Lager egne verktøy

Lager egne verktøy

Gutta i Trygg Vei kjenner utstyret bedre enn de fleste. De har nemlig laget det selv!

Familieeide Trygg Vei fra Solbergelva er spesialister på autovern og rekkverk. Selskapet jobber over hele Østlandet, og setter opp 150.000 meter nytt autovern og rekkverk i år.

Litt av hemmeligheten er «hjemmelaget» utstyr produsert på verkstedet i Solbergelva. Her jobber tre «Reodor Felgen» som utfyller hverandre godt: Én er spesielt flink med hydraulikk, den andre er god på elektro og tredjemann lager alle mekaniske deler. Sammen produserer de påbyggene på bilene Trygg Vei bruker til å slå ned pæler for montering av rekkverk.

Pælebil nummer 7 er den nyeste til Trygg Vei. Den er som alle de andre laget på verkstedet i Solbergelva. Terje Strøm Johansen kjører den.
Pælebil nummer 7 er den nyeste til Trygg Vei. Den er som alle de andre laget på verkstedet i Solbergelva. Terje Strøm Johansen kjører den.

- For oss er det viktigste med å bygge bilene selv å få kortest mulig stopptid. Når våre folk har produsert dem, så kjenner de bilen ut og inn. Skulle det oppstå feil kan gutta på verkstedet veilede de ute på telefon, sier Brede Borgersen.

Trygg Vei har i dag fem team som setter opp autovern. Hvert team jobber på følgende måte: Først markers det hvor stolpene skal stå. Deretter kommer bilen med riggen som slår ned hullet før Sigma-jernet fylles rundt, og til slutt kommer monteringsteamet. Hullet som lages for Sigma-stålet, som er det mest brukte som stolpe, er 16-17 centimeter i diameter.

Kramer Allrad'en med en skuff med skru i bunnen for å fylle inn til stolpene er også laget på Trygg Vei sitt verksted.
Kramer Allrad'en med en skuff med skru i bunnen for å fylle inn til stolpene er også laget på Trygg Vei sitt verksted.

Bare Mercedes-Benz

Alle lastebilene til Trygg Vei er Mercedes-Benz levert av Bertel O. Steen Ringerike. Actros-ene som pæleaggregatene står på, er luftfjæret. Den nyeste bilen, som ble tatt i bruk i høst, har en NPK GH-10 hammer og en boremaskin for fjell. Dermed kan den brukes på alle typer grunnforhold.

På toppen av hammeren er det montert en vinsj for å dra hylsen rundt meiselen opp igjen. Hammeren er egentlig en modifisert hammer for gravemaskin på 1900 kilo.

Hele hammer-/bor-konstruksjonen sitter på en arm med hydraulisk skyv opp og ned. Det innebærer at den får dybden som trengs i én enkelt operasjon. Alt er montert på en svingkrans med utskyv.

Hvert lag setter opp mellom 800 og 1000 meter autovern om dagen.
Hvert lag setter opp mellom 800 og 1000 meter autovern om dagen.

Alt med fjernkontroll

Operatøren av bilen går ved siden av og kjører hele ekvipasjen med en fjernkontroll. På den styrer han både fremdrift og sving samt at han har kontroll på aggregatet.

Fremdriften er en egen motor som kobler seg inn på mellomakselen. Svingmotoren går rett på tannstanga. På fjernstyring er hastigheten på bilen god gangfart.

Bilene har blitt litt modifisert underveis. Den siste som er tatt i bruk, har fått aggregatet litt lenger bak for å få plass til flere stolper på planet.

På E18 i Vestfold skal mye autovern oppgraderes i forbindelse med hastighetsøkningen til 110 kilometer i timen. Alt gammelt wirerekkverk skal erstattes.
På E18 i Vestfold skal mye autovern oppgraderes i forbindelse med hastighetsøkningen til 110 kilometer i timen. Alt gammelt wirerekkverk skal erstattes.

Kostbart

Selv om hovedhensikten med å bygge pælebilene er å redusere stopp driften, er det også penger å spare. En fiks ferdig pælebil koster mellom fem og seks millioner kroner hvis den skal kjøpes komplett. En "hjemmelaget" blir litt billigere.

På en vanlig dag slår pælebilen ned stolper til 800-1000 meter ferdig rekkverk. Vanlig avstand mellom stolpene er fire meter langs landeveien. Inn mot avslutninger, brokar eller andre steder hvor det trengs forsterkninger, er avstanden en eller to meter.

- Vi har tilpasset utstyret vårt mer og mer. I tillegg har vi kjøpt mye utstyr for å gjøre jobben lettere. Dermed har vi blitt mer effektive med årene, sier Brede Borgersen.

Ett eksempel på det er hjullasteren de bruker for å fylle inntil stolpene.

Ide fra fagblad

Ideen kom fra et fagblad. Gutta på gjorde som i den aktuelle artikkelen, og vips, så hadde de en skuff med hydraulisk skrue i bunnen som fyller pukken rundt stolpen. Dermed var det farvel til skuffa. Jobben gikk mye fortere. Skuffen er montert på en Kramer Allrad som ledsages av en krokbil med pukk.

Etter at stolpene er fylt, kommer monteringsgjengen med lastebil med kran. Skinnene heies ned og legges på brakett langs siden på bilen. Derfra løftes de på plass for hånd og skrus fast med en elektrisk muttertrekker.

Trygg Vei er et familieselskap. Pappa Erik og fire barn eier selskapet sammen. Frem til 2009 eide familien Borgersen selskap sammen med Isachsen.

Fakta
- Trygg Vei AS fra Solbergelva utenfor Drammen. 32 ansatte. Lager ca. 150 kilometer rekkverk i året. Omsetter for 82 millioner korner i 2013.
- Har seks lag - fem jobber bare med rekkverk og autovern. * Eldste pælebil er 16 år og en ny er under planlegging.
- Har 20 lastebiler i parken.

Forsiden nå