Caterpillar utvider sin Next Gen-serie til flere maskiner, her er 15-tonneren Cat 313.

Flere Cat-nyheter

Caterpillar kommer med flere nyheter innen hjul- og beltegravere i mellomklassen. Noen av maskinene er allerede på plass, og noen kommer i 2021.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Caterpillar hadde i begynnelsen av desember en stor digital lansering av maskinene. Cat har tradisjonelt lagt store introduksjoner på Malaga der maskinprodusenten har et digert anlegg, men et visst virus gjorde det umulig å hente folk fra alle kriker og kroker til Spania nå.

Mange av maskinene kommer også som såkalte GC-modeller. Disse har ikke all den integrerte teknologien, og er rimeligere maskiner enn de som har alt inkludert.

Beltegravere

Innen beltegravere, er det maskinene 313 og 313 GC (ca. 15 tonn), 315 og 315 GC (ca. 17 tonn) og 317 og 317 GC (ca. 18 tonn) som ble presentert som nye Next Gen-maskiner (NG). 315 er allerede i Norge og maskiner ute i markedet. 313 er på vei inn, mens 317 kommer neste år. Sistnevnte maskin erstatter 316 og 318 som begge går ut av produksjon. For ordens skyld, Next Gen er betegnelsen på den nyeste generasjonen fra Caterpillar. Første maskin i serien kom for tre år siden, og nå fornyes nye modeller suksessivt.

Maskinene som har GC bak tallene er langt på vei samme maskin som den uten GC, men på GC-maskinene er mye av den integrerte teknologien tatt bort. Det er litt enklere maskiner, og følgelig til en rimeligere penge.

Ny plattform

Den største av beltegraverne som lanseres nå, er Cat 317 på ca. 18 tonn.

Next Gen er en helt ny plattform i Caterpillar-systemet, og de sentrale punktene på ulike modeller går igjen mellom ulike modeller. Generelt gjelder det at Next Gen-maskinene de 10% mer kraftige enn F-serien, har inntil 15% lavere forbruk og ca. 20% lavere vedlikeholdskostnader. Reduksjonen på dette feltet begrunnes mye i at det nå er færre, og mer standardiserte, komponenter i maskinene.

Teknologisk har NG-maskinene tatt store steg, og med mye integrert teknologi som «hentes frem» når det er behov for det. For eksempel er det integrert 2D-maskinstyring i dem (kan oppgraderes til 3D selvsagt), produksjonsmålingssystem (vekt, CPM), «e-fence» som setter grenser for hvor langt maskinen kan svinge eller heise og senke bommen og de har graveassistanse som hjelper føreren å holde konstant nivå under for eksempel grøftegraving.

Føreren

Det fremheves også spesielt at alle daglige punkter som skal vedlikeholdes nås fra bakkenivå, og dersom man må klatre opp på maskinen er det et trappesystem på høyreside for hytta sett fra førerplassen. Dette trappesystemet bidrar til sikkerhet, og er også med på å bedre sikten fra førerstolen.

Hytta i NH-maskinene er større enn tidligere og med større glassflater. Alle brytere og funksjoner er lagt fremme i armlenene og maskinene har elektriske spaker som gir mindre varme i hytta. Man kan sette opp en rekke brukerprofiler for ulike brukere, eller for å stille inn ulike graveoppgaver til egne profiler. For eksempel kan man sette et eget oppsett for grøftegraving, og et annet for produksjon der vektsystemet CPM aktiveres. I tillegg til at førerstolen kan justeres, kan også armlenene justeres uavhengig av stolen, og de kan også tiltes etter førerens ønske. Det er også kjøling og varme i førerstolen.

I 2021 kommer hjulgraverne med optimalisert teknologi. Her den minste av lanseringene, Cat M314.

Hjulgravere

I den siste fornyelsen inngår også tre hjulgravermodeller, M314 (15-16 tonn), M316 (18 tonn) og M318 (20 tonn). Mens den minste og den største av disse kan leveres nå, kommer M316 litt utover 2021.

Men kunder som ønsker M314 og M318 og som vil ha «full teknologipakke» på maskinene, må vente litt. Next Gen-maskinene er nesten som datamaskiner å regne, og hjulgraverne trenger noen oppdateringer på software før teknologien fungerer optimalt. Derfor venter Pon til alt dette er på plass, men de kommer utover i 2021.

Cat M316 er den eneste som ikke kan leveres ennå, men maskinen blir klar i 2021, med optimalisert teknologi.

Endringer

Flere ting skiller NG-serien hjulgravere til F-serien, og ikke bare den generelle teknologien som NG-maskinene har. Også på hjulmaskinene er kjølekappen til høyre for førerplassen bygget ned. På den måten får føreren bedre sikt, og kan lettere oppnå øyekontakt med folk på bakken. Det er også 360 graders kamera.

En viktig forbedring er at maskinen har 14% mer krefter til sving og drift. En annen viktig endring er en ny skuffelink på hjulgraverne, lik den som er på beltegraverne. Dette gir bedre respons i linken, og bedre resultat når man for eksempel rister singel ut av skuffen. Den nye løsningen gir også mer brytekraft på skuffen.

Hytta er den samme som på beltegraverne, men ny i forhold til F-serien, og det er elektriske spaker også i hjulgraverne.

En liten detalj på skjæret, er at dette nå har ett punkt for smøring. Tidligere kunne det være 8-10 steder man måtte innom.

Powered by Labrador CMS