En konsept-hjulgraver, Volvo EX03, ble vist i Kina i november i forbindelse med to store messer i landet. Messeversjonen, en elektrisk hjulgraver, hadde en stor skjerm bak med flere funksjoner for informasjon/kommunikasjon.

Volvo hjulgraver med storskjerm bak

Dette kommunikasjonssystemet har tre moduser og skal gjøre at maskin og fører kan kommunisere med personer rundt graveren på en helt ny måte.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Hjulgraveren EX03 fra Volvo Construction Equipment (Volvo CE) er produsentens første elektriske prototyp i mellomklassen.

- Basert på utprøvd teknologi og design, er prototypen det neste naturlige steget i Volvo CEs elektromobilitets-reise, skriver Volvo CE i en pressemelding.

Den bygger videre på erfaringene konsernet har gjort seg med den elektriske minigraver-prototypen EX02.

Volvo EX03 er fortsatt på konseptstadiet, og det er ingen planer nå om å introdusere noe som ligner dette i markedet med det første. Likevel utforsker Volvo CE mulighetene for å gjennomføre testing av en liknende versjon som den Volvo nå viser hos utvalgte kunder.

Versjonen med skjerm bak, er laget eksklusivt for messene China International Expo 2020 (5.-10. november) og Bauma China 2020 (24.-27. november).

Skjermen med tilhørende system kan brukes på tre måter:

1. Livestream av hva som er foran overvogna.

2. Tekstbasert sikkerhetsskjerm med varsler om maskinens bevegelser; svinge høyre, svinge venstre og rygging.

3. En sikkerhets-kommunikasjon-livestream som gjør maskinføreren i stand til å oppnå øyekontakt med fotgjengere/arbeidere rundt maskinen for å minimere risikoen for misforståelser og dermed øke sikkerheten.

Volvo CE viser konseptmaskinen EX03, elektrisk hjulgraver med stor skjerm bak, på CIIE 2020 (Kina) og Bauma China 2020.

Inwoo Kim, leder for Advanced Engineering hos Volvo CE sier dette om prototypen:

- Denne prototypen er et betydelig skritt i utviklingen av elektrisk drevne gravemaskiner i mellomklassen. Den har samme effekt og styrke som en dieseldrevet maskin på samme størrelse. Det er ingen kompromisser på ytelse på denne maskinen.

Volvo CE har hatt god nytte av tekniske fremskritt gjort av Volvo Trucks, og EX03 er utstyrt med en batteripakke fra lastebil-produsenten.

Volvo EC55 Electric

I tillegg til EX03, starter Volvo CE nå med testing hos utvalgte kunder i Kina av en ny elektrisk beltegraver, EC55 Electric. Denne markedsføres som en Volvo-maskin laget av kinesere (Volvos anlegg i Jinan) for det kinesiske markedet.

Volvo EC55 Electric er basert på dieseldrevne EC55D, men skal ha bedre ytelser enn denne. Den elektriske versjonen har 50 prosent lavere driftskostnader og færre deler skal gjøre vedlikeholdet enklere.

Volvo EC55 Electric skal kunne jobbe kontinuerlig i 4,5 timer før den må lades. Med en time «lunsjlading», vil den kunne jobbe et nitimers skift før det må en lengre lading til.

Se reklamevideo med EC55 Electric, laget av Volvo CE, nedenfor:

Powered by Labrador CMS