I 2015 fikk Daimlers Freightliner Inspiration Truck (bildet) som første tyngre kjøretøy tillatelse til å kjøre autonomt i USA.
Det er fem nivåer innenfor selvkjørende teknologi og nye Actros som kommer senere i år (2019) til ligge på nivå to.
I 2015 fikk Daimlers Freightliner Inspiration Truck (bildet) som første tyngre kjøretøy tillatelse til å kjøre autonomt i USA. Det er fem nivåer innenfor selvkjørende teknologi og nye Actros som kommer senere i år (2019) til ligge på nivå to. (Foto: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles)

Satser på selvkjørende

LAS VEGAS (AT.no): For første gang er Daimler Trucks tilstede på verdens største messe for forbruker-elektronikk. Og dette er nettopp det en moderne lastebil er full av -  elektronikk.

I en moderne lastebil befinner det seg rundt 400 sensorer, omtrent 100 millioner linjer med datakoder, og hundretusener av lastebiler verden rundt er konstant online.

- CES er derfor det perfekte stedet å fortelle hvor veien skal gå videre innenfor selvkjørende teknologi, sier Martin Daum, toppsjef i Daimler Trucks.

Det er fem nivåer innenfor selvkjørende teknologi og nye Actros som kommer senere i år (2019) til ligge på nivå to.

Samtidig vil Cascade (Amerikansk trekkvogn) få den samme teknologien slik at også disse bilene fra og med sommeren vil ha nivå to av selvkjøring.

Daimler innførte for noen år siden en global plattform for sine lastebiler, det gjør at teknologi utviklet i ett kjøretøy enkelt kan overføres til et annet i et annet marked. Dette har de nå benyttet ved at produksjonsstart for de to bilene etter planen kun vil skille tre uker.

Daimler har funnet ut at nivå tre av selvkjøring ikke vil gi noen økonomiske besparelser for lastebileieren og hopper derfor over dette nivået. De satser i stedet hele 500 millioner euro på å nå nivå fire av selvkjøring og vil satse på å ha en slik bil på veien innen utgangen av 2019.

Dette vil skje i USA og kun på motorveier.

Forsiden nå