Fjernstyrt lastsikring for stykkgods
HANNOVER (AT.no): Finske NWE Network Enginering Oy er i ferd med å utvikle et fjernstyrt lastsikringssystem for stykkgods. Se video.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Truck Safe-systemet er en videreutvikling av det allerede eksisterende Fix Road, som består av lastsikringsduk/stropper som henger på en skinne ved taket i lasterommet med et strikksystem.
Men mens det gamle systemet må trekkes ned og strammes manuelt, vil det nye Truck Safe kunne fjernstyres ved at det også er et skinnesystem med strammere på gulvet (se videoen).
- Måtte vise systemet nå
NWE har ikke ferdigutviklet Truck Safe. Blant annet må utfordringer med å få det «automatiske» systemets strikker til å klare å heise opp duken når lasten skal losses. Finnene viste likevel systemet på nyttekjøretøymessen IAA i Hannover, Tyskland, i slutten av september.
- Systemet er etter planen klart for å sendes ut på markedet i 2015. Men da er det ikke noen Hannover-messe, og i 2016 er det lit i seneste laget i vise det som en viktig og innovativ nyhet, sa adm. direktør Mats Rönnskog i NWE til AT.no da selskapet demonstrerte Truck Safe på messen.
Styring med smarttelefon
Prototypen som ble vist i Hannover hadde et kontrollpanel som fjernstyrte via en ledning. Men det skal kunne brukes en trådløs løsning for å styre lastsikringen i fremtiden. Det kan være snakk om en fjernkontroll til systemet eller en app til en smarttelefon som har samme funksjon. Det viktige er at det blir en toveiskommunikasjon slik at fjernkontrollsystemet blant annet viser med hvor stor styrke lasten er sikret.
Det skal også kunne etterstrammes automatisk, og varsle sjåføren dersom lasten ikke lenger er godt nok sikret.
Duken skåner lasten
Tester NWE har fått utført viser at lastsikringsduk holder lasten på plass med mindre skader og forflytning enn ved sikring med stropper. Dette skjer fordi energien ved for eksempel en nødbremsing fordeles jevnere til lasten ved bruk av duk enn ved stropper. Med stropper blir det et stort trykk på overflaten båndet dekker. Med duk blir det et mindre ttrykk på et me større område. Dermed tar lasten mindre eller ingen skade ved en bråstopp.
En annen fordel med duken er at når stykkgods midt i lasten fjernes, kan den gjenværende lasten sikres med duk-barrierer uten at den gjenværende lasten trenger å flyttes.
Trailer Innovation 2015Truck Safe mottok tredjepremie i i kategorien Safety på IAA i Hannover.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda