Første selvkjørende serieproduserte lastebil
Daimler har gjennomført en direktesendt kjøretur med en Mercedes-Benz Actros med Highway Pilot ved Stuttgart i Tyskland.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fredag 2. oktober startet jomfruturen til det som av Daimler opplyses å være den første selvkjørende serieproduserte lastebilen i verden.
Turen gikk på motorveien A8 mellom Denkendorf og Stuttgart lufthavn, og den ble «livestreamet» på internett.
I førerhuset satt Winfried Kretschmann, politisk leder for den tyske delstaten Baden-Württemberg, og styremedlem dr. Wolfgang Bernhard i Daimler.
- Dagens test av en autonom lastebil er et viktig skritt i å gjøre teknologien tilgjengelig for markedet, noe som vil gi en sikker godstransport i fremtiden, sier dr. Bernhard i en pressemelding.
Godkjenning av testen
Testturen ble godkjent av delstaten etter at TÛV Rheinland AG gjennomførte en inspeksjon og godkjenning av kjøretøyet.
- Vi er takknemlige for at Baden-Wurttemberg har godkjent denne testen. Ved å gjøre det viser delstaten nybrottsånd. Vi er selvfølgelig også takknemlige for at de tekniske myndighetene tydelig ga beskjed om at dette var et sikkert system, sier Sven Ennerst, leder for utvikling i Daimler Trucks.
Automatikken
Testen viste neste generasjon kjøreassistanse fra Daimler i Highway Pilot-systemet.
Actrosen var utstyrt med en 12,8 liter OM471-motor, Mercedes Powershift 3, Predictive Powertrain Control (PPC), Active Brake Assist 3, overvåking av om sjåføren var søvnig, samt Daimlers Fleetboard flåtestyringssystem.
Disse systemene er lenket til sensorene i Highway Pilot-ens radar og to kameraer. All informasjonen som trengs er lagret i kjøretøyet slik at lastebilen ikke trenger å være på nett for å fungere.
Erstatter ikke sjåføren
Daimler opplyser i pressemeldingen at systemet er ideelt for kjøring på motorvei, der systemet holder korrekt avstand til forankjørende biler. Samtidig advares det mot å tro at det selvkjørende systemet erstatter en sjåfør. Det er utviklet for å støtte sjåføren på monotone veistrekninger og å kjøre i kø med mange start og stopp.
I helautomatisk modus kan sjåføren når som helst ta over styringen manuelt dersom det oppstår vanskelige situasjoner. Systemer varsler selv om at sjåføren må ta over når det kommer opp i ukjente situasjoner.
Dersom sjåføren da ikke tar over kjøringen manuelt når han får beskjed, stopper systemet lastebilen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll