PILOT: I Lund har Elonroad testet ut bruk av ladeskinne siden i fjor sommer. Nå kommer Posten Norge med på laget. Foto: Elonroad

Posten satser på ladning av kjøretøy uten ledning

LETTERE: Posten går inn på eiersiden i Elonroad som utvikler teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring, eller på en egenutviklet matte under parkering.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I forbindelse med investeringen vil Posten om kort tid starte et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel. Dette opplyser Posten i en pressemelding.

- Dette er en innovasjon som vi tror kan være med å forenkle bruken av elektriske kjøretøy. Vi vil være en del av omstillingen til elektriske transporter, og som bransje har vi mye å vinne på å teste nye løsninger for å minske klimautslipp. Elonroads teknikk er veldig lovende og vi investerer ikke bare i selskapet, men går også inn i et felles utviklingsprosjekt for stasjonær ladning uten bruk av ladekabel i Norge og i Sverige, sier regionsdirektør Odd Roger Tiller i Posten.

Neste fase

Elonroad er et svensk selskap som har utviklet en teknikk for elektriske bilveier, basert på en unik ladeskinne som lader el-kjøretøy både under kjøring og parkering. Elonroad produserer, installerer, betjener og vedlikeholder ladeskinnen som bidrar til et høyt sikkerhetsnivå og muliggjør intelligente veisystem. Nå starter selskapet neste fase i kommersialiseringen av elektrifiserte bilveier og ladning via ladeskinner på bakken.

Elonroad driver allerede et prosjekt for det svenske Trafikverket i Lund i Sverige. Der testes teknikken på en strekning for byens busser. Samtidig med emisjonen, startes det også to nye pilotprosjekter med Bring om utvikling av stasjonære ladeløsninger i Norge og Sverige.

- Vår visjon er å være en aktør som gjør det mulig med klimaeffektive transporter. Reduserte utslipp i transportsektoren gir store positive effekter, og vi ønsker våre nye eiere velkommen med på den reisen! I første omgang får vi mulighet til å fortsette å rulle ut teknikken på nye steder i Sverige. Målet er å gradvis komme inn på flere markeder, sier adm. direktør Karin Ebbinghaus hos Elonroad.

2025

Andre selskaper som også går inn på eiersiden nå er Almi Invest Greentech og EUs risikokapitalfond EIT Urban Mobility. Pengene skal brukes til å sertifisere teknikken og gjøre selskapet klar for kommersiell utrulling etter pågående pilotprosjekt. Målet er i 2025 å kunne bruke teknologien til alle typer av elektriske kjøretøy.

Powered by Labrador CMS