I GANG: Per Åge Spartveit har tegnet svært mange påbygg. Nå er han i gang med et nytt selskap sammen med Olav Dolven som er daglig leder, sønnen Tom Erik som er styreformann og John Sigve Johnsen som skal selge de nye produktene for Spartveit AS.

Erfarne nykommere

LARVIK: Per Åge Spartveit (76) har tegnet og konstruert påbygg og tilhengere i 40 år. Nå er han sammen med fire andre i gang med neste eventyr. Økt nyttelast skal bli et av Spartveit AS sine store fortrinn.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Han startet Nor Slep i 1983 og har gjennom årenes løp levert tusenvis av påbygg til norske lastebilkunder. For noen år siden ble majoriteten av Nor Slep kjøpt opp av ARKA. Ved nyttår 2020 ble ARKA eneeier av påbyggeren.

For Spartveit-familien betydde det nye muligheter, og nå er altså Spartveit AS etablert.

- Vi har følt at vi har mye å bidra med for å videreutvikle produktene kundene trenger, sier Tom Erik Spartveit som er styreformann i det nye selskapet. Med seg på laget har han far og teknisk rådgiver Per Åge, salgssjef John Sigve Johnsen, daglig leder Olav Dolven og mekaniker Aidas Simonis.

Alle kommer fra Nor Slep, og til sammen har de over 100 års erfaring fra bransjen.

Forespørsler

- Allerede tidlig i fjor fikk jeg henvendelser fra tidligere kunder som hadde ønsker om å få tegnet litt spesielle løsninger, sier Per Åge Spartveit.

De første samtalene om å starte noe nytt hadde far og sønn Spartveit sist sommer. Utover høsten begynte planene og ideene å konkretisere seg, og i februar i år var den første maskinsemien med uttrekk på plass i de midlertidige lokalene i Larvik.

Rett tid

- Vi har hatt mange diskusjoner om det er den rette tiden å starte noe nytt nå. Konklusjonen vår har vært at det er nettopp det, sier Tom Erik Spartveit. Nye regler for både lengder og totalvekt gjør at de ser et stort potensialt for å utvikle nye produkter og løsninger for sine kunder.

Påbyggene og hengerne de skal selge er både tipp/dumper, krok- og maskinhengere. Planen var opprinnelig å begynne med hengere, men det første bilpåbygget er allerede i bestilling og chassis og påbygg vil komme til Larvik til høsten. Dermed måtte det legges inn et ekstra gir internt. Chassispåbyggene skal monteres lokalt i Larvik når de etter hvert begynner å komme.

Mest anlegg

FØRSTE: John Sigve Johnsen og Olav Dolven har fått de første hengerne til Larvik.

- Det er anleggsbransjen som blir vår primære kundegruppe, og vi skal levere komplette løsninger. Så langt har vi fått gode tilbakemeldinger og en varm velkomst fra de kundene vi har snakket med, sier John Sigve Johnsen. Hos Spartveit AS har de stor tro på at det det vil bli en solid vekst særlig i krokmarkedet.

Johnsen tror også det vil komme en markant utskifting av materiellet som brukes i massetransporten i Norge. Etter hvert som 60 tonns vogntog blir mulig å bruke stadig flere steder, tror han det vil bli en høy utskiftingstakt de neste fem årene.

Egne tegninger

Påbyggene og hengerne som Spartveit skal selge, vil bli produsert ute i Europa etter Spartveits egne tegninger, spesifikasjoner og krav. Så langt har de avtale med tre-fire leverandører.

- Vi kommer med unike sporvidder og rammebredde på de nye hengerne sammen med forbedret stålkvalitet. Dette blir enda viktigere når lengden på hengerne øker, sier Per Åge Spartveit.

Med de nye grepene Spartveit AS har gjort skal dette også gi en stor gevinst på nyttelast. Per Åge Spartveit anslår at de nybygde vogntogene skal få mellom ett og to tonn i økt nyttelast i forhold til de løsningene som allerede finnes på markedet.

Nytt bygg

Et helt nytt bygg med 1000 kvadratmeter verksted og 250 kvadratmeter kontorlokaler er også på trappene. Byggesøknaden er under behandling og målet er at nybygget er klart til innflytting senest neste sommer.

NYBYGG: Neste sommer skal det 1250 kvadratmeter store nybygget stå klart i Larvik.

I disse dager er en av de viktigste oppgavene til daglig leder Olav Dolven å gjøre avtaler med nye servicepunkter over hele landet. Å få et landsdekkene nettverk av servicepunkter er viktig å ha på plass når de første leveransene kommer til landet.

Powered by Labrador CMS