Volvo Trucks kommer nå med flere oppdateringer som skal gi økt drivstoffeffektivitet og ytelse på dere tunge drivlinjer.
Volvo Trucks kommer nå med flere oppdateringer som skal gi økt drivstoffeffektivitet og ytelse på dere tunge drivlinjer.

Volvo oppdaterer motorer

Volvo Trucks introduserer flere oppdateringer på sine 11- og 13-liters Euro 6-motorer som skal gi enda bedre drivstoffeffektivitet.

Publisert

- Å kutte drivstofforbruk er avgjørende for alle transportselskaper, spesielt for de som driver med langtransport. Samtidig ønsker de å ha umiddelbar tilgang på høy ytelse. Med de siste forbedringene til vår velprøvde drivlinjeteknologi kan de nå nyte godt av denne unike kombinasjonen av å spare drivstoff og oppgraderte kjøreegenskaper, sier Karstein Ahlin i Volvo Trucks Norge.

«Laveste forbruk noensinne» på velkjent testrute

Volvo FH med I-Save, som allerede er kjent for sitt lave drivstofforbruk, får også de samme oppdateringene på motor og drivlinje. I 2020 fikk den resultatet «best noensinne» i en drivstofftest på Green Truck Awards testrute nord for München i Tyskland. Da var drivstofforbruket 22,7 liter per 100 kilometer med en gjennomsnittshastighet på 80,35 km/t. Flere uavhengige tester i fagpressen i Frankrike har i år bekreftet den ledende posisjonen bilen har innen drivstofforbruk. Nå kan rekordtallene bli forbedret igjen.

- Vi har allerede mange bevis fra transportfirmaer som bekrefter det lave forbruket til Volvo FH med I-Save. Så vi er veldig spente på hvordan de nye forbedringene på drivlinjen vil gjøre Volvo FH med I-Save enda mer drivstoffeffektiv, noe som vil bidra rett på bunnlinjen til våre kunder. Vi har allerede startet salget av de nye, oppdaterte drivlinjene, sier Ahlin.

Finjusteringer gir forbedringer

- Da I-Shift ble introdusert i 2001, bekreftet Volvo Trucks sin sterke tro på at et clutch-basert girsystem er det mest effektive designet for automatiske girskift. Siden da har mer enn én million lastebiler blitt solgt med I-Shift-teknologi på verdensbasis. De betydelige forbedringene i kjøreegenskaper som nå oppnås stammer fra den nye måten I-Shift-girkassen samhandler med motoren. Den oppdaterte I-Shift-teknologien bruker en ny strategi for girskifte, som ikke bare gir raskere skift, men også en mykere og mer harmonisk kjøreopplevelse, sier Ahlin.

Det lavere drivstofforbruket er mulig gjennom redusert friksjon i motoren i tillegg til «en raffinert forbrenningsprosess». Dreiemomentet i motoren blir nøye kontrollert av en oppdatert I-See-funksjon som tar hensyn til topografien på veien og vekten på kjøretøyet.

Volvo Trucks planlegger å bli fossilfrie

Volvo Trucks’ mål, er at elektriske lastebiler skal utgjøre halvparten av salget i 2030, og at i 2040 skal alle Volvo-lastebiler som blir solgt være fossilfrie.

Forbrenningsmotoren vil fortsatt spille en rolle, og den forbedrede effektiviteten som kommer fra disse nye fremskrittene i drivlinjen er et bidrag til å senke CO₂-utslippene.

- Vi er forpliktet til Parisavtalen om klimaendringer, og vi tar kraftige grep for å dramatisk senke CO₂-utslippene som kommer fra transport på vei, konkluderer Karstein Ahlin.

Powered by Labrador CMS