VETERAN: 8. oktober i år rundet Continental 150 år som teknologibedrift og dekkprodusent. Selskapet har produsert dekk for alt fra hestevogner, sykler, fly, traktorer, maskiner, biler, lastebiler osv.

150 år med Continental

JUBILANTEN: Regnfrakker, termosflasker, sykkel og vogndekk! Det var hovedproduktene i porteføljen da Continental ble grunnlagt i Hannover i 1871. Nå 150 år senere, er Continental en av de største globale leverandørene av dekk i hele spekteret til mobilitetsindustrien. Ja, man kan trygt bekrefte deres utsagn om at de nå holder hele verden i bevegelse.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Offisielt regner Continental 8. oktober 1871 som sin etableringsdag av selskapet, først under navnet Continental-Caoutchouc- und Gutta–Percha Compagnie. I tillegg til solide gummidekk for hestetrukne vogner, lagde selskapet også andre gummiprodukter.

LOGO: Det hele startet med produksjon av vogner med hesten som trekkdyr og motor, og slik har logoen utviklet seg.

Hesten som symbol

Hesten har imidlertid spilt en sentral rolle i selskapets etablering, historie og utvikling. Fire år etter starten fikk Continental sin velkjente logo med den steilende hesten. Siden er denne logoen utviklet i flere former og tilpasset nye tidsepoker.

TIDLIG ANNONSE: Litt reklame for luftfyllte bildekk.

Hester og vogner var på 1800-tallet blant datidens viktigste transportmidler, men det var ikke nok at vognene etter hvert ble utstyrt med luftfyllte dekk. Like viktig var det at «motoren», altså hesten, fikk godt tak i underlaget når kusken jagde på. Derfor produserte Continental tidlig også «hovbuffere» i gummi for å tre på hestehoven, og dermed sikre at trekkdyret fikk godt tak selv på isete overflater.

Luftfyllte dekk kommer

Da Carl Benz registrerte sitt patent på den første forbrenningsmotoren i 1886, ga dette også støtet til oppstart av en ny epoke for Continental som dekkprodusent.

Beslutning om å satse på utvikling av luftfyllte dekk ble tatt, og en viktig milepæl ble notert allerede i 1892. Da presenterte Continental som første tyske selskap, sitt første pneumatiske dekk for sykler.

LANDBRUK: Starten på en flott historie sier produsenten som i 1928 produserte Continental T2 AS pneumatiske dekk til traktorer.

Dette var en forløper for kommende bildekkproduksjon, det første kom i 1898, og hvor nok en historisk dag kan føyes til den kommende storprodusentens liste. 25. mars 1901 vant den første av Carl Benz biler, Mercedes utstyrt med Continentals pneumatiske dekk, oppsiktsvekkende Nice-Salon-Nice-billøpet. Seieren bidro også til utviklingen av nye dekkdesign.

Historiske merkedatoer

I året 1904 presenterte Continental verdens første bildekk med mønstret slitebane. I 1908 kom Continental med den første avtagbare felgen for sedaner, noe som sparte tid og effektiviserte dekkskiftet.

Med på listen over kreative og historiske hendelser, litt på siden av dekk, var at flyet Louis Blériot for første gang krysset den engelske kanalen med hadde Continental Aeroplane materiale som dekket vinger og skrog.

ANLEGG: Continental Nylon cross-ply OTR-dekk er i bruk i anleggsmaskiner over hele verden.

I 1921 var Continental første tyske selskap som lanserte corddekk på markedet, og nok en nyvinning var Carbon black som ble vedtatt for dekkproduksjon i 1926. Det forsterkende fyllstoffet gir dekket mer motstand mot slitasje og aldring.

Racing-suksess

Et kapittel i historien er Continentals suksess knyttet til racingbanen. I årene 1935-1940 feiret Mercedes og Auto-Union (nå Audi), utstyrt med Continental, store racing-trumfer, og etter 2. verdenskrig fortsatte suksessene i tett samarbeid med Daimler-Benz og Porsche. Vinnerbilene til Sterling Moss, Karl Kling og Juan Manuel Fanguio vant britiske, nederlandske og italienske Grand Prix, alle med høyhastighetsdekk fra Continental.

Selv om dekk- og gummiproduksjonen under krigsårene var regulert for militære krav til lastebil-, flydekk og produksjon av klær, fottøy og andre forsyninger, fortsatte forskerne å arbeide med nye design og teknologier. Et resultat er Continental-patent på slangeløse dekk gitt i 1943.

