OPS-prosjekter gir dyrere veibygging, ifølge EU og IMF.

24 prosent dyrere vei med OPS

Både EU og IMF fastslår at Høyres mirakelkur for veibygging koster skattebetalerne flesk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

NHO og Høyre hevder det blir billigere å bygge veier med offentlig-privat samarbeid (OPS). Men EUs investeringsbank har slått fast at det i gjennomsnitt blir 24% dyrere.

Kjøpe på avbetaling

Høyre har i sitt stortingsvalgprogram for 2013-2017 programfestet iverksettelse av minst ett OPS-prosjekt årlig om de vinner makten de neste fire årene.

- Offentlig-privat samarbeid er å kjøpe på avbetaling, og det gjør jo ikke rike folk fordi det blir dyrere enn å betale der og da, sier professor i forvaltningsøkonomi Bjarne Jensen til Klassekampen.

Avisen har satt søkelyset på OPS og skriver blant annet at private eiere har tatt ut store utbytter fra de tre norske prøveprosjektene med OPS for veibygging.

IMF advarer

Det internasjonale pengefondet IMF har for lengst advart mot OPS-prosjekter. Ifølge en IMF-rapport kan OPS fort bli dyrere for staten, da private selskap tar seg uforholdsmessig godt betalt for å ta ansvar for infrastrukturprosjektene.

Bak mål

Hallvard Bakke, samfunnsøkonom og tidligere Ap-statsråd, har skrevet en rapport om offentlig-privat samarbeid. Han mener det er helt bak mål når Høyre hevder at det blir billigere med OPS. - Det er bare tøv. Og det er å sløse med skattepengene, sier Bakke.

Billigere

Til tross for advarslene tror Høyre og NHO fortsatt at OPS-metoden gir billigere infrastruktur. - Det har vist seg at man bygger raskere og billigere vei med OPS, sier generalsekretær Lars Arne Ryssdal i Høyre til Klassekampen.

Næringspolitisk direktør Petter Haas Brubakk i NHO mener at særlig samferdselsprosjekter egner seg.

Powered by Labrador CMS