Dette tyske vogntoget ble veid til 101,8 tonn. Det ble gitt 153.000 kroner i overlastgebyr for ca. 15 tonn for mye på semitraileren.
Dette tyske vogntoget ble veid til 101,8 tonn. Det ble gitt 153.000 kroner i overlastgebyr for ca. 15 tonn for mye på semitraileren.

Fikk 153.000 kroner i overlastgebyr

Tysk stridsvogntransport veide altfor mye på vekta i Minnesund. Transporten var også ulovlig kabotasje

Publisert Sist oppdatert

Sent søndag 9. januar kjørte en tysk transport fra Oslo Havn og nordover mot Rena lastet med en stridsvogn av typen Leopard 2A7. På Minnesund kontrollstasjon ble transporten kontrollert av Statens vegvesens utekontroll.

Det viste seg at semihengeren veide ca. 15 tonn for mye. Det ga et overlastgebyr på 153.000 kroner.

Den tyske trekkvogna med tysk sjåfør kjørte også ulovlig kabotasje, etter å ha kommet med ferje til Oslo og byttet henger/last på havna. Sjåføren ikke kunne dokumentere at han hadde med seg lasten inn i Norge.

AT.no får opplyst av kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen at den tyske transportbedriften har vedtatt et forelegg på 50.000 kroner for den ulovlige kabotasjen.

Så samlet ble det 203.000 kroner å betale i overlastgebyr og forelegg.

Det var søkt om en samlet transportvekt på 95 tonn. Da vogntoget ble veid, var vekten 101,8 tonn.

Stridsvogna ble fraktet videre fra Minnesund av en annen transportør.

Stridsvogna er én av fire stridsvogner, av typen Leopard 2A7 (2 stk.) og K2 Black Panther (2 stk.), som skal settes på prøve under krevende norske vinterforhold på Rena.

Det er den tyske produsenten Krauss-Maffei Wegmann som har bestilt transporten av sine Leopard-stridsvogner fra fabrikken i Tyskland til Rena.

De forklarer til Forsvarets Forum at de har leid inn et ekstern transportselskap, men skal se på detaljene i saken og vil deretter gi en kommentar.

Powered by Labrador CMS