Har solgt 18 Tatra-lastebiler i Norge
Tatra Norge AS kjører land og strand rundt med demobiler. AT.no traff daglig leder i Tatra Norge, Einar Gullesen, i forbifarten ved Gardermoen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Gullesen startet importselskapet Tatra Norge i 2013, sammen med Jarl-Tore Johansen. Nå har flere kommet inn på eiersiden, og Gullesen opplyser til AT.no at de nå har solgt 18 Tatra-lastebiler siden starten for litt under fem år siden.
Sammenlignet med dumpere
Halvparten er solgt til Johansen Maskin AS i Korgen i Nordland. Jarl-Tore Johansen er medeier i dette selskapet og det var derfor Tatra Norge i første omgang ble startet. I tillegg til å importere «til eget bruk» selges også Tatra-er til andre entreprenører.
- Tatra-lastebilene med åttehjulstrekk og uavhengig fjæring på alle hjul gir en helt annen kjøreeffektivitet enn åttehjulstrekkere med stive akslinger. I en sammenligning på et anleggsprosjekt på Helgeland var også våre lastebiler mer effektive til å flytte masser enn rammestyrte dumperne. Selv om dumperne kunne laste 25% mer, kunne Tatra-ene kjøre raskere og flyttet dermed mer masser i løpet av en dag. De er også billigere i innkjøp, bruker mindre drivstoff og kan kjøres på vei, sier Gullesen.
Når lastebilkjøpere kun ser på innkjøpsprisen på en ny lastebil, kommer Tatra Norge dårlig ut: De «nedgraderte militære kjøretøyene» er nemlig dyrere enn andre allhjulsdrevne lastebiler fra mer innarbeidede merker i Norge. Men med kalkulator, praktiske eksempler og demobil i bakhånd, er Gullesen stadig vekk på farten over lange avstander, med utgangspunkt i kontoret i Mo i Rana.
- Totalprisen ved kjøp av Tatra vil bli vesentlig lavere enn ordinære lastebiler i og med at driftskostnadene er vesentlig lavere slik at totalprisen etter tre til fem år blir vesentlig lavere enn andre lastebiler, sier den daglige lederen.
Fem nye demobiler
Slik blir det når man skal drive importbedrift fra Nordland; det blir mange mil på veien med demobil på vei mellom potensielle kunder.
Nå skal det imidlertid bli lettere.
- Nå har vi én demobil Norge, men Tatra sender fem demobiler til oss nærmere jul. Disse vil være tilgjengelige i Midt-Norge og på Østlandet. Dette blir biler i forskjellige konfigurasjoner, sier Gullesen.
Tatra er kjent for å ha røffe offroad-dekk. Men de er også tilgjengelige med mer standard hjuloppsett.
- Vi vil dreie fokuset mer over til veibiler, altså med ordinære jul, i Norge, sier Gullesen.
Allison
AT.no treffer Gullesen ved en stopp på Gardermoen, der han tar en liten pause i kjøringen av en ny Tatra Phoenix 8x8 Euro 6 fra demo i Lillesand til demo i Hamar.
Denne lastebilen har Allison-transmisjon og «brøytespaker» i et armlene. Dette er ekstrautstyr. Ryggekameraet med overføring av lyd og bilde er derimot standard ved kjøp at Tatra-lastebil av Tatra Norge.
Tatra-lastebilene har DAF-førerhus og -motor. Det tsjekkiske selskapet startet med bilproduksjon i 1897. Personbilproduksjonen stanset i 1999. Tatra har spisskompetanse på allhjulsdrevne lastebiler, fra 4x4 til 18x18.
Tatra Utleie
I 2016 ble Tatra Utleie AS registrert som et datterselskap av Tatra Norge AS.
- Vi leier ut lastebiler med sjåfør, sier Gullesen.
Selskapet leier ut lastebiler, tilhengere og «andre maskiner og utstyr som er relatert til transportbransjen»
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?