FØRSTE: Denne MAN TGX-en til T. Engene AS fra Gol er Norges første tippsemien av den nye generasjonen lastebil som er levert i Norge.
FØRSTE: Denne MAN TGX-en til T. Engene AS fra Gol er Norges første tippsemien av den nye generasjonen lastebil som er levert i Norge.

- Jeg sa ja takk

SØRUM: Frits Halgunset (58) trengte ikke betenkningstid da han ble spurt om å bytte til nye MAN TGX. Bilen er den første MAN av den nye modellen som er levert som tippsemi i Norge.

Publisert

I 28 år har Frits Halgunset kjørt tippbil for Torbjørn Engene. Han har kjørt på anlegg fra Kvinesdal i sør til Hammerfest i nord, og han har kjørt både på Follobane-prosjektet og det nye renseanlegget på Bekkelaget. I det siste har han kjørt mye på jernbaneprosjektet i Drammen.

TRIVES: Frits Halgunset har jobbet hos Torbjørn Engene siden pinsen i 1993, og trives godt med sin nye arbeidsplass.
TRIVES: Frits Halgunset har jobbet hos Torbjørn Engene siden pinsen i 1993, og trives godt med sin nye arbeidsplass.

Siden 2006 har han bare brukt MAN lastebiler, med unntak av ett år med en Mercedes-Benz i 2016. I stor grad er det fireakslinger han har kjørt, men de siste fire årene har det vært tippsemi han har rattet rundt i.

Stor forskjell

Selv om han var godt fornøyd med gamlebilen, er den nye en helt annen verden. En av de største forebringene for Frits som sjåfør, er oversikten. Speilplasseringen på den nye modellen er trukket bakover i forhold til tidligere. Det gir bedre oversikt og betydelig mindre blindsoner særlig foran på passasjerhjørnet.

Også inne i «kontoret» har det blitt mer behagelig. Det er mindre motorstøy inne i hytta, og i tillegg er det nye dashbordet mye mer oversiktlig og brukervennlig. Men etter å ha kjørt bil med girvelgeren nede på gulvet til høyre for førersetet i nesten 15 år, er det en overgang i ha fått den opp på rattstammen.

Lik motor

Både den gamle og den nye bilen har MANs største motor på 640 hestekrefter. Med D38-motorene blir også hytta på bilen automatisk den store og brede TGX-modellen. I tillegg har T. Engene også denne gangen valgt den høyeste modellen med mest takhøyde innvendig.

SIKT: Mer plass mellom hytte og speilhus gir mindre blindsoner.
SIKT: Mer plass mellom hytte og speilhus gir mindre blindsoner.

Selv om motor og drivverk i utgangspunktet er det samme på både den gamle og den nye bilen, er det en liten, men viktig detalj som gamlebilen ikke hadde: EfficientCruice med rullefunksjon.

Fort tilvent

- Det tok ikke så mange dagene før jeg hadde vendt meg til den nye bilen. Men det er mye nytt å sette seg inn i, sier Frits Halgunset. Bilen han nå kjører, er den første T. Engene AS fra Gol har fått levert av den nye serien.

En av de største forskjellene på den gamle og den nye bilen er bakkeklaringen. Mens den gamle var forholdsvis lavbygd med spoiler i fronten er den nye bilen er mer høyreist anleggsbil med betydelig større bakkeklaring. Han synes det fungere bedre på anleggskjøring med den ekstra klaringen i fronten.

Egen kommune

Halgunset har adresse og bor i Rindal i Trøndelag når han ikke er på jobb. Den nye bilen er til alt overmål bygd opp i hans egen hjemkommune! Det er Rognskog Bil som har satt sammen den nye trekkvognen med hydraulikk, skap og sideskjørt. De har også levert påbygget på flere av de andre tippsemiene til T. Engene.

LOKALT: Frits Halgunset bor i Rindal og der er også den nye bilen bygd opp hos Rognskog Bil
LOKALT: Frits Halgunset bor i Rindal og der er også den nye bilen bygd opp hos Rognskog Bil

Også tippsemi-hengeren til settet er ny. Den er det Maur Bilpåbygg som har levert, og den er utstyr med løft på både fremre og bakre aksling. Også på gamlebilen var det en Maur-henger han kjørte med.

MAN TGX 33.640 6x4

MAN D3876-motor -6 syl. rekke

15,2 liters motor

640 hestekrefter v 1800 o/min.

3000 Nm dreiemoment m 900-1400 o/min.

Euro 6d.

MAN TipMatic 12 trinn med overdrive og retarder.

Utveksling bakaksel 1:4,00.

3300 mm akselavstand.

3-blads parabel fjærer foran.

Luftfjærer på tandem.

Skivebremser foran - tromler bak.

9,5 tonns foraksel.

26 tonns tandem.

Følelse

Ryktene om at det var en ny bil av den nye modellen MAN på vei hadde svirret en stund, og Frits Halgunset hadde en følelse av at den kunne bli hans. Det skulle vise seg å slå til.

Han begynte å kjøre lastebil i 1984, og hadde sin første jobb hadde han for Oskar Sylte i Molde.

45 biler

Torbjørn Engene har drevet med anleggsvirksomhet og massetransport i en mannsalder. Nå har han en bilpark på 45 biler hvor nesten alle går på store infrastrukturjobber. Av disse bilene er det 18 MAN, omtrent like mange Mercedes-Benz og noen Volvo.

Powered by Labrador CMS