ANLEGGSPLASSEN: Med kombinasjonen god fremkommelighet og godt moment er Gladiator er en super bil for bruk på anlegg.

Råtøff og full av kjøreglede

PRØVEKJØRT: Jeep Gladiator er like barsk som navnet hentyder. Her er det ujålete, men samtidig hypermoderne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Bare det å se bilen gjør noe med stemningen, man blir glad. Her er det retro tilbake til originalen, med de utenpåliggende forskjermene og de runde lyktene. Den lett identifiserbare grillen med sju vertikale åpninger, har fulgt mange av Jeep modellene siden den spede begynnelse.

Jeep Gladiator

Motor: 3l. V6

Effekt: 260 hk v/3600 o/min

Dreiemoment: 600 Nm v/1400 o/min

Girkasse: 8-trinns automat

0-100 km/t: 8,1 sekunder

Toppfart: 177 km/t

Egenvekt: 2285 kg

L/B/H i cm: 559 / 189 / 191

Akselavstand: 348,8 cm

Bakkeklaring: 25,4 cm

Tillatt hengervekt: 2585 kg

Målt forbruk landeveien: 0,8 l/mil

CO2-utslipp: 251 g/km

Tankvolum: 83 liter

Pluss og minus

+

Utseende til å smile av
Gode kjøreegenskaper
God drivstofføkonomi

-

Pris

Sidespeil

Styring

LUFTIG: Med den ene delen av taket borte blir det luftig i førerhuset. Interiøret byr på en moderne retro design hvor vi tydelig ser at dette er en bil som er bygd for å brukes.

Med Gladiator får du flere biler i en pakke. Her er det rom for individuelle daglige tilpasninger etter vær og føre, taket over forsetene fjernes i løpet av sekunder. Videre kan resten av taket og dørene enkelt skrus ut med det medfølgende verktøyet. Og under baksetet er det en egen boks for å plassere de ulike boltene slik at det skal være enkelt å skru på delene igjen.

TREDELT: Tonneau-coveret på bilen var tredelt og hadde en egen festeanordning som gjorde at man kunne kjøre med det oppe ved behov. Lastsikring med kraftige kroker i hjørnene.
GOD PLASS: Minnie hadde god plass til bena i baksetet. Under setet finner vi verktøy og skrueholdere til å fjerne dører og resten av hard-toppen.
LYST: Med et par ekstra 1000-metere på støtfangeren lyser det godt opp. Med automatisk fjernlys var det komfortabelt å kjøre på kveldstid.
SIKT: Når kveldsmørket faller på er det ikke godt å se i sidespeilet. Kvelden før var det regn og nesten umulig å skimte langs bilsiden da jeg rygget inn på gårdsplassen hjemme.

Når man setter seg inn, møtes man av en moderne bil, men også her er det sørget for at designet ikke fortier det historiske. Selv den touchskjermen har designteamet sørget for at har et kombinert retro og røft utseende. I bunnen av skjermen finner vi hurtigknapper for å komme inn i de ulike menyene. Under skjermen er kontrollene til varmeapparat og en stor knapp for volum på radioen. Her finner vi også knapper for ulike kjørefunksjoner som å slå av antispinn og bakkenedstigningskontroll etc. En annen og litt mer uvanlig funksjon i midtkonsollen er vindusheis-knappene. Det tar litt tid å venne seg til denne plasseringen, men etter litt tid sitter det også i fingrene.

Karakter:

Førsteinntrykk: 5
Jeep Gladiator er en moderne klassiker. Her finner vi Jeeps DNA blant annet med de syv åpningene i grillen som nå har over 80-års historie, samtidig som bilen har topp moderne egenskaper. For deg som ønsker å skille deg ut, samtidig som du gir et barskt uttrykk.

Kjøring: 5
Bilen er meget god på landeveien, men det gjenstår noe arbeid med styringen. Ikke ulikt mange andre kjøretøy fra USA må bilen gjetes noe, samtidig som man sitter med en følelse av at bilen understyrer.

Drivlinje: 6
V-motorer gir alltid en spesiell følelse og denne V6eren er intet unntak. Både kjøreopplevelsen og lydbildet er tipp topp, samtidig som forbruket er hyggelig. Automatgirkassen fungerer upåklagelig. Her blir det toppkarakter.

Infotainment: 5
Skjermen er liten sammenlignet med mye av det vi finner i markedet idag, men passer meget godt inn i interiøret. Det er forholdsvis enkelt å manøvrere med «hurtigknapper» nederst i skjermen.

Førerhus/lasteplan: 4

Her kan vi ikke gi toppkarakter. Det finnes bedre seter på markedet. I sin klassiske fremtoning er det enkelte detaljer hvor det rett og slett finnes bedre løsninger, men likefullt elsker vi bilen.

Kontoret: 3

Dette er ikke bilen hvor du skal sitte mye med en laptop og arbeide, ei heller utføre annet kontorarbeid med penn og papir. Det er få steder å legge fra seg både penn og papir. Det finnes både USB og 240 uttak.

