Det blir tunnelløp for transport både på vei og bane i den store senketunnelen, som skal gi Skandinavia en raskere forbindelse med resten av Europa.

18 km lang senketunnel

Fugro er valgt av Femern A/S til å gjøre grunnundersøkelser før selskapet skal velge en entreprenør til å bygge «verdens lengste» senketunnel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Tunnelen skal gå fra danske Rødby, Lolland, til tyske Puttgarden, Femern, under havstrekningen Femern Bælt. Forbindelsen vil gjøre reisen fra Skandinavia til det europeiske kontinentet raskere enn i dag, og er en del av «Den skandinaviske middelhavs-korridoren».

I juli er Fugro i gang med å gjøre grunnundersøkelser på havbunn som ligger på tre til ti meter under havoverflaten. Undersøkelsene bygger videre på grunnundersøkelser Fugro gjorde i samme område i 2009 og 2010.

- Vi er godt fornøyd med undersøkelsene selskapet gjorde i 2009-10, og vi ser frem til å samarbeide med Fugro igjen, sier prosjektleder Villads Engstrøm i Femern.

Powered by Labrador CMS