SAMMEN: Hytta som Rolf Olav Tenden lener seg mot, skal plukkes helt ned og brukes sammen med motor og girkasse fra 142H’en som står bak ham. Planen er å ha den «nye» trekkvogna klar til neste års motorfestival i Stryn.
SAMMEN: Hytta som Rolf Olav Tenden lener seg mot, skal plukkes helt ned og brukes sammen med motor og girkasse fra 142H’en som står bak ham. Planen er å ha den «nye» trekkvogna klar til neste års motorfestival i Stryn.

- Jeg er vel autofil

STRYN: Rolf Olav Tenden (65) har lidenskap for både butikken han driver og bilene de har hatt. Nå starter enda et restaureringsprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Fra før har han tre Scania’er som er restaurert slik de fremsto da bilene var nye. Den eldste er en 79-modell L81 tippbil, for fire år siden sto en 141 skapbil av samme årgang ferdig og den siste bilen er en 86-modell 143.

Han er opptatt av at han skal ha et personlig forhold til bilene han skal ta vare på.

141’en er den av veteranbilene Rolf Olav Tenden har det næreste forholdet til. Da den og en identisk bil ble kjøpt i 1979 var det første gang han selv fikk være med å bestemme hva slags biler firmaet, hans far Thor hadde startet, skulle kjøpe. Akkurat denne bilen har vært i Tendens eie bestandig.

Nå er et nytt prosjekt på gang. Denne gangen er det to Scania 142H, som begge har vært i Thor Tenden Transports eie og tjeneste som skal bli én bil. Målet er at den skal bli identisk med hvordan trekkvogna så ut i 1985 da den var ny.

EGNE: Både den bilen som står som ramme og Scania 142’en med dumperkasse har vært Rolf Olav Tendens. Nå skal de med hjelp av Stryn Motorhistoriske bygges sammen til ei trekkvogn.
EGNE: Både den bilen som står som ramme og Scania 142’en med dumperkasse har vært Rolf Olav Tendens. Nå skal de med hjelp av Stryn Motorhistoriske bygges sammen til ei trekkvogn.

Hentet

Den ene bilen er en 1987-modell, mens den andre er to år eldre. Den nyeste av de to bilene hadde blitt bygd om til tippbil, og ble funnet igjen i Oslo.

- Tippbilen var fullt kjørbar, og da den skulle hentes i Oslo, var Egil Ulvedal på vei hjem etter en tur med Kiel-ferja med kona. Jeg ringte til han og spurte om han kunne ta med bilen sin tilbake til Stryn, sier Rolf Olav Tenden.

Han ble litt forfjamset, for han hadde jo ikke hatt noen bil på mange år. Men det var Egil Ulvedal som fikk denne bilen da den var ny i 1987. Dermed fikk han kjøre den både på den første og den siste turen.

TIDLIG: 142-trekkvogna fra 1987 var den første Tenden-bilen med Thelma-brems direkte på girkassa. Fortsatt synes Tendens blåfarge inne i ramma.
TIDLIG: 142-trekkvogna fra 1987 var den første Tenden-bilen med Thelma-brems direkte på girkassa. Fortsatt synes Tendens blåfarge inne i ramma.

Funnet i Nord-Norge

Den andre bilen er to år eldre og var fortsatt trekkvogn. Denne bilen ble funnet igjen i Nord-Norge, og var ikke kjørbar. Dermed ble den dratt opp på ei jumbotralle, og kjørt tilbake til Stryn.

Det første som skjedde etter at den ankom Stryn, var at hytta ble tatt av. Fortsatt er det den klassiske Tenden blåfargen på ramma på bilen. Denne bilen var den første Tenden-bilen med enkle hjul på boggi-akslingen.

- Den skal ribbes helt til skinnet. Så skal vi flytte over motor og girkasse fra tippbilen, sier Rolf Olav Tenden.

<strong></strong>HJEMTUREN: Denne Scania 142H’en ble funnet igjen i Nord-Norge, og måtte kjøres på ei tralle tilbake til Stryn.<strong></strong>
HJEMTUREN: Denne Scania 142H’en ble funnet igjen i Nord-Norge, og måtte kjøres på ei tralle tilbake til Stryn.

Planen er at den skal stå ferdig restaurert neste sommer.

Dugnad

Det er en formidabel jobb som ligger foran Rolf Olav Tenden og hans medhjelpere. For prosjektet skal gjøres på dugnad. Med på laget er også Stryn Motorhistoriske. Hver tirsdag kveld møtes mellom 10 og 20 mann opp i de gamle lokalene til den tidligere bussprodusenten Vest.

I formålsparagrafen til foreningen, som har drøyt 50 medlemmer, står det at de skal ta vare på kjøretøy som er enten brukt eller bygd i Indre Nordfjord. De tar også på seg kjøreoppdrag med de gamle kjøretøyene foreningen disponerer.

TRUKKET OPP: Scania 141’en har blitt fullstendig restaurert, både innvendig og utvendig.
TRUKKET OPP: Scania 141’en har blitt fullstendig restaurert, både innvendig og utvendig.

Stort prosjekt

DUGNAD: De er mannsterke når det er dugnadskvelder hos Stryn Motorhistoriske.
DUGNAD: De er mannsterke når det er dugnadskvelder hos Stryn Motorhistoriske.

De har fått kjøpt tilbake mange av bussene som både har gått i trafikk i distriktet, og

mange av bussene som er bygget hos Vest. Totalt ble det bygget i underkant av 3000 busser i Stryn. I 2007 rullet det ut hele 240 busser fra fabrikken, som gikk konkurs i 2013.

I samlingen har Stryn Motorhistoriske den første bussen som ble bygget der, men også den siste bussen som ble produsert der. Også den bussen som var prototypen på Vest karosseris modell Ambassadør fra 1986, er i samlingen. Denne bussen er også ikoniske bygg nummer 1000.

BYGD: Niels Frausing har vært med å bygge to av de tre bussene bak ham.
BYGD: Niels Frausing har vært med å bygge to av de tre bussene bak ham.

Det største prosjektet foreningen har hatt er gjenoppbyggingen av en svært spesiell liten buss. Utgangspunktet var en Scania L36 lastebil som i sin tid ble bygget om til buss. Denne bussen er bygg nummer 8 fra Vest karosserifabrikk, og den eneste bussen med snute som ble bygget der.

Kjendisbuss

Den svært spesielle bussen med det korte panseret ble funnet igjen i Hole kommune i Viken. De siste årene den var i bruk var som salgsvogn. Den er også brukt i NRK-serien Baron Blod med Otto Jespersen i hovedrollen.

Stryn Motorhistoriske fikk kjøpt bussen i 2016, og det er lagt ned utallige dugnadstimer for å sette bussen tilbake til den originale standen den var da Eira-Eidsvåg Billag fikk den levert i 1967.

- Det gikk døgnet rundt på slutten da vi skulle ha den ferdig, og vi fikk premie for beste nykommer da vi var på utstilling med den rett etterpå, sier Petter Skåre som er formann i foreningen.

Han og de fleste av hans medmekanikere mener at jo verre utgangspunktet ser ut - dess bedre er det.

KJØRT: Anders Eide begynte som bussjåfør i Stryn i 1962, og kjørte også denne 1955-modell Volvo-bussen. Han kjørte buss helt frem til han fylte 75 år for fire år siden.
KJØRT: Anders Eide begynte som bussjåfør i Stryn i 1962, og kjørte også denne 1955-modell Volvo-bussen. Han kjørte buss helt frem til han fylte 75 år for fire år siden.
LUKSUS: Nordfjord og Sunnmøre Billag hadde mange ­luksusbiler som kjørte velstående turister til fjells. Denne 1931-modellen kom til Stryn i 1937, og under krigen ble den lagret under høyet i en låve for ikke å havne hos tyskerne.
LUKSUS: Nordfjord og Sunnmøre Billag hadde mange ­luksusbiler som kjørte velstående turister til fjells. Denne 1931-modellen kom til Stryn i 1937, og under krigen ble den lagret under høyet i en låve for ikke å havne hos tyskerne.