Nesten alt var feil med dette vogntoget Kontrollørene fra Statens vegvesen traff usedvanlig godt da de plukket det norske tømmervogntoget ut til utvidet kontroll.
Overlastgebyr: 86.200,- KONTROLL: En spesialtransport ble stoppet i en kontroll på Damåsen ved Kongsberg med noe tung last.
Merket dekket selv FØRDE: Under en kontroll i Førde kom kontrollørene fra Statens vegvesen over en kreativ kar som hadde merket dekket med M+S og 3MPSF selv
– Boggiaksel-vekten var på like mye som tillatt totalvekt - Det er uheldig at entreprenører som er leid inn for utbedre vei kjører med stor overlast, og ikke tenker på at de faktisk ødelegger veien, skriver Vegvesenet etter kontroll.
5,7 tonn: Kjørte fra Nord-Norge til Østlandet med ramma på akselen Solid overlastet norskregistrert varebil.
Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye! Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.
Asfaltbilsjåfør som ikke hørte på Vegvesenet ble overlatt til politiet To utenlandske asfaltbiler ble tildelt diverse gebyrer. – Skremmende lite opptatt av å følge lover og regler sier kontrollør.
PROFF Må ut med over 10.000 kroner – varebilen ble avskiltet Ble anmeldt for to forhold, fikk fire kjøreforbud og ble til slutt avskiltet.
Førerkortet ble beslaglagt etter denne transporten av Leopard-motor Stoppet på Ånestad kontrollstasjon i Innlandet.
Tre selskap må betale til sammen over én million kroner for overlast Etter at politiet hadde gjennomgått vektsedler.
PROFF Overlast, for bred, utstikkende last og punkteringer Polisen hadde mye å notere på blokka da denne kom kjørende på søndag.
«Spinkel» trekkvogn trakk for stort lass - En del transportører kjøper lastebiler med lave tillatte akselvekter og totalvekter (svakere og billigere lastebiler), skriver Statens vegvesen etter kontroll.
Fikk 153.000 kroner i overlastgebyr Tysk stridsvogntransport veide altfor mye på vekta i Minnesund. Transporten var også ulovlig kabotasje
Vegvesenet: - 45.000 kroner i gebyr for å ha kjørt med boggien oppe Bileier: - Det var feil på en ventil som gjorde at akselen løftet seg opp selv om bryteren sto på ned og det ikke var noen feilvarsler i førerhuset.
Varebilsjåfør tildelt overlastgebyr på 3000 kroner Nytt: Fra og med 1. september 2021 får sjåfører på varebil/personbil et solid gebyr når det er overlast på over 500 kg.
Denne turen kostet bedriften 85.000 kroner ekstra Fredag 17. september stoppet Statens vegvesen et litauisk vogntog ved Støkken kontrollstasjon - E6 i Ås (Viken).
- Viktig innsats for trafikksikkerheten I løpet av de første seks månedene har Statens vegvesen kontrollert 43.273 tungbiler i Norge.
Lastet feil - det kostet over 20.000 kroner i gebyr Hadde militærkjøretøyet blitt kjørt litt lenger frem på semitraileren, hadde turen hatt en mulighet til å gå i pluss.
Lastet tompaller, mistet lappen Under en kontroll på E6 ble en varebil stoppet med hele 2000 kilo overlast. Det som var spesielt var at lasten kun besto av tompaller.
Denne transporten endte med førerkortbeslag Det var mye som var feil da Statens vegvesen vegvesen sjekket denne transporten, etter først å ha loset den av E6.
Tømmertransport endte med anmeldelse og gebyr på 50.750 kroner Sjåføren kjørte på fylkesveien uten å ha sikret tømmeret.
Tok sjansen på å kjøre slik Statens vegvesen stoppet en lett lastebil (7,5 tonn) som var blitt tung lastebil...
Fikk 79.800 kroner i gebyr etter 100 meter rygging Da Statens vegvesens kontrollører oppdaget en mobilkran i et boligfelt på Askøy i Vestland, tok de en nærmere sjekk.
Hadde ti tonn overlast - kjørte videre med lasset Dermed ble det gitt enda et overlastgebyr, identisk med det første, av Statens vegvesen.
Stoppet ikke for kontroll - ble avskiltet Det var flere ting som ikke var i orden på denne transporten.
Stoppet varebil som veide 6420 kg I en kontroll stoppet politiet i Stockholm denne varebilen som viste seg å ha ekstrem overlast. - Vi bør øke kontrollene av slike biler, konstaterer «polisen».
Overlast på 7,7 tonn Vegvesenets vekt stoppet på over det dobbelte av tillatt totalvekt på denne lastebilen i en kontroll.
Nå får speditørene overlastgebyr Fram til nå er det lastebileiere som er blitt straffet for overlast av veimyndighetene. Nå kan avsender få regningen.
Henger på bil - på bil Denne kreative løsningen ble stoppet og «premiert» av Statens vegvesen 20. desember i Elverum.
Fikk 42.700 kroner i gebyr Dumperen var for tung for veien den ble kjørte på selv uten last, opplyser kontrolleder i Statens vegvesen.
Tatt med 46 tonn...juicepresse Dette vogntoget hadde kjørt fra Spania til Norge med en gigantisk juicepresse på 46 tonn. Ett kvarter unna mottakerstedet i Oslo ble den stoppet av Statens vegvesen.
Fikk 43.000 kroner i gebyr Denne lastebilen ble stoppet i Os kommune. Vegvesenets inspektører fant flere feil. Bileieren endte med et gebyr på 43.000 kroner.
To vogntog fra samme firma tatt To vogntog som kjørte masser med flere tonn overlast, ga eier et solid samlet gebyr.
Norsk vogntog med overlast i Polen Da dette vogntoget kjørte i land i Gdynia i Polen fra en ferje som kom fra Sverige, onsdag 4. oktober, fattet polske veitransport-inspektører interesse for transporten.
Trekkvogn-eier fikk sekssifret gebyr Samlet vekt på vogntoget var 70 tonn - det var 25 tonn over det tillatte.
Kjørte med hevet boggi - fikk 68.000 i gebyr Når du kjører med fullt lass bør du ha bakkekontakt med alle hjulene når du kjører på offentlig vei. Og i hvert fall når du kjører på Vegvesenets vekt i en tungbilkontroll!
Her risikerer sjåføren over 20.000 kroner i gebyr Statens vegvesen hadde ikke vektkontroll da lastebilen kjørte her, så da gikk det bra. Men Vegvesenet har tatt inn over en halv million kroner på et par uker på denne veistrekningen i Lørenskog, Akershus.