AT.JOBBER | Stillingsmarked

MYE Å VELGE I: Leverandøren har en rekke varianter, men det er ikke alltid man tar sine valg ut fra riktige kriterier.

Mange sjekker feil lysstyrke

VIKTIG VALG: Mange bileiere fokuserer på feil måltall når de kjøper ekstralys til bilen. Her kommer en ekspert med sine tips.

Publisert Sist oppdatert

Når bileiere skal investere i ekstralys, er det ett tall som betyr mer enn de fleste andre. Problemet er at nettopp dette tallet ofte er vanskelig å finne, mens markedsføringen løfter frem mindre relevante måltall.

TIPS: Tron Roar Harsjøen, produktsjef i Egil Verne AS. Foto: Terje Ruud/Native Media

Lumen er måltallet som oftest fremheves når ekstralys markedsføres, men det er ikke dette som forteller hvor mye lys som faktisk treffer veibanen. Lumen måler alt lys som forlater armaturen i alle retninger, også det som går til sidene og bakover.

– Mange er nok for opptatt av lumen, som gjerne løftes frem i markedsføringen. Det er et måltall for lys som forlater armaturen i alle retninger, men sier ikke noe om lysstyrken som treffer arbeidsområdet, sier Tron Roar Harsjøen, produktsjef i Egil Verne AS.

Selskapet er Norges største leverandør av bilelektriske produkter, som blant annet varsellys, arbeidslys og ekstralys.

Lux avgjør belysningsstyrken

Belysningsstyrken måles i lux, og dette tallet blir lavere jo lenger unna lyskilden man kommer. I de tekniske spesifikasjonene vil man som regel finne informasjon om hvor langt frem i veien man oppnår én lux.

– For fjernlys vil dette typisk være på en avstand fra 500 meter og opp til en drøy kilometer, sier Harsjøen.

Han mener mer oppmerksomhet bør rettes mot lux, mens betydningen av lumen kan tones noe ned. I tillegg råder han bileierne til å sette seg inn i det samlede lysbildet lampen gir før de velger.

LUX OG LUMEN: Begge deler har betydning, men det er lux som angir belysningsstyrken på ulike avstander. Illustrasjon: Egil Verne AS

– Ofte finnes det illustrasjoner som viser hele lyskjeglen. For fjernlys vil den ofte være bredest i området mellom 200 og 300 meter, med en styrke på kanskje 10 lux og spredning på 25 til 30 meter til hver side av veibanen. Det gir godt sidesyn, som betyr særlig mye i høy fart, sier Harsjøen.

Tester alle produkter selv

Produktsjefen understreker at det er viktig at den tekniske produktinformasjonen er kvalitetssikret og pålitelig. Egil Verne tester alle produkter selv i sitt eget lyslaboratorium før de markedsføres.

– Da kan både vi og kundene være sikre på at lampene holder det de lover, sier han.

Mange bileiere kjøper flere typer ekstralys. Da er samspillet mellom dem viktig, påpeker Harsjøen. Lampene skal kanskje ha litt ulike formål, og skal til sammen gi et mest mulig komplett lysbilde.

– Da vil de fleste ha nytte av faglig veiledning før de kjøper, og kyndig hjelp til monteringen, sier han.

Høysesong om vinteren

Riktig plassering og strålevinkling er avgjørende for ytelsen. På denne årstiden er det høysesong for kjøp av ekstralys til bil.

– Opp mot tre fjerdedeler av lysomsetningen vår skjer i perioden fra høstmørket melder seg i september og frem til februar-mars. Da er det behovene som styrer salget. Når våren og sommeren kommer er nok etterspørselen like mye motivert av å gi bilen et stilig utseende, sier Tron Roar Harsjøen.

Powered by Labrador CMS