Snittkarakter: 5
Dette er en bil som bare innbyr til kjøreglede. Den er et praktisk arbeidsverktøy, selv om den ikke er det beste kontoret. Du er garantert å vekke oppmerksomhet spesielt om du velger fargen på testbilen. Den skiller seg ut i mengden!

Manuell 4x4

MANUELL: I de norske prislistene finner vi kun kombinasjonen diesel og automat, men i USA selges også en V6-bensinmotor som også kan leveres med en 6-trinns manuell girkasse. Innkoblingen av 4-hjulsdriften skjer dog via en manuell girspak.

Testbilen er utstyrt med en V6 dieselmotor på 264 hk med hele 600 Nm dreiemoment. Denne er koblet sammen med en 8-trinns automatgirkasse. Innkobling av 4-hjulsdriften skjer manuelt. Her kan man velge mellom bakhjulsdrift, to ulike høyserier i tillegg til en lavserie. Veksling mellom 2 og 4-hjulsdrift kan gjøres under kjøring. Under vår prøvekjøring kjørte vi noen hytteveier på fjellet som var i full vårløsning. Vi forsøkte oss først med ren bakhjulsdrift, men forsto raskt at den seige gjørmete veibanen krevde drift på begge akslingene. Dermed var det bare å koble inn firehjulsdriften og dermed gikk turen opp bakkene uten noen utfordringer.

Hyggelig kjøreopplevelse

Gladiator er en lang bil, nesten 5,6 meter og akselavstanden er tett oppunder 3,5 meter. Det er med på å gi bilen en god kjørekarakteristikk den tar humper og ujevnheter i veibanen på en god måte. Ulempen med bilens lengde er at de færreste norske parkeringsplasser er merket opp for så lange biler. Det gjør at i trange parkeringshus må man passe på hvor man setter bilen da den fort stikker en halvmeter ut fra «ruten».

SPESIELL: Justeringen av ryggvinkelen i setet skjer ved å dra i denne stroppen og lene seg fremover eller bakover.

Motoren er meget behagelig men ikke lydløs. Den gir fra seg en god motorlyd som er med på å forsterke godfølelsen når man kjører bilen. En av de få svakhetene til bilen er styringen. Den er lett og god på rattet, men man sitter med en følelse av at bilen understyrer. Jo krappere og raskere svingene er, jo mer understyringsfølelse sitter man med. Det er også nødvendig å gjete bilen litt der det er hjulspor, og her er det ingen aktiv filholder som griper inn. Vi kjørte store deler av en langtur med aktiv cruisekontroll, denne var behagelig og reagerte på en «menneskelig» måte. Dersom en bil kom inn foran oss så «slapp den gassen» og rullet ut uten å bråbremse slik enkelte slike systemer gjør.

Det andre ankepunktet vi har med bilen er sidespeilene, de små rektangulære speilene har riktignok en vidvinkelsone men de gir uansett dårlig oversikt. Det var greit med ryggekamera, men i undertegnedes oppkjørsel som er lang, relativt trang og dårlig opplyst var det relativt dårlig sikt i speilene på kveldstid, spesielt på bilens høyre side.

Forbruk

Jeep Gladiator har et oppgitt blandet forbruk på 0,96 l/mil, vi kjørte 450 km med et gjennomsnittsforbruk på 0,8 l/mil. Denne kjøringen var med to personer i bilen, men uten last. Når vi sammenligner Gladiator med Ranger Raptor, ser vi at nyttelast og henger vekt er omtrent identiske. Gladiator er 30 cm lengre, men 13 cm smalere. Prismessig er Raptor ca. 70.000,- rimeligere med grønne skilt uten ekstrautstyr på noen av bilene.

Jeep Gladiator Overland med grønne skilter har en startpris på kr. 844.900,-. Som 5-seter koster bilen fra 1.289.900,- Testbilen har i tillegg Gecko Green Pearl-lakk, offroadkamera, Cargo Rail-system, comfortpakke og Tonneau-cover som totalt gir en pris på 1.323.700,

Gladiator historien

Jeep-navnet oppsto under 2. verdenskrig da selskapet utviklet den kjente Willys Quad, en bil som ble utviklet i løpet av 75 dager. Utover på 50-tallet utviklet Jeep noe mer sivile kjøretøy, men det var først på 60-tallet det for alvor ble fart i det sivile markedet. Basert på Jeep Wagoneer lanserte selskapet i 1963 den første versjonen av Gladiator. Denne ble i 1971 omdøpt til J-Series som ble produsert til og med 1987. I 1984 hadde Jeep lansert pickupen Comanche som ble produsert frem til 1992. Dermed ble det et opphold i pickup-produkter fra selskapet. I 2005 ble en Gladiator konseptbil vist frem, men det skulle gå hele 13 år til før nye Jeep Gladiator ble vist frem under Los Angeles Auto Show høsten 2018. Dagens Jeep Gladiator hadde salgsstart våren 2019 og den første registreringen i Norge var i februar 2021

FØRSTE: I 1963 ble den første Jeep Gladiator lansert. Modellen skulle etter hvert døpes om til J-serie og ble produsert frem til 1987.
Powered by Labrador CMS