Skanska fikk kontrakten med å fullføre Sørkjostunnelen. Her bilde fra deres anlegg i desember.

OSSA krever millioner av Vegvesenet

Statens vegvesen hevet tunnelkontrakt med den spanske entreprenøren OSSA. Nå må de forsvare avgjørelsen i en maratonrettssak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

OSSA hadde kontrakten på bygging av tunnel gjennom Sørkjosfjellet på E6 i Troms, men klarte ikke holde det tempoet som ble foreskrevet i kontrakten. Dermed mente byggherre Statens vegvesen at det var nødvendig å heve kontrakten.

Vegvesenet ga sommeren 2015 en ny kontrakt til Skanska for å fullføre arbeidet etter en ny anbudsrunde. Den kontrakten er verdt 435 millioner kroner. Også i denne runden leverte OSSA et tilbud, som også var det laveste på 421 millioner kroner.

Rettssak til høsten

OSSA varslet allerede da at de ville gå til søksmål med et krav på 200 millioner. Nå er det berammet rettssak i Nord-Troms Tingrett, og det er satt av hele 25 dager til saken, melder nettstedet nord24. Saken skal etter planen gå i oktober og november i år.

OSSA har innrømmet innkjøringsproblemer da de skulle bygge Sørkjostunnelen, men mener likevel de hadde oppfylt fremdriftskravene som lå i kontrakten. Ifølge Statens vegvesen hadde OSSA i mars 2015 bare kommet 280 meter inn i fjellet, mens det ifølge kontrakten skulle vært drevet dobbelt så langt.

Språkproblemer og uhell

Samtidig oppgir prosjektledelsen i Statens vegvesen å ha hatt store utfordringer med språk og HMS på anlegget. Det skal ha skjedd flere grove regelbrudd og sprengningsuhell, ifølge rapporter sendt til DSB.

OSSA hevder også at Statens vegvesen har nektet å bruke engelsk på arbeidsplassen og nektet OSSA i å bruke oversettere – noe som har vanskeliggjort arbeidet. Den spanske entreprenøren mener også at Statens vegvesen har advart mot selskapet internt, noe som skal ha kostet OSSA en stor kontrakt på Østlandet.

Powered by Labrador CMS