
Norsk kultursjokk for Bilfinger
Tyske Bilfinger Construction har startet en norsk avdeling for lettere å komme inn på det norske anleggsmarkedet. Norsk-Tysk kulturkurs er et av bedriftens mange tiltak for å komme over kulturbarrieren.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Det blir misforståelser med språk. Det kan være vanskelig å forstå språknyanser for en tysk entreprenør i Norge. Det kan være en sikkerhetsrisiko. Dette tar Bilfinger på alvor, sier markeds- og anbudssjef Randi Hermann i Bilfinger Construction Norge.
Den norske avdelingen har som hovedoppgave å hjelpe Bilfinger inn i Norge.
- Vi er juridisk sett samme enhet som det tyske selskapet, og er 100% en utenlandsk entreprenør, sier Hermann.
Ulike tenkemåter
Selskapet er nødt til å tilpasse seg "Den norske tunnelmetoden" for å vinne markedsandeler i Norge på tunneldriving:
- Det å forklare en stor tysk industrientreprenør at den må forandre seg for å kunne konkurrere i Norge har vært en lang og tung vei, sier Hermann.
I Norge er de som arbeider på stuff mer selvstyrte enn i Tyskland. Det har også vært en utfordring, ifølge den norske representanten.
Hun har merket norsk skepsis til utenlandske entreprenører i Norge.
- Vi registreret at det er rykter og skepsis til utenlandske entreprenører i Norge. Men mange er også nysgjerrige på å vite mer om oss.
Norge er Bilfingers største ekspansjonsmarked i årene fremover.
Norske Bilfinger-prosjekter
Bilfinger har blant annet bygget Svinesundbrua, Imarsund bru (Møre og Romsdal) og Sandesund bru (Østfold).
kontrakt på å bygge Farris bruNå er Bilfinger i gang med å bygge Vågstrandtunnelen og Tresfjordbrua (E136, Møre og Romsdal), og har skrevet ved Larvik.