FRANSKE FØLELSER: René Moi Jespersen (til høyre) er agent for den franske lastebiltilhenger-produsenten Legras i Norge. Til å hjelpe seg med jobben har man Martin Schødt som er fra Danmark, men som jobber ved fabrikken som ligger i Champagne-distriktet.

Legras satser i Norge

Den franske moving floor-spesialisten Legras får egen agent i Norge. På Transportmessa hadde selskapet med en «trailer-kjendis».

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det var hengeren til Elling Tuft Transport som var blikkfang hos Legras på Gardermoen. Da Hønefoss-selskapet kjøpte sin fjerde Legras-henger, ble de spurt om traileren kunne brukes i en fransk reklamefilm spilt inn i Norge. Familiebedriften fra Champagne-området ville gjerne vise frem noe av det beste de hadde produsert, i verdens flotteste natur. Elling Tuft Transport svarte «oui» på forespørselen, og siden har filmen gått sin seiersgang blant tilhenger-interesserte i Frankrike.

Fra Vestlandske

Det er René Moi Jespersen som i samarbeid med fabrikken skal drive den nye «Legras-butikken» i Norge. Jespersen ble med Legras ut av Vestlandske Trailer som tidligere var agent for franskmennene.

- Legras utviklet allerede på 70-tallet «moving floor»-lastebilhengere. Det gjør selskapet til det mest erfarne på området, sier Jespersen.

Selskapet har sine egne, patenterte gulvprofiler, og ifølge Jespersen har Legras den laveste vekten på markedet.

Nordic Side Door

Hengeren til Elling Tuft Transport er en Legras Nordic Side Door Trailer i 3. generasjon. Sidedørstrailere begynte selskapet å produsere for 15 år siden. Trailerne starter ved en vekt på 8 tonns egenvekt og et volum på 87m3. Elling Tuft Transport bruker sin «filmstjerne» til frakt av erter og valmuefrø.

TETT GULV: Her er valmuefrø-frakteren til Elling Tuft Transport.

Her er noen av spesifikasjonene:

* Legras 10 mm gulv som kan bære en 9-tonns gaffeltruck.

* Aksler: 3 x 9 tons SAF INTRADISC CD, med løft på 1. aksel og en selvstyrende 3. aksel.

* ALCOA Dura-Bright felger.

* Teknisk totalvekt 45 tonn. 18-tonns kingpin.

* Fjernstyrt hydraulisk løftbar toppbjelke over sidedørene med 400 mm.

Jespersen tiltrådte i sin nye jobb i april i år. Foreløpig har han to tilhengere på ordreblokka.

- Interessen er stor, slår han fast.

Powered by Labrador CMS