– Et godt utbygd ladenettverk for tunge
nyttekjøretøy er en viktig forutsetning for å lykkes med omstillingen til en
klimavennlig og bærekraftig transportsektor.
Gol er et knutepunkt mellom øst og vest, og
det nye ladeanlegget her muliggjør at enda flere av våre transportruter kan
utføres med elektriske lastebiler, sier logistikksjef Marius Råstad i ASKO
Norge.
ENKLERE: Den nye ladestasjonen gjør det enklere for Bjørn Tore Nyhus fra ASKO og hans kollegaer å planlegge elektriske ruter uten å gamble på kapasitet underveis.Foto: Kyrre Riksen / Fastcharge AS
Del av storstilt nasjonal satsing frem mot
2030
Gol-stasjonen er del av regjeringens
nullutslippsløft. Det er satt av 3,7 milliarder kroner fra 2025–2036 til å
utvikle døgnhvileplasser og ladeinfrastruktur.
– Vi vet at gode ladesteder må komme før
transportørene kan ta steget og bytte ut bilene sine. Derfor legger vi nå til
rette for det over hele landet, sier Moen.