Bildet viser kolonnekjøring over Kvænangsfjellet vinterstid.
Bildet viser kolonnekjøring over Kvænangsfjellet vinterstid.

Fire får gi tilbud på ny E6 Kvænangsfjellet

Fire grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere å bygge ny E6 Kvænangsfjellet.

Publisert

De fire grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

  • Entreprenør Leonhard Nilsen & Sønner AS med rådgiver Otera Traftec ASAsplan Viak Astecnica y Proyectos s.a. (TYPSA)
  • Entreprenør NCC Norge AS  med rådgiver Sweco Norge ASNCC AB
  • Arbeidsfellesskapet Comsa S.A.U. og Bertelsen & Garpestad AS med rådgiver SWS Engineering SpAAFRY Norway AS 
  • Arbeidsfellesskapet Cengiz Insaat Sanayi ve Ticarets a.s og Ballast Nedam Infra B.V med rådgivere Cowi AS (Norge) og Cowi A/S (Danmark)

- Nå har vi fire prekvalifiserte grupperinger videre til tilbudsfasen, det er vi svært tilfredse med. Vår vurdering er at vi er sikret god konkurranse om dette anbudet, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

Prosjektet E6 Kvænangsfjellet skal først og fremst sikre mer forutsigbar vinterferdsel over fjellovergangen. Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Sist vinter var fjellovergangen stengt ca. 80 ganger.

- Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret. Det er først og fremst det prosjektet skal løse, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier.

Nye Veier detaljregulerer strekningen sammen med planfaglig rådgiver Rambøll Norge AS. Valg av entreprenør og rådgiver vil trolig gjøres på nyåret. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler.