
18 km lang senketunnel
Fugro er valgt av Femern A/S til å gjøre grunnundersøkelser før selskapet skal velge en entreprenør til å bygge «verdens lengste» senketunnel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Tunnelen skal gå fra danske Rødby, Lolland, til tyske Puttgarden, Femern, under havstrekningen Femern Bælt. Forbindelsen vil gjøre reisen fra Skandinavia til det europeiske kontinentet raskere enn i dag, og er en del av «Den skandinaviske middelhavs-korridoren».
I juli er Fugro i gang med å gjøre grunnundersøkelser på havbunn som ligger på tre til ti meter under havoverflaten. Undersøkelsene bygger videre på grunnundersøkelser Fugro gjorde i samme område i 2009 og 2010.
- Vi er godt fornøyd med undersøkelsene selskapet gjorde i 2009-10, og vi ser frem til å samarbeide med Fugro igjen, sier prosjektleder Villads Engstrøm i Femern.