Her står sølespruten nesten til himmels under vår prøvekjøring i stridsvognløypa på Trandum. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Med slik hjul, pendelaksler med drift på alle og differensialsperrer skal det mye til å bli stående fast.

Fra arkivet: Det neste er belter

Denne artikkelen om Tatra Phoenix 8x8 sto på trykk i Anlegg&Transport nummer 9, 2013. Journalist er Halvdan Korsmo

Kommer du ikke frem med en Tatra Phoenix 8x8, er det bare en eneste mulighet igjen – belter. Vi har prøvd et eksemplar av bilen i stridsvognløypa på Trandum og er overbevist.

Sentralrørramme med pendelaksler, drift på alle hjul og terrengdekk i superstørrelse er oppskriften på å oppnå nærmest ekstreme terrengegenskaper. Når man i tillegg får bilene med førerhus og motorer fra DAF, samt ZF As-Tronic automatisert giring, er man både sikret kvalitet på topp og god komfort.

Ja, komforten under terrengkjøring var kanskje det som imponerte mest under vår altfor korte prøvetur under Transportmessa. Pendelakslene smyger seg over alle ujevnheter på en overbevisende måte. Aksler og fjæring tar det aller meste av støtene, mens et relativt stivt chassis og godt førerhusoppheng sørger for at resten av bilen er noenlunde i ro.

Einar Gullesen (t.v.) og Jarl Tore Johansen står bak det nye importselskapet Tatra Norge AS.
Einar Gullesen (t.v.) og Jarl Tore Johansen står bak det nye importselskapet Tatra Norge AS.

Stridsvognløypa var ingen stor utfordring for Tatra. Differensialsperrene kunne stort sett være urørte under vår prøvekjøring. Med store terrenghjul, stor bakkeklaring, drift på alle hjul, og sperrer aktivert på langs og tvers i alle aksler, må det se stygt ut når Tatra gir tapt. Da er belter, eller luftfartøy, det neste.

Tatra Phoenix kan også leveres med normal dekkutrustning for mindre krevende bruk, og egenskapene utenfor vei er fortsatt gode.

Fersk Importør

Tatra Norge AS er landets ferskeste lastebilimportør. Selskapet er etablert av Jarl Tore Johansen, som også er medeier i entreprenørselskapet Johansen Maskin AS i Korgen i Nordland, og Einar Gullesen. Johansen var ute etter Tatra til egen virksomhet og fikk like godt tilbudet om å bli importør. De fire første bilene tatt til Norge er kjøpt av Johansen Maskin. De skal blant annet brukes til flytting av 200.000 m leire i forbindelse med utbygging av oljebasen i Sandnessjøen.

I henhold til en avtale mellom Tatra-fabrikken og DAF i Nederland kan DAF-verkstedene utføre service på motorer, førerhus og girkasser. Øvrig service har Tatra Norge ansvaret for, og første serviceverksted er nettopp verkstedet til Johansen Maskin i Korgen. Det jobbes også med ytterligere serviceverksteder rundt om i landet. Dessuten vil personell fra Johansen Maskin, om nødvendig, rykke ut. – Målet er at det skal være servicemuligheter alle steder vi selger biler, uttaler Jarl Tore Johansen.

Forsiden nå