Mer enn halve brua var på plass søndag formiddag, og onsdag kan brua åpnes for trafikk igjen.
Foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen
Bygger bru over E6-bru
Det jobbes på spreng på E6 i pinsen.
Ansatte i Statens vegvesen og Stetind Entreprenør AS har jobbet gjennom hele pinsehelga for å gjenåpne E6 i Nord-Troms, og Anlegg Nord AS har også bidratt med ressurser.
Planla for én uke
Da E6-brua over Badderelva i Kvænangen kommune i Nord-Troms brøt sammen og ble stengt for trafikk tirsdag kveld 31. mai, opplyste Statens vegvesen at det kunne ta to uker å få på plass en midlertidig bruløsning.
- Internt har vi planlagt for å utføre jobben i løpet av én uke, men det er krevende logistikk og mye som skal klaffe. I tillegg var det usikkert hvordan den eksisterende brua ville oppføre seg. Vi vet at veibruddet har store konsekvenser både for lokalbefolkningen og transportnæringen. Derfor har vi vært forsiktige med å skape forventninger som vi ikke kunne være sikre på å innfri, sier Gunnar Haugen, som er fagansvarlig for Bruberedskap i Statens vegvesen.
God fremdrift
Søndag var han imidlertid nokså sikker på at brua kan settes i trafikk en gang i løpet av onsdag, og dermed kan trafikken på E6 gå som normalt igjen. Den midlertidige brua bygges over den ødelagte permanente brua på E6 over Badderelva.
- Fremdriften på bruanlegget har vært veldig god gjennom helgen, og dersom det ikke oppstår uforutsette problemer, er vi klare for å gjennomføre de siste testene onsdag, sier Gunnar Haugen.
Den midlertidige brua har samme krav til sikkerhet som permanente bruer på veinettet.
Nasjonal bruberedskap
Bruberedskap er en egen enhet i Statens vegvesen, som trår til når det oppstår problemer som gjør at bruene på riksvei eller fylkesvei må stenge. Hvert år er det ca. ti uforutsette hendelser, hvor det blir satt inn midlertidige bruer. De korte bruene på opptil 21 meter kan monteres på noen timer. Brudelene er lagret åtte steder i landet.
For to år siden ble det bygget ei midlertidig bru på fylkesveien ved Nevernes i Rana etter at brua der ble tatt av flom. En annen stor operasjon var etablering av midlertidig erstatning for Stavåbrua på E6 i Trøndelag i fjor, etter at det ble oppdaget sprekker i betongen.
Transport og bygging
Få timer etter at konstruksjonen sviktet og brua over Badderen måtte stenge tirsdag kveld, var planene klare for transport av brudeler og bygging tilpasset de lokale forholdene.
Onsdag formiddag startet transporten av 200 tonn brudeler fra lagre i Sør-Norge og nordover. Fredag morgen startet montering etter nøye vurderinger av brustedet i forhold til sikkerhet og tilstrekkelig brulengde.
Selve brua forventes ferdig montert i løpet av mandag, men det gjenstår å jekke brua ned på sine lager samt lage en sikker oppfylling (oppramping) i hver ende, slik at brua kan åpnes for trafikk i løpet av onsdagen.
Den midlertidige brua får samme lastklasse som eksisterende bru og det øvrige riksveinettet i området. Brua er 50 meter lang, som er mer enn den eksisterende brua på 38 meter.