Adm. direktør for kultur- idrettsbygg i Oslo KF, Eli Grimsby, opplyste at Oslo kommune fremover vil etterspørre fossilfrie anleggsmaskiner i fremtidige byggeprosjekt.

Oslo ønsker fossilfrie anleggsmaskiner

OSLO (AT.no): Ifølge miljøstiftelsen Zero står anleggsmaskiner i Oslo for 24% av transportutslippene i hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

For landet som helhet er tallet 14%. Nå tar Oslo kommune steget mot fossilfri anleggsdrift på kommende kultur- og idrettsbygg i hovedstaden.

Det opplyste Eli Grimsby, adm. direktør for kultur- og idrettsbygg Oslo KF (KF, kommunalt foretak) på et miljøseminar Zero arrangerte i Oslo nylig.

Fossilfrie anleggsmaskiner på anbud

Oslo KF som ble etablert i juli 2015, har blant annet byggeansvaret for det nye Munchmuseet, Deichmanske hovedbibliotek, samt flere idrettsanlegg.

Eli Grimsby opplyste at kommunen fremover vil etterspørre fossilfrie anleggsmaskiner i fremtidige byggeprosjekt. Det første prosjektet hvor dette blir aktuelt, er Lambertseter flerbrukshall som legges ut på anbud i løpet av 1. kvartal i år.

– Byggeprosjektet vil bli en totalentreprise hvor ett av kvalifikasjonskravene vil være å kunne skaffe tilveie fossilfrie anleggsmaskiner. Oslo kommune har bevilget ekstra midler til bruk for å bytte ut tradisjonelle anleggsmaskiner med fossilfrie, opplyste Eli Grimsby.

El-drevne maskiner

Tyske Wacker Neuson tilbyr el-drevne maskiner og anleggsutstyr som produktsjef Jan Gunnar Halstvedt i Wacker Neuson AS redegjorde for.

To batteridrevne stampere, beltedumperen DT10e (nyttelast 1 tonn), minigraveren 803 (1 tonn) med både diesel- og el-hydraulisk drift og hjullasteren WL20e (2 tonn), er foreløpig el-kvintetten den tyske produsenten har utviklet. Men Halstvedt opplyste at flere el-modeller vil komme, blant annet en 5 tonns el-dreven dumper i løpet av inneværende år (vises kanskje på Bauma i april).

Rådgiver Olav Øye i Bellona «huket» tak i Halstvedt etter møtet for å få flere opplysninger om el-maskinene til Wacker Neuson.

Byggtørker

Isak Oksvold, direktør for miljø- og samfunnsansvar i Aspelin Ramm, orienterte om en betydelig synder på byggeplasser, dieseldrevne byggtørker som durer og går i månedsvis for å fjerne fuktigheten innendørs under byggeperioden.

Utslippet fra slike tørkere på et 10.000 m stort bygg vil i løpet av åtte måneder tilsvare utslippet fra 600 biler i samme tidsrom. Biokjel eller vannbåren varme vil derfor benyttes i større grad i byggtørking, opplyste Oksvold.

Alt med biodiesel

Odd Arne Sjøberg, landslinjekoordinator ved bygg-/anleggsteknikk/yrkesjåførutdanning på Sam Eyde videregående skole i Aust-Agder, opplyste at skolens maskinpark, 6 vogntog, 2 busser, 30 maskiner og 10 minibusser har siden oktober ifjor kjørt med 100% biodiesel (HVO) på alle sine kjøretøy.

Til nå er det blitt brukt ca. 50.000 liter, uten driftsforstyrrelser, opplyste Sjøberg.

450 maskiner

Skanskas maskinpark består av 450 enheter (anleggsmaskiner/lastebiler), og Pablo Gonzalez Castrillo, miljørådgiver i Skanska, opplyste at det i konsernet arbeides målbevisst for å minimere karbonavtrykket.

Gjennom blant annet kontinuerlig oppfølging av tomgangskjøring og dieselforbruk på prosjektene, valg av lokale leverandører og underentreprenører for å minimere transportavstander – og opplæring av sjåfører i økokjøring.

Effektiv massehåndtering som resulterer i mindre transportavstander, tilstrebes også. Fornyelse av maskinparken til maskiner med de mest miljøvennlige dieselmotorene står også høyt på agendaen, samt vurdering/testing av biodrivstoff og andre miljøvennlig alternativer, sa Pablo Gonzalez Castrillo.

Powered by Labrador CMS