Norsk Scania Oslo, i tett samarbeid med Scania Finans Norge, leverte nylig et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i arctic silver og med V8-design interiørpakke.
Norsk Scania Oslo, i tett samarbeid med Scania Finans Norge, leverte nylig et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i arctic silver og med V8-design interiørpakke. (Foto: Norsk Scania)

Gigantisk lastebilkran - på 200 tonnmeter

Rolf Eriksen, fra Eriksen Kranservice AS, har gjennomført første arbeidsdag i sin nye arbeidsplass.

Norsk Scania Oslo, i tett samarbeid med Scania Finans Norge, leverte nylig et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i arctic silver og med V8-design interiørpakke.

For å oppnå vektberegning på 41-tonn med generell dispensasjon, landet Rolf og Scanias selger på et 10x4*6 chassis. For å oppfylle kravene til dispensasjonen ble det søkt S-ordre om flytting av siste aksel ca. 500mm bakover, for å tilfredsstille en akselavstanden over 7.81 m.

Norsk Scania Oslo, i tett samarbeid med Scania Finans Norge, leverte nylig et monster av en femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i arctic silver og med V8-design interiørpakke. Nå er den tatt i bruk av Rolf Eriksen, fra Eriksen Kranservice AS. Foto: Norsk Scania

Avstanden ble da 7,90 m. På denne måten ble akselgruppene ble delt opp slik at vektene for hver aksel ble som følger: 1+1+boggi+1, istedenfor 1+1+tridem – som bla. ville ført til en mindre smidig bil.

Rolf er meget fornøyd med den nye bilen, som for øvrig er finansiert og forsikret gjennom Scania Finans:

- Jeg setter pris på den personlige kontakten med Scania Finans og verkstedet. Kommunikasjonen går lett, man blir sett og det er som å komme hjem til en familie. Forsikringen er konkurransedyktig på pris, jeg valgte dermed å flytte over bil nr.2 i tillegg. En enestående samarbeidspartner.

Dette er, ifølge en pressemelding fra Norsk Scania, per dags dato Norges største og eneste kran montert på lastebil på 200 tonnmeter, fra Palfinger.

Forsiden nå