ENDELIG: Det er merkedag for Kent Bull (t.h) når det renner betong over i pumpebilen på elektrisk drift som Magnus Johansens (t.v.) kolleger skal støpe.
ENDELIG: Det er merkedag for Kent Bull (t.h) når det renner betong over i pumpebilen på elektrisk drift som Magnus Johansens (t.v.) kolleger skal støpe.

Endelig på jobb - elektrisk

OSLO (AT.no): Endelig har Kent Bull fått betong igjennom den hybride betongpumpa de fikk levert i september. Kun med strøm som energikilde.

Publisert

Det er i Sporveiens trikkestall på Grefsen i Oslo at Schwing-Stetter pumpa fikk sin premiere med kun helelektrisk drift.

Jobben hvor pumpa fikk sin elektriske debut, er for AF Gruppen som bygger om Oslo Sporveiers verksted på Grefsen i Oslo. Der skal trikkestallen bygges om og klargjøres for de nye trikkene som skal tas i bruk i Oslo. De første ankommer i sommer for testing og utprøving før de skal settes i trafikk i 2021. 

Kjøpte på spek

FREMTIDEN: Kent Bull er fornøyd med å endelig kunne ta i bruk den hybride pumpebilen på elektrisk drift for første gang.
FREMTIDEN: Kent Bull er fornøyd med å endelig kunne ta i bruk den hybride pumpebilen på elektrisk drift for første gang.

Da Kent Bull fikk den nye betongpumpen i fjor høst, hadde de ingen konkrete forespørsler på oppdrag for den. Selv om det lenge har vært stor interesse i bransjen for elektriske løsninger, er det få som har hatt konkrete forespørsler.

Men nå har det løsnet en del, og det kommer stadig flere henvendelser og forespørsler. Kent Bull tror og håper det vil bli flere forespørsler når kundene ser at den nye pumpa også fungere like godt på strøm som diesel.

Fossilfritt

- Vi er et fossilfritt anlegg. Her skal det brukes slike løsninger når de finnes, sier Odd Solum som er prosjektleder for AF-Gruppen.

Han er glad pumpebilen med elektrisk pumpe nå er klar for oppdrag, og tror det vil bli en økt etterspørsel etter denne tjenesten etter hvert som den blir kjent. Det er viktig å gå foran og prøve nye løsninger når de er tilgjengelige.

Den første støpen som pumpen ble brukt til var ikke den største, men en lang vegg i en av de nye verkstedgravene. Der skulle det pumpes inn 13 kubikkmeter betong.

Testet med diesel

INNENDØRS: Å slippe en dieselmotor som står og går innendørs gir mindre utslipp og støy.
INNENDØRS: Å slippe en dieselmotor som står og går innendørs gir mindre utslipp og støy.

Påbygget og bilen, som er den tredje produsenten Scwhing-Setter har produsert med denne løsningen, kom til Norge i begynnelsen av september 2019. Siden har den vært til litt ombygging og modifisering for å tilpasse Kent Bulls behov og norske klimatiske forhold.

I forkant av den første helelektriske støpen, var pumpen testet med tradisjonell drift med dieselmotoren. Det skulle vise seg at det det gikk akkurat like greit med elektrisk drift. Bare mye stillere og helt uten utslipp.

Fleksibel

Den nye pumpebilen til K.Bull, er bygget på et toakslet Mercedes-Benz-chassis, og det gjør den godt egnet til jobber innendørs eller i områder hvor det er trangt. Eller betongen kan pumpes via slange som det ble gjort på Grefsen.

For å drive pumpen kreves det en 400 volts strømforsyning på 125 ampere. Det er omtrent samme strømbehovet som en mindre tårnkran. På bilen er det også en trommel med 15 meters kabel for å koble seg til byggestrømmen. Da er maks teoretisk pumpekapasitet 66 kubikkmeter i timen, mens på dieseldrift er den 96 kubikk.

Trykket betongen pumpes ut med, er 85 bar med begge drivlinjer. Bommen på bilen kan strekkes ut 20 meter, og den klarer seg med 4 meters takhøyde for å pakkes ut.

Foreløpig er det ikke mulig å få større betongpumper med hybride løsninger.