Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie.

Anleggsplasser innen samferdsel skal bli fossilfrie i løpet av få år

Transportinfrastrukturen skal i fremtiden bygges mest mulig fossilfritt. Regjeringen varsler i ny handlingsplan blant annet oppstart av fossilfrie pilotprosjekter på anleggsplassene i transportsektoren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Det er ikke nok å reise grønt, vi må også bygge veiene, tunnelene, banene, havnene og lufthavnene på en klimavennlig måte. Derfor trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

- De som bygger veier, jernbane og infrastruktur til transport i Norge er blant landets største byggherrer og har et særlig ansvar for å kutte utslipp. I Norge har vi fornybar energi, klimaambisjoner, kunnskap og et innovativt og framoverlent næringsliv. Det gir oss et godt grunnlag til å kutte utslipp, sikre grønn konkurransekraft og lede an i utviklingen av fossilfrie bygg- og anleggsplasser, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Regjeringen påpeker at markedet for utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre anleggsmaskiner er i dag ikke modent nok. Det betyr at det er dyrt for entreprenører å kjøpe utslippsfrie anleggsmaskiner. Eksempelvis er kostnaden på en elektrisk gravemaskin anslått til å være cirka tre ganger høyere enn dieselalternativet.

De direkte utslippene fra bygg- og anleggsvirksomhet i Norge er estimert til 600.000 - 700.000 tonn CO2-ekvialenter per år. Dette tilsvarer rundt 4 - 5 prosent av utslippene fra transportsektoren.

Regjeringens virkemidler for en fossilfri anleggsplass i transportsektoren

Med sikte på å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025, varsler regjeringen i henholdsvis klimameldingen og handlingsplanen for fossilfrie anleggsplasser å:

  • igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser i regi av Samferdselsdepartementets etater og virksomheter.
  • bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • gradvis øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser til ca. 2000 kroner per tonn CO2.
  • ta sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel fra 2022 som fram mot 2030 blir økt til samme nivå som i veitrafikken.
  • igangsette utredning av krav og mål for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren.
  • vurdere virkemidler for å sikre effektiv massehåndtering fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • styrke kunnskapsgrunnlaget rundt klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren gjennom å bedre statistikkgrunnlaget.
  • utrede eksterne kostnader utenom utslipp av CO2 fra anleggsvirksomhet.

Selve handlingsplanen kan du lese her:

Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren.

Powered by Labrador CMS