STORT BATTERI: Batteriet ved AMV-serviceingeniør Leif Oddvar Klungland, for montering i fronten på en lastebil, er utviklet for arbeidsplattformer i tunnel. Denne skal leveres til RG Tunnel

Batteripakke for arbeidsplattform i tunnel

AMV: Batteripakken er utviklet for at biler/arbeidsplattformer skal kunne utføre jobben i tunnel utslippsfritt.

Publisert

Batteripakken er bygget av AMV i Flekkefjord og går inn i den store porteføljen utstyr bedriften produserer til tunneldriving.

- Den skal holde til et fullt skift i tunnelen. Vi har testet den i kontinuerlig drift i 3,5 timer, og fremdeles var det litt batteri igjen, sier serviceingeniør Leif Oddvar Klungland i AMV.

Det beste vil selvfølgelig være å koble arbeidsplattformbilen til strømnettet i tunnelen, men det er ikke alltid det er mulig.

Slokkemiddel

Enheten har hurtigfeste og monteres i fronten i chassiset på liftbilen via et brøytefeste. Det er også gaffellommer i enheten for å flytte den med f.eks. en hjullaster.

Kjølingen av batteripakken er litt spesiell, og har flere funksjoner. Kjølemedium for selve batteriet består av 3M Novac og må kun etterfylles av AMV, står det beskrevet. Kjølemedium for inverter-kjøling er 50/50 blanding av vann og glykol. Kjølevæskene er tilsatt stoffer som gjør at den fungerer som slokkemiddel, noe som er et viktig brannverntiltak.

Fakta: AMV batteripakke for arbeidsplattformer

Vekt: 1750 kg

Høyde/bredde: 1140 mm/1706 mm

Batteri: Lithiuim-ion 95 kWt brutto (180 moduler)

Driftstid: Opptil 8 timer (avhengig av drift/temperatur)

Nominell spenning: 665V direkte strøm

Spenning uttak: 2x400V AC v/50Hz

Kommunikasjon: 1xCAN bus via Hartings-kontakt

Kontinuerlig utladingsstrøm: 100 Ampere

Maks utladningsstrøm: 200 Ampere, 10 sekunder

Lading: 400V AC v/50Hz 32 Ampere

Ladetid: Opptil 6 timer (0-100%), batteripakken kan brukes under lading

IP-grad: 67

Operativ temperatur: Fra -20 til +30 C

Powered by Labrador CMS