NLF: - Transportkjøperne må gå i seg selv
- Vi må gå fra gode intensjoner til resultater i trafikksikkerhetsarbeidet, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF, som ønsker å samarbeide med NHO.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Funn i temarapport fra Statens Havarikommisjon for Transport om alvorlige ulykker med vogntog, viser stort forbedringspotensial for bestillere av transport og hvordan de ivaretar trafikksikkerheten. Transportkjøperne må gå i seg selv, mener NLF.
- Dette er ulykker som aldri skulle skjedd. Når de først har skjedd, er det prisverdig at Havarikommisjonen setter søkelyset på ansvaret til dem som var årsaken til at disse vogntogene var på veien når ulykkene inntraff, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
- Sikkerhetskultur mangler i deler av næringslivet
Med basis i fire alvorlige ulykker hvor vogntog er involvert, har Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) sett på rammevilkårene for bestilling av godstransport på veg. SHT har vurdert transportbestillernes holdninger til trafikksikkerhet ved leverandørvalg, kontraktutarbeidelse, transportbestilling og leverandøroppfølging.
- Rapporten er en av de viktigste rapportene på mange år om sikkerhet på vei. Disse ulykkene danner bakteppet, og illustrerer dessverre mangelen på en helhetlig sikkerhetskultur i deler av næringslivet, konstaterer NLF-direktøren.
- Samarbeider gjerne med NHO Logistikk og Transport
Havarikommisjonen fremmer på grunnlag av temaundersøkelsen en sikkerhetstilråding til bransjen, og gir NHO Logistikk og Transport ansvaret for å iverksette og koordinere påvirkningsarbeidet.
- SHT henger bjella på katten, og ber organisasjonen til de store speditørene og samlasterne igangsette kulturendrende arbeid i sine bedrifter. Etter vår vurdering er det riktig, men må ikke oppfattes som at utfordringene alene ligger i disse bedriftenes rolle som transportkjøpere. Det SHT i realiteten gjør med denne tilrådingen, er å slå fast at mange av de gode intensjonene som ligger i «code of conduct», altså uforpliktende selverklæringer som speditørene bruker, ikke er gode nok. Dette tror jeg er en riktig vurdering; vi må gå fra gode intensjoner til dokumenterte resultater, sier Mo, og mener et ensidig fokus på lavest mulig pris har ført til rutinesvikt og ansvarsfraskrivelse.
Mo understreker at NLF alltid er beredt til å bidra i arbeidet for økt trafikksikkerhet og bedre kvalitetsdokumentasjonen i verdikjedene i transportnæringen.
- Vi samarbeider gjerne med NHO-LT om dette, sier NLF-direktøren.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll