
Roboten henter avfallet
Volvo jobber med å få på plass en robotløsning som kan hente avfall i «de tusen hjem».
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
«Tenk deg en robot som stille og diskrét triller inn i et boligområde, henter avfall og tømmer det i en renovasjonsbil. Det skjer uten å vekke sovende familier og uten tunge løft for renovasjonsarbeideren», skriver Volvo i en pressemelding.
Dette er målet med ROAR (RObot based Autonomous Refuse handling) som er et samarbeidsprosjekt med Volvo-konsernet, avfallsbehandlingsbedriften Renova, Penn State University (USA), Chalmers og Mälardalens Högskola i Sverige. Prosjektet skal utvikle en robot som i samhandling med en lastebil til henting av avfall og en sjåfør skal utføre henting av avfall.
Lar fantasien få utløp
Roboten skal via et styresystem i lastebilen hente avfallsdunker, ta dem med til lastebilen og tømme dem under kontroll av sjåføren som dermed slipper tunge løft.
Volvo opplyser i pressemeldingen at teknikken kan brukes innen mange områder. Avfallshåndtering er bare ett eksempel.
- Innen Volvo-konsernet forutser vi en fremtid med mer automasjon. Dette prosjektet er en måte å la fantasien få utløp og teste nye konsept for å forme morgendagens transportløsninger, sier Per-Lage Götvall, ansvarlig prosjektleder i Volvo-konsernet.
Bygger roboten
Studenter ved de tre ovennevnte lærestedene har forskjellige oppgaver i prosjektet. Ved Mälardalens Högskola utformes selve roboten.
- Det er spennende at vi kombinerer den avanserte forskningen med vår utdanning i robotikk. Mange av studentene kommer til å jobbe med dette prosjektet som er en enorm mulighet for dem til å lære både teknikk og det å arbeide i team i en industriell sammenheng, sier Mikael Ekström, førsteamanuensis ved høyskolen.
Styresystemet
Ved Chalmers arbeider studentene med styresystemet.
- Vi har i løpet av mange år utviklet en teknikk styring og koordinering av autonome systemer, og vi ser at vi kan håndtere problemer av den komplekse typen som avfallshåndtering innebærer. Dette blir et morsomt og utfordrende prosjekt for våre drevne forskere og motiverte studenter, sier Petter Falkmann, førsteamanuensis i automasjon ved Chalmers.
Sjåførens kommunikasjon
Penn State University utvikler grafikken, kommunikasjonssystemet og kontrollpanelet lastebilsjåføren skal bruke.
- Vi har en fantastisk stab av studenter som er velutdannet i automasjonsteknikk. Her kan engasjere seg i et banebrytende kjøretøyprosjekt samtidig som de kan være med på å definere hvordan samfunnet kan integrere robotsystemer, sier prosjektleder Sean Brennan ved Penn State.
Tester i Göteborg
Arbeidet pågår frem til juni 2016. Teknikken skal testes på Renovas kjøretøy i Göteborg.
- Renova har lenge vært ledende når det gjelder utvikling av kjøretøyteknikk for bedre miljø og arbeidsmiljø. Dette prosjektet viser spennende muligheter for fremtiden, sier Hans Zackrisson, utviklingssjef på AO logistikk, Renova Miljö.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS