GLAD: Leder i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven, er ghlad for at det ble gratis å kjøre på E6 gjennom Øyer fra 8. februar, men ønsker fortgang i vider utbygging.

E6 i Øyer ble bompengefri

Bomstasjonen på Tingberg ble lagt 8. februar.

Publisert Sist oppdatert

Lederen i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven (Ap), er glad for at bomstasjonen på Tingberg er lagt ned.

Samtidig ønsker hun fremdrift i arbeidet med å få bygget ut resten av E6 i Gudbrandsdalen, i tråd med de opprinnelige planene og vedtakene for E6-prosjektene. 

Raskere nedbetaling

Da den delvis bompengefinansierte utbyggingen av E6 mellom Øyer og Tretten ble vedtatt, var det beregnet at det ville ta ca. 15 år å betale ned lånet på den nye veien. 

Takket være økte tilskudd fra staten og vekst i bompengeinntektene, blir veiprosjektet nedbetalt nesten fire år før tiden.

– Dette er en gledelig nyhet for reisende på E6, sier Visekleiven, som er leder i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel.

Stort garantiansvar

Alle bompengefinansierte veiprosjekt må vedtas av Stortinget. Når riksveier blir bygget ut med trafikantbetaling, må fylkeskommunen garantere for lånet som staten tar opp for å forskuttere bompengeinntektene. 

Vistekleiven er glad for at nye E6 i Øyer nå er ferdig betalt, både for trafikantene sin del, og for fylkeskommunens del.

– For Innlandet fylkeskommunen reduserer dette antallet bompengeprosjekt som vi må garantere økonomisk for, sier Vistekleiven.

Hva skjer med resten?

Selv om lederen i samferdselsutvalget gleder seg over at det er gratis å kjøre på E6 i Øyer fra 8. februar, er hun bekymret for de strekningene av E6 mellom Ringebu og Otta som ennå ikke er blitt bygget ut. 

Da bompengefinansieringa for første etappe av Ringebu – Otta ble vedtatt, var det forutsatt at hele strekningen skulle dekkes av bompengeinnkrevingen som har pågått siden de første strekningene sto ferdig.

– Vi må ikke glemme at vi står overfor en uløst situasjon med hensyn til fremtidig utvikling av E6 i Gudbrandsdalen. Vi står i dag i en situasjon der staten krever inn bompenger for vel 20 kilometer vei som ikke er ferdig utbygd. Slik kan det ikke fortsette, sier Vistekleiven. 

To mil står igjen

Etappe to av utbyggingen av E6 i Gudbrandsdalen består av ca. 10 km i kommunene Ringebu og Sør-Fron i sør og ca. 12 km i Sel kommune i nord. 

Det er Nye Veier AS som skal bygge ut disse strekningene. Selskapet ønsker å avslutte den nordlige strekningen ved Solhjem, ca. tre km sør for Otta. 

– Selv om vi er bekymret for framdriften i etappe to, fortsetter vi å håpe på positive løsninger som kan sikre veiutbyggingens framgang og ferdigstillelse, avslutter Vistekleiven. 

Powered by Labrador CMS