![Med dette fordekket hadde lastebilsjåføren kjørt på E6 fra Setermoen til Takelvdal.](https://image.at.no/464330.webp?imageId=464330&width=960&height=532&format=jpg)
Kjørte med blokkert forhjul på E6
Da bremsen på hjulet etter hvert slapp, valgte sjåføren å kjøre videre med dette meget ubalanserte hjulet med synlig kord titalls kilometer før det endte i en tungbilkontroll.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er ikke helt uvanlig at Statens vegvesens tungbil-kontrollører i Nord-Norge opplever å stoppe vogntog med bremser på tilhengeren som er frosset og dermed hindrer hjul fra å rulle.
Det er derimot sjelden kost at lastebilsjåfører kjører med blokkert styrehjul etter veien. Dette skjedde imidlertid på E6 i Troms tirsdag 22. januar 2019.
På en tungbilkontroll på E6 i Takelvdalen (Troms) ble en norsk skapbil med norsk sjåfør vinket inn. Det ene forhjulet var slitt til korden på et sted.
- Det hørtes på god avstand at det var noe galt med et dekk på lastebilen da den kom kjørende på E6, sier fagkoordinator Roger Furumo ved Utekontrollseksjon Region nord, Statens vegvesen.
Trafikkstopp førte til frossen brems
![Det er mer vanlig at man kjører en stund med låst tilhengerhjul dekk enn forhjul, slik som på dette bildet. Bildet er fra en kontroll i Kilpisjärvi i februar 2019. NB: Sjåføren la av en aller annen grunn på kjetting før bildet ble tatt.](https://image.at.no/464344.webp?imageId=464344&width=960&height=548&format=jpg)
Sjåføren forklarte at det var stopp i trafikken på grunn av en hendelse på E6 ved Brannvollbakken noen mil lenger sør.
Da lastebilen sto stille i kulden hadde bremsen på et forhjul frosset fast.
Da veien var åpen igjen, kjørte sjåføren videre nordover uten å merke at det ene forhjulet ikke gikk rundt. Det var først da bremsen løsnet og det nå veldig ubalanserte hjulet begynte å rotere igjen, at sjåføren skjønte at det hadde vært blokkert. Dette skjedde ved Setermoen, noen kilometer lenger nord.
- Totalt uansvarlig
Sjåføren valgte å fortsette transporten mot Tromsø med det ødelagte styrehjulet, men ble stoppet av Statens vegvesen som hadde kontroll i Takelvdalen. Dette er noen mil nord for Setermoen langs E6.
Det ble gitt bruksforbud. Det ble også vurdert en anmeldelse av sjåføren.
- Det er ganske spesielt ikke å merke at et forhjul står i flere kilometer. Deretter er det totalt uansvarlig å fortsette i flere mil med et ødelagt fordekk. Sjåføren burde jo parkert ved første anledning og fått hjelp til å skifte dekket, sier Furubakken.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?