AT.JOBBER | Stillingsmarked

STATISTIKK: Statens vegvesen har analysert fjorårets 87 dødsulykker i trafikken. I flertallet av tilfellene brøt trafikantene loven.

Sjåfører brøt loven i 6 av 10 dødsulykker

ULYKKER: Sjåførene medvirket selv til ulykken i ni av ti dødsfall i trafikken. Uoppmerksomhet, fart og rus var hovedårsakene.

Publisert

Sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene i trafikken i fjor. Det viser Statens vegvesens analyse av de 87 dødsulykkene som skjedde i 2024.

– Vi vet at 16 av de som ikke brukte bilbelte eller hjelm kunne vært i live i dag, og at rus og fart sannsynligvis har tatt livet av enda flere, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, i pressemeldingen.

Analysen viser at trafikantene selv medvirket til ulykken i ni av ti tilfeller, enten til at den skjedde eller til at den ble så alvorlig.

Uoppmerksomhet

Manglende informasjonsinnhenting og uoppmerksomhet var en betydelig faktor. I hver tredje dødsfall pekes det på dette problemet, som resulterte i 21 drepte i fjor.

Farten medvirket i mer enn hver tredje ulykke. I mange tilfeller var farten for høy etter forholdene.

Rus var et økende problem i trafikken. Alkohol, medisiner eller andre rusmidler medvirket i 24 av dødsulykkene. Halvparten av disse ulykkene skjedde om sommeren.

Bilbelte

27 av de omkomne manglet eller brukte bilbelte eller hjelm feil. 16 av disse 27 kunne ifølge analysen vært reddet.

Færre unge døde i trafikken i fjor sammenlignet med 2023, men mange av de unge som døde kjørte motorsykkel.

– Vi har en jobb å gjøre for å endre holdningene til og atferden vår i trafikken, formidler Ranes i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS