OPPSTART: Oppstart driftskontrakt: Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september. Fra venstre: Roar Dypvik, driftsrådgiver Nye Veier, Trond Einar Elden, kontraktsrådgiver Nye Veier, Tor Reidar Tandrevoll, prosjektleder Mesta, Torbjørn Rønning, rådgiver elektro Nye Veier, Mads Beilegaard, prosjektleder Traftec, Even Fossnes, driftsleder Traftec og Håvard Bjornes, driftsleder Traftec. Foto: Nye Veier
Nye Veier digitaliserer driftskontraktene
DIGITALISERING: Mesta og Traftec innfører ny standard for digital samhandling når de tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september.
For trafikantene skal dette bidra til tryggere veier, mer
forutsigbare reiser og sjeldnere tekniske problemer.
– Digitaliseringen gjør at vi kan dele data sømløst mellom
våre egne systemer og Mesta og Traftec sine systemer. Det gjør at
koordineringen blir bedre, planleggingen smartere, det blir lettere å
prioritere riktig. Enkelt forklart blir det rett og slett mer effektivt,
forklarer direktør for utbedring og drift i Nye Veier, Benedichte Limmestøl
Hellesand.
Nye Veier har delt opp driftskontraktene slik at drift og
vedlikehold deles mellom to spesialiserte leverandører. Mesta tar ansvar for
veidrift, mens Traftec håndterer elektrotekniske anlegg.
Bedre kvalitet
Oppdelingen gir høyere kvalitet på leveransene og gjør det
lettere å oppdage og rette feil raskt. Driftsavtalen gjelder for veistrekninger
Nye Veier har bygget ut på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder, samt E39 i
Agder.
Kontraktene gjelder i fem år, med mulighet for forlengelse
med inntil tre år. I løpet av kontraktsperioden vil veilengden Nye Veier har
ansvar for, øke med 70 prosent til 250 kilometer, og mengden tunneler vil øke
fra 20 til 74 kilometer.
– Vi føler oss godt rustet til å møte fremtidens behov for
trygge og effektive veier sammen med to så solide leverandører av veidrift.
Traftec har vi allerede god erfaring med, som underleverandør i
driftskontrakten frem til nå, sier Hellesand.
Innovasjonsfond
Nye Veier har også et eget innovasjonsfond som sammen med
Traftec kan brukes til å finne bedre måter å håndtere alarmer fra utstyret i
trafikkstyringsanleggene.
– Dette vil bidra til raskere responstid og bedre oppetiden
på veiene våre, forklarer Hellesand.
I kontraktene har Nye Veier tatt i bruk en målprismodell som
skal gi lavere kostnader og mer forutsigbarhet.
– På denne måten deler vi risikoen mellom oss og
entreprenørene. Dette mener vi gir et mer bærekraftig samarbeid og sikrer at
ressursene blir brukt mest mulig effektivt til fordel for trafikantene, ytrer
Hellesand.
Strenge beredskapskrav
Med dedikerte leverandører på hvert sitt fagområde blir det
enklere å følge opp strenge krav til både sikkerhet og miljø. I kontraktene er
det krav om at Mesta og Traftec alltid må være klare til å rykke ut ved
ulykker, bilhavari, brann, ras, flom eller skader på veien.
– Med god beredskap blir skadene minst mulig, og folk og
eiendom skal være trygge. Entreprenørene skal også sørge for at arbeidet på
skadestedet er godt sikret, slik at det ikke skjer flere ulykker, avslutter
Hellesand.