Pickup-Pro AS bygger om en VW Transporter T6.1 til å bli flatbed pickup. Bilen var ikke helt ferdig da A&T gikk i trykken i oktober 2021. Foto: Jan Magnus Hovlandsdal i Pickup-Pro
Pickup-Pro AS bygger om en VW Transporter T6.1 til å bli flatbed pickup. Bilen var ikke helt ferdig da A&T gikk i trykken i oktober 2021. Foto: Jan Magnus Hovlandsdal i Pickup-Pro

Pickup-Pro bygger om VW Transporter til pickup

TRANSPORTER: Spesialselskapet Pickup-Pro AS bygger nå en VW Transporter om til en «flatbed» pickup.

Publisert Sist oppdatert

Sluttresultatet må vi vente litt på å se, men dette er en spesiell ombygging, og ikke minst gjør selskapet dette for å skape et nytt marked.

- Nordmenn er veldig glad i Transportere. I mange land er «flatbed»-pickuper veldig mye brukt, ikke så mye i Norge, men de har en utrolig bredde og mange bruksområder, sier daglig leder Jan Magnus Hovlandsdal i Pickup-Pro.

«Flatbed» betyr flatt lasteplan, uten at hjulbuene stikker opp. Utgangspunktet er en VW Transporter T6.1 DOKA, 2021-modell med 200 hk motor og 4x4. Den får grove offroad-dekk montert, og skjermene må flyttes for å få dem på plass.

Pickup-Pro bygger om bilen for å bruke den som en demo- og visningsbil. Men selskapet benytter også anledningen til å utvikle en rekke produkter som de selv, VW-importør og forhandlere kan ha nytte av i fremtiden.

Masse «snacks»

Til Transporteren bygger de blant annet et nyutviklet planlokk, verktøykasser, vinsjløsninger til lasteplanet og typegodkjent hevesett som løfter bilen 40 mm i fjæringsveien. I tillegg har de fjernet sikkerhetsgitteret bak på planet, og montert nytt på innsiden av bakruten i dobbeltkabinen.

Videre settes det på spesielle lysløsninger, alt fra arbeidslys til ryggelys og fjernlys som skiller seg fra normalen.

- Vi skal også lage deler for å montere hardtop på DOKA-Transportere, etter forespørsel fra Møller. Dette blir en «one of a kind»-pickup, sier Jan Magnus Hovlandsdal som startet Pickup-Pro for syv år siden.

Powered by Labrador CMS