AT.JOBBER | Stillingsmarked

OPPSTART: Oppstart driftskontrakt: Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september. Fra venstre: Roar Dypvik, driftsrådgiver Nye Veier, Trond Einar Elden, kontraktsrådgiver Nye Veier, Tor Reidar Tandrevoll, prosjektleder Mesta, Torbjørn Rønning, rådgiver elektro Nye Veier, Mads Beilegaard, prosjektleder Traftec, Even Fossnes, driftsleder Traftec og Håvard Bjornes, driftsleder Traftec. Foto: Nye Veier

Nye Veier digitaliserer driftskontraktene

DIGITALISERING: Mesta og Traftec innfører ny standard for digital samhandling når de tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september.

Publisert

For trafikantene skal dette bidra til tryggere veier, mer forutsigbare reiser og sjeldnere tekniske problemer.

– Digitaliseringen gjør at vi kan dele data sømløst mellom våre egne systemer og Mesta og Traftec sine systemer. Det gjør at koordineringen blir bedre, planleggingen smartere, det blir lettere å prioritere riktig. Enkelt forklart blir det rett og slett mer effektivt, forklarer direktør for utbedring og drift i Nye Veier, Benedichte Limmestøl Hellesand.

Nye Veier har delt opp driftskontraktene slik at drift og vedlikehold deles mellom to spesialiserte leverandører. Mesta tar ansvar for veidrift, mens Traftec håndterer elektrotekniske anlegg.

Bedre kvalitet

Oppdelingen gir høyere kvalitet på leveransene og gjør det lettere å oppdage og rette feil raskt. Driftsavtalen gjelder for veistrekninger Nye Veier har bygget ut på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder, samt E39 i Agder.

Kontraktene gjelder i fem år, med mulighet for forlengelse med inntil tre år. I løpet av kontraktsperioden vil veilengden Nye Veier har ansvar for, øke med 70 prosent til 250 kilometer, og mengden tunneler vil øke fra 20 til 74 kilometer.

– Vi føler oss godt rustet til å møte fremtidens behov for trygge og effektive veier sammen med to så solide leverandører av veidrift. Traftec har vi allerede god erfaring med, som underleverandør i driftskontrakten frem til nå, sier Hellesand.

Innovasjonsfond

Nye Veier har også et eget innovasjonsfond som sammen med Traftec kan brukes til å finne bedre måter å håndtere alarmer fra utstyret i trafikkstyringsanleggene.

– Dette vil bidra til raskere responstid og bedre oppetiden på veiene våre, forklarer Hellesand.

I kontraktene har Nye Veier tatt i bruk en målprismodell som skal gi lavere kostnader og mer forutsigbarhet.

– På denne måten deler vi risikoen mellom oss og entreprenørene. Dette mener vi gir et mer bærekraftig samarbeid og sikrer at ressursene blir brukt mest mulig effektivt til fordel for trafikantene, ytrer Hellesand.

Strenge beredskapskrav

Med dedikerte leverandører på hvert sitt fagområde blir det enklere å følge opp strenge krav til både sikkerhet og miljø. I kontraktene er det krav om at Mesta og Traftec alltid må være klare til å rykke ut ved ulykker, bilhavari, brann, ras, flom eller skader på veien.

– Med god beredskap blir skadene minst mulig, og folk og eiendom skal være trygge. Entreprenørene skal også sørge for at arbeidet på skadestedet er godt sikret, slik at det ikke skjer flere ulykker, avslutter Hellesand.

Powered by Labrador CMS