Titania trengte raskt en ny 400 tonns forgraver, og fikk tak i en Cat 6040 FS som sto i Dortmund og trolig var avbestilt. I desember 2019 var maskinen i gang, og nå skal den få Trimble Earthworks maskinstyring.
Titania trengte raskt en ny 400 tonns forgraver, og fikk tak i en Cat 6040 FS som sto i Dortmund og trolig var avbestilt. I desember 2019 var maskinen i gang, og nå skal den få Trimble Earthworks maskinstyring. ( Foto: Pon Equipment)

Maskinstyring på en 400-tonner!

Hastebestilling av en 400 tonns forgraver, og nå monteres maskinstyring på «beistet».

Dette er en meget spesiell historie der man har vært både uheldig og heldig om hverandre. Tidligere i år måtte dessverre Titania i Sokndal i Rogaland stenge gruva i en periode på fire måneder, men heldigvis kom driften i gang igjen. Dette er for øvrig verdens største ilmenittforekomst med reserver på 400 millioner tonn!

Maskin tok fyr

Det som ikke var like bra, var at den ene av de to 400-tonns forgravere i bruddet tok fyr og brant opp like etter at de startet opp igjen. Forgraveren var ikke til å redde.

Det var den eldste av forgraverne i bruddet, en O&K fra 2006, som tok fyr. I tillegg til O&K-maskinen hadde Titania også en Cat 6040 FS (2012-modell). I prinsippet var disse samme maskiner, for Cat kjøpte som kjent O&K-fabrikken. Nå kommer maskinene fra fabrikken i Dortmund ut i gule farger og ikke den gråhvite O&K-fargen.

Titania trengte raskt en ny 400 tonns forgraver, og fikk tak i en Cat 6040 FS som sto i Dortmund og trolig var avbestilt. I desember 2019 var maskinen i gang, og nå skal den få Trimble Earthworks maskinstyring. Foto: Pon Equipment
Titania trengte raskt en ny 400 tonns forgraver, og fikk tak i en Cat 6040 FS som sto i Dortmund og trolig var avbestilt. I desember 2019 var maskinen i gang, og nå skal den få Trimble Earthworks maskinstyring. Foto: Pon Equipment

Maskin sto klar

Brannen var en ren krise for Titania, men til alt overmål sto det en splitter ny Cat 6040 FS på lager i Dortmund. Maskinen hadde åpenbart ikke blitt levert, selv om dette egentlig er noe som «aldri» skjer. Disse kjempene har normalt en leveringstid på ca. ett år!

Titania la inn bestillingen i oktober. Maskinen ble plukket fra hverandre, sendt til Norge og kjørt til Titania i 12 lastebillass. 13. desember beltet den seg ned i gruva, klar for innsats.

- At en leveranse på en slik maskin gikk så fort har jeg aldri vært med på, sier servicesjef Stig Vikeså hos Pon Equipment i Rogaland.

Og han har vært med på mange store Caterpillar-overleveringer, blant annet til Titania der de største maskinene i Norge er i drift.

Skuffe på 20 kubikk

Nå har altså Titania to Cat 6040 FS forgravere til å laste opp tipptruckene med ilmenitt. Graverne har 20 m3 store skuffer (produseres ved Cat-fabrikken i Tyskland) og Cat tannsystem. Hver maskin har to stk. Cat C32-motorer, og hver av motorene har effektuttak på 2030 hk.

Det som gjør denne historien enda mer spesiell, er at den nye graveren skal utstyres med maskinstyringen Trimble Earthworks.

- Dette er uten tvil den største maskinen vi bygger maskinstyring på, sier salgssjef Ståle Eikrem i Sitech Norway AS.

Stort utstyr

Sitech Earthworks-maskinstyringen monteres for at Titania-førerne lettere skal holde høyden på sålen. Det er litt ekstra jobb å montere maskinstyring på så stort utstyr, men like ut i januar 2020 skal maskinen være klar med Trimble-løsningen. En rekke sensorer på skuff, stikke og bom, samt justeringer og kalibreringer må først utføres før hele jobben er avsluttet.

I tillegg har Titania fått montert tilsvarende maskinstyring på en annen gigant i bruddet, en Cat 994K hjullaster på 240 tonn. Formålet med maskinstyring på denne, er av samme grunn som på forgraveren.

Forsiden nå