BIL: Bil-, varebil- og lastebildekk har selvsagt vært en bærebjelke i bedriften i alle år.

Continentals første dekk i Europa, spesielt designet for Vinter- og fryseforhold, M+S (Mud og Snow), ble lansert i 1952. Tre år senere var Continental første tyske selskap som begynte å produsere slangeløse dekk til personbiler, ut fra bilprodusentenes krav. Samtidig beveget selskapet seg også inn på nye områder. I 1955 ble Continental det første selskapet som leverte luftfjæring til lastebiler og busser.

Masseprodusering av radialdekk startet i 1960, og bokstaven «R» for betegnelse på disse dekkene er senere blitt standard for dekkprodusenter over hele verden.

Andre markedsområder

I NORGE: Distribusjonssenter og lager i Norge er bygd i Askim.

I takt med dekkutviklingen og solid vekst år for år, har Continental bredt seg over et stort spekter som dekkleverandør til en rekke bransjer. Det har krevet oppkjøp, og i 1978 tok de over den europeiske delen av Uniroyal. I 1985 kjøpte de østerrikske Semperit, og to år senere (1987) ble amerikanske General Tire overtatt. På dette tidspunktet jobbet snaue 50.000 mennesker i Continental-konsernet og omsetningen var på 4 mrd. euro.

I 1992 ble også svenske Gislaved del av Continental, og med det også norske Askim hvor dekkproduksjonen i 1984 var utskilt i Viking Askim som inngikk i Gislaved. Selv om produksjonen i Askim ble lagt ned, lever de nordiske vinterdekkene fortsatt under navnet Viking Contact i Continentals program.

Med et produktprogram som strekker seg over, og dekker alt rullende materiell fra sykler, biler, varebiler, lastebiler til landbruksmaskiner, dumpere, trucker og andre anleggsmaskiner til gruvemaskiner, kraner, lifter og gaffeltrucker, terminalutstyr og en rekke andre spesialiteter, er Continental i toppsjiktet blant verdens dekkleverandører.

FREMTIDEN: Slik tenker man seg styringssystemet for dekket situasjon.

Fremtiden

150 års vekst og utvikling forplikter, og Continental har med sitt laboratorie «Taraxagum Lab Anklam» i Meklenburg, Tyskland også rettet blikket fremover. Der forskes det på dyrking og prosessering av russisk løvetann som alternativ kilde til gummitreet som råstoff, for en mer miljøvennlig dekkproduksjon.

Det er videre utviklet serien ContiEcoContact, verdens første bærekraftige dekk. I tillegg er systemene ContiSense og ContiAdapt lansert, systemer som muliggjør kontinuerlig overvåkning av dekkets tilstand.

LOKALT MØTE: Daglig leder Hege Eike Lie i Continental Dekk Norge gleder seg til gjensyn med alle.

I 2019 omsatte konsernet Continental for 44,5 mrd. euro og hadde 233.000 ansatte i 59 land. Innen forretningsområdet dekk har Continental nå 24 produksjons- og utviklingsavdelinger, 56.000 ansatte og omsetningen er på 11,7 mrd. euro.

Norsk feiring

Hos Continental i Norge blir det feiring før året er omme, men det har vært utfordrende å få gjennomført en skikkelig markering med mange tilstede.

- Selvfølgelig har vi hatt 150 årsmarkering i tankene, men på grunn av koronaen kommer vi til å nøye oss med et lokalt arrangement. Det vil bli en felles samling i desember, og totalt regner jeg med ca. 80 personer, sier daglig leder Hege Eike Lie (37) i Continental Dekk Norge.

Hovedkontoret ligger på Helsfyr i Oslo og derfra styres også servicesentra i landet. I tillegg har Continental lager og distribusjonssenter i Askim. Det norske produktprogrammet fra Continental dekker bil-, vare- og lastebildekk, men det satses også sterkt på anleggs-, traktor- og industridekk.

- På grunn av epidemien har vi vært få samlet de siste årene, og jeg gleder meg veldig til å treffe alle igjen, sier Eike Lie. Hun har arbeidet i Continental siden 2004, og etter en periode i det tyske hovedkontoret ble hun ansatt som direktør i september 2018.

Powered by Labrador CMS